Arg över "orättvisa presenter"
Hur mycket stämmer ni av med vad den andra ger i födelsedagspresent? Pappan är arg över att jag köpt så dyra saker till barnet, så det "överglänser" hans och säger att vi borde försöka ligga på lika nivå.
Hur mycket stämmer ni av med vad den andra ger i födelsedagspresent? Pappan är arg över att jag köpt så dyra saker till barnet, så det "överglänser" hans och säger att vi borde försöka ligga på lika nivå.
Vilket trams...Man ger sina barn det man vill och har råd med. Sen kan man ju stämma av så man inte ger samma men om han känner sig "överglänst" är det hans problem, inte ditt. Han får väl förklara att alla har olika förutsättningar ekonomiskt om det är där skon klämmer.
Det går ju inte riktigt att svara entydigt på utan bakgrund. Jag har flera exempel på föräldrar som aktivt försökt överglänsa den andra föräldern med dyra gåvor. Inte sällan för att kompensera för annat. Det blir lite utstuderat när ena föräldern köper allt barnet pekar på, inklusive en egen häst och en sprillans ny och svindyr moppebil till exempel. Jag kan därför tycka att en viss avstämning kan vara på sin plats.
På sätt och vis kan jag förstå honom. Har man gått isär kan det bli så att man försöker "köpa" barnen med presenter, så barnen ska vilja vara mest hos en själv, elternativt vända dem mot den andra föräldern, särskilt om föräldrarelationen är infekterad.
Å andra sidan, lite fånigt.
Sen också kanske det inte alltid handlar om pengar utan prylar. Vissa saker anses finare än andra även om de andra kostar mer.
Man behöver väl inte ligga på samma nivå men sedan är det fråga om vilka skillnader det är och hur relationen mellan föräldrarna är. Mina föräldrar är skilda och jag bodde bara hos min mamma. Hon var väldigt tacksam när min pappa köpte en dyr tävlingscykel till mig, det hade hon inte haft råd med. Han lyckades inte köpa mig för det. Så man ska nog försöka se till barnets behov mer än sitt eget ego.
"Överglänser " i vilket sammanhang?
Såna här frågor brukar alltid dyka upp när det finns infekterade vårdnadstvister och den ena föräldern vill vara lite finare och förmer och framstå som bättre i syftet att bara provocera . Då är det synnerligen klokt att kolla med varandra vad man tänker ge. Då är det extra viktigt att man ger ungefär samma lika. Och det är ens förbannade plikt som förälder.
Överglänser man för att flasha med pengar är det också en fullgod anledning att hejda sig och komma överens om nån form av likvärdig summa som är rimlig.
Rimligt är också att kolla med varandra om nån har dålig ekonomi och inte kan ge mer än minimum så kanske man kan ge present tillsammans så ingen överglänser i form av pengar vs fattigdom.
Det finns aldrig en legitim orsak till att överglänsa varandra
Hyfsat nyskild, men med vuxna barn. Vi har faktiskt kommit överens om vilken summa vi ska ge för just vid födelsedagar, inflyttningsfest, bröllop och liknande, mycket för att vi har lagt ihop eller gett pengar. Dessutom firar vi dessa tillsammans med barnen/deras respektive. Däremot till jul, så gör var och en som den vill, eftersom vi inte träffas då utan firar med våra respektive ursprungsfamiljer.
Är inte en ekonomifråga, han har mer pengar än jag och handlar inte om att vinna, jag köpte det jag helt enkelt ville ge.
Är inte en ekonomifråga, han har mer pengar än jag och handlar inte om att vinna, jag köpte det jag helt enkelt ville ge.
Finns det någon möjlighet att ni skulle kunna tänka er att köpa vissa saker gemensamt?
Att ni t ex har ett dokument online med alla önskemål och vad de kostar och sedan köper allt tillsammans och delar på kostnaden?
En fin present behöver ju inte vara dyr! Har sett barn som badar i tv-spel, paddor, märkeskläder etc men som har mest minnen från ett biobesök och Mc Donalds! Så varför är det så viktigt att köpa "dyra" presenter hela tiden?? Köp det barnet uppskattar istället!
En fin present behöver ju inte vara dyr! Har sett barn som badar i tv-spel, paddor, märkeskläder etc men som har mest minnen från ett biobesök och Mc Donalds! Så varför är det så viktigt att köpa "dyra" presenter hela tiden?? Köp det barnet uppskattar istället!
Finns det någon möjlighet att ni skulle kunna tänka er att köpa vissa saker gemensamt?
Att ni t ex har ett dokument online med alla önskemål och vad de kostar och sedan köper allt tillsammans och delar på kostnaden?