• Anonym (Mama)

Arg över "orättvisa presenter"

Hur mycket stämmer ni av med vad den andra ger i födelsedagspresent? Pappan är arg över att jag köpt så dyra saker till barnet, så det "överglänser" hans och säger att vi borde försöka ligga på lika nivå.

• Svar på tråden Arg över "orättvisa presenter"
  • Anonym (Äh)

Vilket trams...Man ger sina barn det man vill och har råd med. Sen kan man ju stämma av så man inte ger samma men om han känner sig "överglänst" är det hans problem, inte ditt. Han får väl förklara att alla har olika förutsättningar ekonomiskt om det är där skon klämmer. 

• Anonym (P)

Det går ju inte riktigt att svara entydigt på utan bakgrund. Jag har flera exempel på föräldrar som aktivt försökt överglänsa den andra föräldern med dyra gåvor. Inte sällan för att kompensera för annat. Det blir lite utstuderat när ena föräldern köper allt barnet pekar på, inklusive en egen häst och en sprillans ny och svindyr moppebil till exempel. Jag kan därför tycka att en viss avstämning kan vara på sin plats. 

• Anonym (på sätt och vis)

På sätt och vis kan jag förstå honom. Har man gått isär kan det bli så att man försöker "köpa" barnen med presenter, så barnen ska vilja vara mest hos en själv, elternativt vända dem mot den andra föräldern, särskilt om föräldrarelationen är infekterad.

Å andra sidan, lite fånigt. 

Sen också kanske det inte alltid handlar om pengar utan prylar. Vissa saker anses finare än andra även om de andra kostar mer.

• Anonym (Fia)

Man behöver väl inte ligga på samma nivå men sedan är det fråga om vilka skillnader det är och hur relationen mellan föräldrarna är. Mina föräldrar är skilda och jag bodde bara hos min mamma. Hon var väldigt tacksam när min pappa köpte en dyr tävlingscykel till mig, det hade hon inte haft råd med. Han lyckades inte köpa mig för det. Så man ska nog försöka se till barnets behov mer än sitt eget ego.

• Anonym (Volvo)

"Överglänser " i vilket sammanhang? 

Såna här frågor brukar alltid dyka upp när det finns infekterade vårdnadstvister och den ena föräldern vill vara lite finare och förmer och framstå som bättre i syftet att bara provocera . Då är det synnerligen klokt att kolla med varandra vad man tänker ge. Då är det extra viktigt att man ger ungefär samma lika. Och det är ens förbannade plikt som förälder. 

Överglänser man för att flasha med pengar är det också en fullgod anledning att hejda sig och komma överens om nån form av likvärdig summa som är rimlig. 

Rimligt är också att kolla med varandra om nån har dålig ekonomi och inte kan ge mer än minimum så kanske man kan ge present tillsammans så ingen överglänser i form av pengar vs fattigdom.  

Det finns aldrig en legitim orsak till att överglänsa varandra

• Anonym (xxx)

Hyfsat nyskild, men med vuxna barn. Vi har faktiskt kommit överens om vilken summa vi ska ge för just vid födelsedagar, inflyttningsfest, bröllop och liknande, mycket för att vi har lagt ihop eller gett pengar. Dessutom firar vi dessa tillsammans med barnen/deras respektive. Däremot till jul, så gör var och en som den vill, eftersom vi inte träffas då utan firar med våra respektive ursprungsfamiljer. 

• Anonym (Mama)

Är inte en ekonomifråga, han har mer pengar än jag och handlar inte om att vinna, jag köpte det jag helt enkelt ville ge.

• Anonym (tänk)
    Anonym (Mama) skrev 2024-08-14 13:59:07 följande:
    Arg över "orättvisa presenter"

Hur mycket stämmer ni av med vad den andra ger i födelsedagspresent? Pappan är arg över att jag köpt så dyra saker till barnet, så det "överglänser" hans och säger att vi borde försöka ligga på lika nivå.

Mina skilda föräldrar brukade alltid se till att förstöra mina födelsedagar och jular genom att bråka om mina presenter. Vem som gett vad, vem som gett mest, vem som alltid... Så trist och jobbigt, än i dag har jag svårt för att fira mina födelsedagar och jular.

Så akta er för att göra barnens presenter till konflikter er emellan. Däremot kan det vara en idé att komma överens om presenter, dels för att inte råka ge samma (om det är saker man bara behöver en av). Och en rimlig summa eller nivå på presenterna kan väl också vara vettigt att komma överens om, om den ena ger en häst och den andra ett par jeans så blir det också lite märkligt. 

Om ni tänker att det är barnet som är huvudpersonen, inte du och pappan, så kan det bli enklare att förhålla sig på ett vettigt sätt. 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (tänk) skrev 2024-08-15 11:30:18 följande:
    Mina skilda föräldrar brukade alltid se till att förstöra mina födelsedagar och jular genom att bråka om mina presenter. Vem som gett vad, vem som gett mest, vem som alltid... Så trist och jobbigt, än i dag har jag svårt för att fira mina födelsedagar och jular.

Så akta er för att göra barnens presenter till konflikter er emellan. Däremot kan det vara en idé att komma överens om presenter, dels för att inte råka ge samma (om det är saker man bara behöver en av). Och en rimlig summa eller nivå på presenterna kan väl också vara vettigt att komma överens om, om den ena ger en häst och den andra ett par jeans så blir det också lite märkligt. 

Om ni tänker att det är barnet som är huvudpersonen, inte du och pappan, så kan det bli enklare att förhålla sig på ett vettigt sätt. 
    Det är bara barnet jag tänker på här, att han tycker jag överglänser betyder inte att det är min avsikt. Jag visste inte vad han tänkte köpa och bara för att han inte gillar att spendera pengar på barnen så vill inte jag anpassa mig efter det.
  • Anonym (tänk)
    Anonym (Mama) skrev 2024-08-15 11:33:40 följande:
    Det är bara barnet jag tänker på här, att han tycker jag överglänser betyder inte att det är min avsikt. Jag visste inte vad han tänkte köpa och bara för att han inte gillar att spendera pengar på barnen så vill inte jag anpassa mig efter det.
    Det viktiga är nog ändå att de här konflikterna ni har kring presenterna inte når barnet. 
  • Anonym (Volvo)
    Anonym (Mama) skrev 2024-08-15 11:09:21 följande:

Är inte en ekonomifråga, han har mer pengar än jag och handlar inte om att vinna, jag köpte det jag helt enkelt ville ge.

Av nån anledning är detta en infekterad sak mellan er och kanske blivit  fråga om prestige och viljan att barnet ska känna något extra inför vissa gåvor. 

Då har ni trampat jävligt snett i diket . 

Ja självklart har ni båda rätt att köpa vad ni vill men omedvetet blir det en maktkamp om ert barn som kommer må ganska kasst i slutändan.  Så hamna inte där. 

Självklart måste ni ha en dialog mellan er om vad ni tänker ge vid gemensamma högtider så ni inte fortsätter maktkampen, det får ni båda två så lov att svälja och ta till er. Vad ni sen på varsitt håll väljer att ge ert barn är däremot en privatsak. Då kan ni fläska på eller snåla - vilket som. 
  • Anonym (förslag)

Finns det någon möjlighet att ni skulle kunna tänka er att köpa vissa saker gemensamt? 

Att ni t ex har ett dokument online med alla önskemål och vad de kostar och sedan köper allt tillsammans och delar på kostnaden?

• Anonym (S)

En fin present behöver ju inte vara dyr! Har sett barn som badar i tv-spel, paddor, märkeskläder etc men som har mest minnen från ett biobesök och Mc Donalds! Så varför är det så viktigt att köpa "dyra" presenter hela tiden?? Köp det barnet uppskattar istället!

• Anonym (Mama)
    Anonym (S) skrev 2024-08-15 16:53:19 följande:

En fin present behöver ju inte vara dyr! Har sett barn som badar i tv-spel, paddor, märkeskläder etc men som har mest minnen från ett biobesök och Mc Donalds! Så varför är det så viktigt att köpa "dyra" presenter hela tiden?? Köp det barnet uppskattar istället!

Det var det jag gjorde, gav henne det hon verkligen önskat sig. Pappan väljer själv vad han köper, det är inte mitt fel.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (förslag) skrev 2024-08-15 13:48:19 följande:

Finns det någon möjlighet att ni skulle kunna tänka er att köpa vissa saker gemensamt? 

Att ni t ex har ett dokument online med alla önskemål och vad de kostar och sedan köper allt tillsammans och delar på kostnaden?

Nej, han köper inte ens vinterkläder och dyl som ska ligga på honom.
Svar på tråden Arg över "orättvisa presenter"