• Anonym (Nyfiken)

Hur mycket pengar har en vanlig svensk totalt?

Jag hittar statistik över löner i Sverige och även statistik över hur mycket den genomsnittliga personen har sparat på banken. Men det finns ingen statistik, bad jag kan hitta på hur mycket pengar den genomsnittliga personen har totalt. Jag tänker då främst på insats i fastighet + sparande. 

Så min fråga blir, är du man eller kvinna? Hur gammal är du? Vad är din lön? Hur mycket gick du in med i din bostad? Hur mycket pengar har du sparat? 

• Svar på tråden Hur mycket pengar har en vanlig svensk totalt?
  • PH76
    Elin pelin skrev 2024-08-12 19:41:47 följande:
    Studielån är ett av de mest förmånliga lån man kan ta. Jag kollade räntan häromdagen, den ligger runder 2%. Mitt huslån har närmare 4% så då är det bättre att betala av huslån eller spara pengarna i fonder.
    Ja, i dagsläge kan du få högre ränta på ett sparkonto jämfört med den du har hos CSN. Att betala av. CSN så fort man kan har i stort sett alltid varit en förlustaffä, givet att man spar eller investerar pengarna istället.
  • Anonym (Yconoma)
    Ascendere skrev 2024-08-11 22:20:17 följande:
    varför betalar du inte av CSN om du har 250k på sparkontot? 
    För att det är inte vad folk som kan pengar råder en att göra. Det finns inte billigare pengar att tillgå än CSN-lånet.

Vår son tar lånet, sparar 4000/mån i fonder och bygger på sitt kapital.
    Han kommer ganska enkelt att kunna lösa det sedan.
  • Anonym (sjuk person)
    baam77 skrev 2024-08-11 18:06:11 följande:
    Är du en kvinna eller man?
    Spelar det egentligen någon roll? Förutom att TS frågade, då?

Men jag är kvinna i 30-årsålder.
  • Anonym (oklart)

Är sambo och har precis köpt hus värt ca 4.5 milj. Har ungefär 0.5 milj sparkapital. Sålde lägenhet på strax över 2.5 milj.
    Vi får just nu in 74000 kr brutto tillsammans. 
    Vi har inte lån på en bil från 2023 och har just nu CSN-skulder o inga andra mer än kommande huslån då.. Jag ser mig själv som lyckligt lottad. 

• Anonym (Lillaja48)

Ensamstående ett barn boende hemma. Inga lån, bor i hyresrätt. Har bil och tjänar 47.300 Kr och sparat 600.000 kr hittills. Är ensam så hoppas jag klarar det när jag blir pensionär?

• Anonym (Lagom)

Man, Har 51k i lön grundlön, brukar bli 2-3000 per månad i tillägg.tillsamnan har vi in 90 brutto ungefär. 3 tonåringar hemmaboende) men båda två har gjort rätt hyggliga lönelyft de senaste åren, var betydligt tightare då ekonomiskt.

Inte så mycket sparat, 350k i en pensionsfond, 100k utöver det.

Huslån på ca 1 miljon, huset värt 2-2,5 idag. (Lånade 120% när vi köpte det för 20 år sen, var lite andra regler då, gick alltså inte in med något)

Frugan har lite csn kvar (20k ca), och så har vi 170k kvar på ett billån.

Har fordon värd ca 700k (övriga brilsnilar, sportbil och hojar) utan lån.

Vi lever bra!

• Lemonochcurd

27 år gammal. Har 135 000 på sparkontot, tog nyss examen, kommer ha 42000kr I månaden i höst.

• Anonym (Mannen)

Ensamstående med hus, 2 bilar, mc. Inga lån överhuvudtaget, huset är betalt så bor billigt. Sparar ca 72% av lönen varken månad. Lever gott och har det förbaskat bra. Samt har ett bra sparande. 

• Anonym (Ö)

Min haltidslön 21 tusen plus ca 3- 4000 bonus varje månad. Min man tror jag har 150 000 el 160 i månaden. Vi äger fastigheter värda ca 11 miljoner med lån på 5 miljoner. Sparandet är snålt då vi konsumerar alldeles för mkt. Min pension är ett skämt om vi inte sparat separat till just det, medan min man kommer ha mkt hög pension. Men vi borde spara mkt mer, men pengar går mkt till resor, barnen och för hög matkostnad

• Anonym (Bananasplit)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-08-10 16:10:28 följande:
    Så min fråga blir, är du man eller kvinna? Hur gammal är du? Vad är din lön? Hur mycket gick du in med i din bostad? Hur mycket pengar har du sparat? 
    Kvinna, 49 år gammal, lön 42000/mån

Inga lån, äger fastigheter för ca 5.5 miljoner, 3 bilar (en skräpbil, 2 nyare)
    Har runt 2 miljoner sparat och ungefär lika mycket i aktier
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Solen)

Bryter trenden här i tråden. Ensam. 36 år ett barn. Hyresrätt 10000/mån. snittinkomst 16000 brutto + bostadsbidrag och underhåll. Sparande 1000kr. 

hoppas kunna göra klart min utbildning framöver för ett bättre liv. 

Svar på tråden Hur mycket pengar har en vanlig svensk totalt?