• Anonym (Orolig)

Elstöt i fingret, gravid vecka 13

Fick nyss en stöt av telefonen när den låg på laddning. Det gjorde ont / brändes liksom i tummen och det gör fortfarande lite ont nu en halvtimme senare ungefär. Men det kändes ingen annanstans i kroppen. Är inte någon expert på el och sånt så vet inte om den har gått igenom kroppen eller hur det funkar.

Är bara i vecka 13 så kan inte känna än om bebisen rör sig.. Tror ni att det är någon fara? Borde man ringa 1177? Nån annan som har varit med om det? 
    Har ingen möjlighet att åka in nu ändå eftersom jag är ensam hemma med två barn så därför känns det som att det kanske inte är nån mening att ringa. 

• Svar på tråden Elstöt i fingret, gravid vecka 13
  • halvan

Ingen fara. Du får inga kraftiga stötar av telefonen. 

• Anonym (Orolig)
    halvan skrev 2024-08-08 20:36:09 följande:

Ingen fara. Du får inga kraftiga stötar av telefonen. 

Tack för svar! Den låg på laddning när det hände .. men det kändes bara i tummen iallafall 
  • Anonym (x)

1177 är just för rådgivning. Men nej skulle inte oroa mig över en elstöt i fingret av mobilen.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (x) skrev 2024-08-08 20:39:39 följande:

1177 är just för rådgivning. Men nej skulle inte oroa mig över en elstöt i fingret av mobilen.

Tack för svar! Jo ska kanske ringa och fråga. Min barnmorska på MVC har inte telefontid förrän på måndag tyvärr..
  • Anonym (K)

Vad är du orolig för? Och vad skulle man kunna göra? Jag tror att du oroar dig i onödan. Och skulle nåt ha gått snett i v 13 kan ju inget göras ändå. alltså inte med telefonen, men om nåt annat skulle hända.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (K) skrev 2024-08-08 22:27:14 följande:

Vad är du orolig för? Och vad skulle man kunna göra? Jag tror att du oroar dig i onödan. Och skulle nåt ha gått snett i v 13 kan ju inget göras ändå. alltså inte med telefonen, men om nåt annat skulle hända.

Nej såklart kan man inte göra något om det skulle hänt något på grund av stöten men det man kan göra är ju att kolla om allt är ok. Det jag är orolig för är väl att fostret skulle dött av det. Hade det hänt spelar det ju ingen roll om man är i vecka 13 eller vecka 30, man kan ändå inte göra något. 

Och vissa saker kan man ju göra när det gäller sena missfall (efter 12 veckor), det har inget alls med det här att göra men jag ska få antagligen få cerklage om lite mindre än en månad just för att förebygga ett sent missfall.  Ett akut cerklage i vecka 20 räddade livet på min 8-åring och ett förebyggande i vecka 16 räddade antagligen min yngsta. Så det finns ibland saker man kan göra även innan fostret är så gammalt så att det kan överleva utanför magen. 

• Anonym (Lis)

Såklart ingen fara för fostret.

Men jag hade kasserat laddaren och köpt en ny. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Lis) skrev 2024-08-08 22:59:00 följande:

Såklart ingen fara för fostret.

Men jag hade kasserat laddaren och köpt en ny. 

Tack för svar! Jo det är nog en bra idé. Har tyvärr bara den som funkar nu men ska köpa en ny imorgon. 
  • Anonym (Ajaj)

Du det där låter inte bra!! Ladda för guds skull inte mobilen på natten eller när du inte är hemma! Brandfara deluxe!! 

Svar på tråden Elstöt i fingret, gravid vecka 13