• Anonym (TS)

35+, vad har ni fått för siffror på KUB?

Är 36 och ska göra KUB nästa vecka.
    Fick 1:2000 nånting om jag minns rätt när jag var 27 och 1:19889 när jag var 33.

Tänkte lite på om åldern drar ner siffrorna mycket fast fick ju iförsej ?bättre? när jag var äldre. Båda barnen är helt friska. 

Känner inte att jag måste få de allra bästa siffrorna för att inte vara orolig men är såklart rädd för att få högrisk. 

• Svar på tråden 35+, vad har ni fått för siffror på KUB?
  • Anonym (Elin79)

Kub gjordes inte när jag väntade första barnet. Men med andra var jag nyss 36 fyllda och vi fick 1:700  nånting.  Födde en frisk bebis.

• Carabellis kusp

Gör NIPT istället. Jag är också 36 och hoppade över KUB eftersom jag fick 1:2 när jag var 27 och bebisen var helt frisk. Så mycket onödig oro!

• Anonym (TS)
    Carabellis kusp skrev 2024-08-06 23:19:40 följande:

Gör NIPT istället. Jag är också 36 och hoppade över KUB eftersom jag fick 1:2 när jag var 27 och bebisen var helt frisk. Så mycket onödig oro!

Förstår , jo KUB kan ju verkligen skapa onödig oro. Kanske hade varit bättre med NIPT men det kostar väl en del? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Elin79) skrev 2024-08-06 23:05:00 följande:

Kub gjordes inte när jag väntade första barnet. Men med andra var jag nyss 36 fyllda och vi fick 1:700  nånting.  Födde en frisk bebis.

Vad bra att bebisen är frisk :) Det gjordes inte när jag väntade första heller , det var nästan 18 år sen nu. Men med andra och tredje har jag gjort det. 
  • Anonym (TS)
    Carabellis kusp skrev 2024-08-06 23:19:40 följande:

Och vad bra att bebisen var helt frisk iallafall :) Men förstår att du måste varit orolig, det är ju det som är dåligt med KUB
  • Carabellis kusp
    Anonym (TS) skrev 2024-08-06 23:24:28 följande:
    Förstår , jo KUB kan ju verkligen skapa onödig oro. Kanske hade varit bättre med NIPT men det kostar väl en del? 
    Ja, det kostade 6000kr, men så värt. Hela min förra graviditet präglades av ett stort mörker pga KUB. Trots att jag gjorde moderkaksprov som är 100% säkert resultat att hon inte hade kromosomfel. 
  • Anonym (gammelmamman)

1:20000 vid 40 års ålder. 

Svar på tråden 35+, vad har ni fått för siffror på KUB?