• Anonym (Osportigt?)

Hur många aktiviteter har era åttaåringar?

Jag har en åttaåring med två aktiviteter i veckan, en idrott och ett instrument/orkester. Fram till förra terminen tillkom också simskola en gång i veckan, men det är slut nu.

Först kändes det självklart att trycka in en aktivitet till, så att barnet har två idrottsaktiviteter i veckan. Men så börjar jag fundera på varför. Ungen är nöjd med det som erbjuds nu. Däremot har kompisarna ett späckat schema, så pass att skolan fått gå ut med att de inte kan hjälpa till med påklädning och liknande. För många barn har nämligen flera aktiviteter samma eftermiddag och måste därför börjar tidigt för att hinna med. Att leka efter skolan är lögn i helvetet, för barnen är upptagna fyra av fem vardagar och halva helgen.

Är det okej för en åttaåring att bara hålla på med en sport och ett instrument? Barnet rör sig i övrigt mycket, så det föreligger inget behov.

• Svar på tråden Hur många aktiviteter har era åttaåringar?
  • Studentpappa
    PH76 skrev 2024-08-05 16:05:00 följande:

Men med så många sporter så ökar antalet snabbt med åldern. Vår sån hade simning 2 ggr i veckan när han var 9år, nu är han 12år och har 4 ggr i veckan. Det är likadant med fotbollen, hans kompisar har träning 3-4 ggr i veckan och sen match nästan varje helg.

Ja det är svårt att kombinera när dom är större. Gymnastiken hamnar på 4-5 träningar i veckan plus tävlingar för dom som satsar när dom kommer upp i högstadiet.

Många väljer att sluta med någon sport då för det går inte ihop längre.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hockey)

De hade en, den enda idrott/aktivitet de fastnat för och gillat, hockey. De hade träning 2-3 dagar i veckan och sen matchspel ungefär varannan helg.

• PH76
    Studentpappa skrev 2024-08-05 16:52:44 följande:
    Ja det är svårt att kombinera när dom är större. Gymnastiken hamnar på 4-5 träningar i veckan plus tävlingar för dom som satsar när dom kommer upp i högstadiet.

Många väljer att sluta med någon sport då för det går inte ihop längre.
    Ja precis, min son lade lade ner karaten när han var 10år, den blev då 3ggr i veckan och simningen var 2ggr, sen teater en dag.
  • Anonym (Förr)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-05 12:30:59 följande:

Ja, om barnen mår dåligt är der ju verkligen inte bra.
    Aktiviteter är ju för att barnen skall må bra, så såg i alla fall jag på det. Mina barn var också bra på att säga ifrån, när det var något som inte var bra för dem. Tex simtröningarna  upplevde min dotter som kravfyllda  så då slutade vi med det. 
    Det låter ju som en väldig prestationshets i ert område och bekantskapskrets, det har jag inget minne av själv . För oss var det fokus på att barnen skulle ha roligt. 

Det stämmer att det är väldig hets på lycka och perfektion och visa upp hur duktig man är till vilket pris som helst i området. Tyvärr. Och ja, nu ses vi som de udda som inte håller på så längre.
  • Anonym (Osportigt?)

Stort tack för alla svar. Vi är som sagt lite udda i sammanhanget i vårt område som inte har femtioelva aktivteter, men det verkar ändå som om vi inte är helt unika överlag.

Vi satte en gräns på tre tillfällen per vecka, tävlingar inkluderade. Vårt barn tittade på en idrott med träning två gånger i veckan och tävling varje helg. Hen var då sju år gammal och valde själv bort det eftersom det skulle innebära att inget annat kunde göras. Nu verkar barnet i fråga vara rätt nöjd med sin aktivitet som verkligen visade sig vara rätt och som varit rolig att gå till varje gång i två års tid. Sammanlagt innebär idrotten sex-sju tävlingar per år, maximalt.

• Anonym (Mano)

Beror på barnet. De flesta mår nog bästa av cirka 2-4 aktiviteter i veckan.

Anonym (Osportigt?) skrev 2024-08-05 09:06:42 följande:
    Hur många aktiviteter har era åttaåringar?

Jag har en åttaåring med två aktiviteter i veckan, en idrott och ett instrument/orkester. Fram till förra terminen tillkom också simskola en gång i veckan, men det är slut nu.

Först kändes det självklart att trycka in en aktivitet till, så att barnet har två idrottsaktiviteter i veckan. Men så börjar jag fundera på varför. Ungen är nöjd med det som erbjuds nu. Däremot har kompisarna ett späckat schema, så pass att skolan fått gå ut med att de inte kan hjälpa till med påklädning och liknande. För många barn har nämligen flera aktiviteter samma eftermiddag och måste därför börjar tidigt för att hinna med. Att leka efter skolan är lögn i helvetet, för barnen är upptagna fyra av fem vardagar och halva helgen.

Är det okej för en åttaåring att bara hålla på med en sport och ett instrument? Barnet rör sig i övrigt mycket, så det föreligger inget behov.

• Anonym (Mano)
    Anonym (Förr) skrev 2024-08-05 17:44:39 följande:
    Det stämmer att det är väldig hets på lycka och perfektion och visa upp hur duktig man är till vilket pris som helst i området. Tyvärr. Och ja, nu ses vi som de udda som inte håller på så längre.
    Att det skulle råda hets på lycka och perfektion låter som en myt.

Folk i gemen vill att barnen ska må bra bara. Det är därför folk låter barnen gå på aktiviteter. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Osportigt?) skrev 2024-08-05 17:57:07 följande:

Stort tack för alla svar. Vi är som sagt lite udda i sammanhanget i vårt område som inte har femtioelva aktivteter, men det verkar ändå som om vi inte är helt unika överlag.

Nej, det tror jag inte att ni är. Vår dotter hade i första klass en kompis med massa aktiviteter, men den familjen gjorde som signaturen (Förr), drog ner på sånt rätt ordentligt. Det blev nog för mycket för både vuxna och barn. Med tre barn i familjen som har fyra, fem aktiviteter var i veckan som det ska skjutsas till, fixas extramellis, tvätta och packa kläder, hålla koll på matcher, kalsong- och kakförsäljning, avslutningar mm. Det kan ju vilken förälder som helst gå i bitar av. 
  • Mrs Green

När min dotter var i den åldern spelade hon handboll (2 ggr/vecka), gitarr och teater. Så det blev totalt fyra tillfällen per vecka. Jag försökte få henne att välja mellan gitarr och teater, men hon ville absolut göra båda så då fick hon fortsäta med det. I några år, tills handbollen började ta mer tid. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mano) skrev 2024-08-05 18:10:21 följande:
    Att det skulle råda hets på lycka och perfektion låter som en myt.

Folk i gemen vill att barnen ska må bra bara. Det är därför folk låter barnen gå på aktiviteter. 
    Håller absolut med. Vi ville att våra barn skulle må bra och de mådde jättebra av sina aktiviteter. Det gav dem jättemycket, de utvecklade sin fysik, sin musikalitet , fick en extra social gemenskap och en större social krets.

Att träna en sport eller lära sig ett instrument, ger så mycket, man lär sig så mycket av det. Spelar man en lagsport eller i en orkester lär man sig också att samarbeta med andra.

Men självklart är lagom bäst och barn skall självklart inte gråta av stress.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Förr) skrev 2024-08-05 17:44:39 följande:

De andra kanske inte är stressade? Hur vet ni att de är så stressade? Det beror ju på hur man har det i övrigt.
    De kanske köper väldigt mycket tjänster och har gott om tid? 

• Anonym (C)

Jag tycker att två aktiviteter - en sport och en musikaktivitet - är lagom, men det beror så mycket på barnet, på aktiviteterna och på livssituationen i övrigt. Är det ett barn som blir trött av skolan, går långa dagar på fritids och kanske bor så att mycket tid går åt transport till aktiviteterna eller om aktiviteterna är dyra så kanske det är rimligare med en aktivitet.

Min snart åtta-åring har mer än så - han går på en sport som han älskar, som är fantastiskt bra och billig, och det är träning två gånger i veckan, men inga tävlingar. Sen går han i skola på modersmålet 3-4 timmar på söndagar, och det tycker vi är viktigt och kommer fortsätta med. Tidigare var det simskola, men nu har han kommit in på Kulturskolan, så det blir en dag i veckan. Totalt blir det 4-5 altiviteter, sen kanske vi hår och simmar, skejtar eller åker skridskor som familjeaktivitet. Han är medlem i en schackklubb som det egentligen var meningen att han skulle gå på främst när det var uppehåll på de andra aktiviteterna, men sonen gillar det så mycket att han gärna vill gå dit. Jag tycker att det är mycket, men sonen gillar det, han har ork kvar, vi har tid att slappa hemma och det är inte så mycket läxor i lågstadiet. Kompisarna leker han ju med på fritids så jag ser inte så stort behov av att leka på efter skolan, mer än kanske på helgen då han ofta träffar dem. På vår och tidig höst prioriterar vi kanske att vara ute mer, men på mörka, kalla och våta delen av året går vi hellre på aktiviteter. 

• Anonym (Bella)

Ja såklart är det ok. Min 8-åring har gått på dans en gång i veckan och nu kommer hon börja 2 gånger i veckan eftersom det blir en grupp som är mer inriktad på tävlingsdans men annars hade vi tänkt fortsätta med en. 

Och så går vi på skaparverkstad i kyrkan en gång i veckan om det räknas. Har funderat på kör men vet inte om det blir för mycket. 

• Anonym (Malin)

Givetvis är det ok. min 4 åring har två fysiska aktiviteter i veckan. en 9årig släkting har tre, men då avancerat i en sport så den har ökat i tid. 

• Spucks

Det låter utmärkt för ett barn i den åldern. Man behöver ju tid att leka.
    Min son är lite yngre (fyller snart 7) och har en idrottsaktivitet i veckan. Nu ska han även snart börja på musikskolan (hoppas jag i alla fall, har inte fått dag än och hoppas att det inte krokar med idrotten). 
    Det kommer nog inte bli en förändring på den fronten när han är 8 - en idrott och om han fortfarande vill en musikaktivitet per vecka. Det räcker gott.

Svar på tråden Hur många aktiviteter har era åttaåringar?