• Anonym (Månadspengen)

Månadspeng barn växelvis

Vår (min mans) 12 åring som bor varannan vecka får månadspeng hos båda föräldrarna, samma summa. Det har flera gånger blivit så att hon sparar pengarna och så köper hon något dyrt att ha hemma hos sin mamma. Tekniska prylar tex. Så har hon inga pengar kvar och sakerna hon lägger pengar på är hos mamman. 
    Vi blir också förvånade för helt plötsligt är pengarna borta utan att vi fått veta något om planerna.

Hon behöver ju saker här också men då är pengarna slut. plus att hon ofta får lite extra tillskott av släktingar på vår sida, aldrig hos mamman. Men pengarna spenderas alltid där och vi tycker det känns lite ?surt? att vi lägger pengar på saker hon sen bara har hos mamman. Samtidigt så är det hennes pengar och det är bra att hon lär sig spara till saker hon vill ha.

Hur gör ni andra som har barn växelvis? 

• Svar på tråden Månadspeng barn växelvis
  • Anonym (Em)

Jag har haft hela barnbidraget och bara jag har gett månadspeng. De får köpa vad de vill för de pengarna och ha sakerna var de vill. Barnets pengar och barnets saker. Nödvändiga saker som barnet behöver har vi sett till att finns på båda ställena. Men tex stationär speldator som barnet sparat till finns bara hos mig. Sen har de haft sina gamla laptops och tv-spel hos pappan. 

Vad är det för saker som ditt barn har köpt som hon behöver på båda ställena men inte kan ta med sig emellan om det behövs? 

• Anonym (Curlycurling)

Är det nöjespengar så är det väl bara att vara hårda? Är det slut så är det slut.

• Anonym (Mami)

Barnen får ha sina grejer hos vem dom vill. 

• Anonym (Nä)

Det är hennes pengar att göra vad hon vill med och sakerna har hon på valfri plats.

Om detta är saker som hon på riktigt behöver så är det pappans ansvar att se till att det finns hemma hos honom också, men har svårt att se vad det skulle vara som är så pass billigt att hon själv kan köpa dem men ändå är så sjukt viktigt att ha hos båda. Kan du ge exempel?

Om det är saker så faktiskt inte är så himla viktiga, men att dottern tycker det, ja då får hon lära sig att pengar tar slut och att man kanske måste ta med sig saker från en plats till en annan.

• Anonym (Kanske mest anvandning hos mamman?)

Ar det alltsa saker som inte kan flyttas mellan hemmen? Det ar ju upp till henne var hon vill ha dem i sa fall, vad som ar mest praktiskt for henne. Hon kanske later sin mamma lana grejjerna under veckan hon sjalv inte ar hos mamman, sa att bade mamman och hon sjalv utnyttjar grejjerna och det ar darfor som hon forvarar dem dar? 
    Om det t ex. ar en elcykel sa ar det ju hennes eget val i sa fall att vara utan hos er, om hon lamnar kvar den hos mamman (och later mamman anvanda den under tiden). Ar det en hartork sa far haret sjalvtorka hos er, ifall inte ni sjalva har en att lana ut. 
    Ar mamman ensam, sa att det finns mer plats att forvara grejjerna hos henne?

Svar på tråden Månadspeng barn växelvis