• Mellebullebus

Vodkapasta gravid. Hjälp!

Hej,

Jag är så less och frustrerad på mig själv. Är i v. 39 (38+1) med mitt första barn och har självklart haft nolltolerans mot alkohol hela graviditeten. Igår var jag på resturang och åt en pasta som heter ?Bomba Rigatoni? som innehåller vodka i såsen. Tänkte att det inte är några konstigheter då alkoholen dunstar i och med att det är en varm maträtt och vet med mig att man t.ex. får äta rödvinssås även under graviditet enligt Livsmedelsverket. Googlar dock senare på kvällen och ser till min fasa att Livsmedelsverket avråder från att äta vodkapasta då man inte vet hur mycket alkohol som är kvar i maten. Nu har jag sån fruktansvärd ångest!!! Kan jag ha skadat min bebis på något sätt? Hur stor risk är det att det är alkohol kvar i maträtten som påverkar min bebis? Vill bara gråta. Så onödigt och så korkat av mig, jag som annars är så försiktig och följer kostråden nitiskt 😔

/Orolig och ledsen 

• Svar på tråden Vodkapasta gravid. Hjälp!
  • Hallonsoda

Hej du.. jag kan lova dig att det inte är nån som helst fara. Den alkohol som kan ha varit kvar är inte många promille, och det blir ännu mindre som för över till bebisen. Och sen är det det enda tillfället du intagit något så du kan vara lugn! ❤️

• Mellebullebus
    Hallonsoda skrev 2024-07-31 08:26:26 följande:

Hej du.. jag kan lova dig att det inte är nån som helst fara. Den alkohol som kan ha varit kvar är inte många promille, och det blir ännu mindre som för över till bebisen. Och sen är det det enda tillfället du intagit något så du kan vara lugn! ❤️

Jag hoppas verkligen inte det 😢
    Jag känner mig så oansvarig och som världens sämsta mamma som inte googlade innan, särskilt när jag varit och är så försiktig med vad jag äter.. Tanken på att jag medvetet skulle fått i mig något som kan skada min bebis gör mig verkligen förtvivlad, men jag hoppas att det är som du säger, att det blir en så liten mängd som ev. förs över till bebisen. Tack ❤️

• Anonym (J)

Din oro skadar mer än den ev tiondels promille bebisen kanske fått i sig.

• Anonym (Rosa)

Finns ju dom som super hejvilt under graviditeten Så ingen fara

• Anonym (AW)

Bara för några år sedan sa väl Agnes Wold att upp till nio glas vin i veckan var chill avseende FAS (men så extrema ska vi ju inte vara!). I många länder är det fortfarande kutym att ta något glas då och då trots graviditet. Så EN vodkapasta är verkligen inte något du behöver oroa dig för. 

• Mellebullebus
    Anonym (J) skrev 2024-07-31 09:24:17 följande:

Din oro skadar mer än den ev tiondels promille bebisen kanske fått i sig.

Du har förmodligen rätt. Har tyvärr en tendens att oroa mig och ?katastroftänka?..
  • Mellebullebus
    Anonym (Rosa) skrev 2024-07-31 09:47:55 följande:

Finns ju dom som super hejvilt under graviditeten Så ingen fara

Så är det nog, men säkert med konsekvenser därtill.. 
  • Mellebullebus
    Anonym (AW) skrev 2024-07-31 10:29:44 följande:

Bara för några år sedan sa väl Agnes Wold att upp till nio glas vin i veckan var chill avseende FAS (men så extrema ska vi ju inte vara!). I många länder är det fortfarande kutym att ta något glas då och då trots graviditet. Så EN vodkapasta är verkligen inte något du behöver oroa dig för. 

Är det så? Det har jag missat. Har däremot hört att kulturen kring alkohol vid graviditet skiljer sig åt en del i olika länder som du skriver och att vissa dricker något glas vin här och där (det hade jag dock aldrig vågat..)
    Hoppas det stämmer så som du skriver, att det inte är något att oroa mig för 🥺 ingen aning om hur mycket alkohol det ev. kan vara kvar i en vodkapasta och blir inte heller klokare av att googla..
  • Anonym (Dags att börja tänka)

Att en enstaka gång få i sig lite vodka i form av vodka-pasta är ju att helt enkelt få lite bättre koll på att dubbelkolla saker innan du äter/ger barn, snarare än att lita på att allt är okej.

Som höggravid, när bebisen har utvecklats så är det ju inte så farligt med lite alkohol. Däremot så är det ju farligt att vifta bort att man ska undvika alkohol, utifrån att vissa barn faktiskt får skador kopplade till mammans konsumtion. 

Du drack ju inte något, utan fick i dig en liten mängd i mat. Och tillsammans med grädden tog det ju tid innan alkoholen kom ut i blodet och innan barnet fick en låg halt genom navelsträngen.

• Anonym (Tess)

Oroa dig inte! Det är verkligen ingen fara. Den lilla lilla mängden alkohol i en maträtt kommer absolut inte skada din bebis.

• Anonym (Alma)

Hoppas du kan minska dina katastroftankar till ett minimum för det skadar din bebis betydligt mer än en maträtt någonsin kan göra.

Grattis till en ny världsmedborgare.

Svar på tråden Vodkapasta gravid. Hjälp!