Billigt beteende?
För ett tag sedan flyttade jag hemifrån och började spendera mer och mer tid med min kille som kommer från välbärgad familj med föräldrar som har inkomst på ca 80k i månaden vardera. Mina föräldrar däremot : en är arbetslös och den andra jobbar i fabrik.
Jag har inte levt med såååå långa standard och har alltid lyssnat på mamma som är den i paret som iaf försöker steppa upp lite, hon har axlat hela vårt liv och hem och alltid tjatat på pappa när han har betett sig billigt. Pappa däremot köper alltid billiga saker som sedan går sönder (även presenter han köper till oss). Han säger att han inte "tror" på dyra saker och allt är egentligen lögn. "Det finns ingenting som är bra, allt tillverkas på samma ställe och de som säljer det dyrt ljuger och de som köper dyrt är dumma i huvet"
Han är inte snål, om mamma t.ex säger att han ska köpa XYZ så köper han det även med hans egna pengar men han skulle aldrig frivilligt äta på en restaurang för "man kan köpa 1kg kött för samma pris, varför ska jag ut?" Det här reflektera även i hur han bokar dålig semester, äter pizza slice i alla länder han åker till och han äter samma sak "som är billigt" hela tiden. T.ex åt han Lidls pizza slicecs i 9 dagar när vi var utomlands i ett billigt land där en rostbiffmacka som vanligtvis går 170kr i Stockholm kostade 40kr.
Han vill inte betala för hälsokontroll och kollar på Youtube och självdiagnostiserar hela tiden. När jag påpekar för honom att hans beteende är billig och även farligt t.ex för hans hälsa så skrattar han åt mig och säger att jag tror att jag är något.
Med referens till hans uppväxt vet jag att hans beteende är fullt normalt, han har växt upp i en familj där 99% av snacket har handlat om hur man ska spara och hur saker och ting inte är värda något och man ska leva billigt.
Det jag vänder mig mot är hur detta har börjat slå till mamma, t.ex hur blir väldigt sur fortfarande även efter ca 30 år tillsammans och hur detta reflekteras i pappas klädsel och hur han representerar sig för min killes familj. Jag har ingen ambition att ändra honom men han förstår inte att hans billighet kommer att skada min bild och livet jag ska bygga med min kille som faktiskt är villigt att leva upp till hög standard.