• Anonym (Hjälp)

Billigt beteende?

För ett tag sedan flyttade jag hemifrån och började spendera mer och mer tid med min kille som kommer från välbärgad familj med föräldrar som har inkomst på ca 80k i månaden vardera. Mina föräldrar däremot : en är arbetslös och den andra jobbar i fabrik. 

Jag har  inte levt med såååå långa standard och har alltid lyssnat på mamma som är den i paret som iaf försöker steppa upp lite, hon har axlat hela vårt liv och hem och alltid tjatat på pappa när han har betett sig billigt. Pappa däremot köper alltid billiga saker som sedan går sönder (även presenter han köper till oss). Han säger att han inte "tror" på dyra saker och allt är egentligen lögn. "Det finns ingenting som är bra, allt tillverkas på samma ställe och de som säljer det dyrt ljuger och de som köper dyrt är dumma i huvet"

Han är inte snål, om mamma t.ex säger att han ska köpa XYZ så köper han det även med hans egna pengar men han skulle aldrig frivilligt äta på en restaurang för "man kan köpa 1kg kött för samma pris, varför ska jag ut?" Det här reflektera även i hur han bokar dålig semester, äter pizza slice i alla länder han åker till och han äter samma sak "som är billigt" hela tiden. T.ex åt han Lidls pizza slicecs i 9 dagar när vi var utomlands i ett billigt land där en rostbiffmacka som vanligtvis går 170kr i Stockholm kostade 40kr. 

Han vill inte betala för hälsokontroll och kollar på Youtube och självdiagnostiserar hela tiden. När jag påpekar för honom att hans beteende är billig och även farligt t.ex för hans hälsa så skrattar han åt mig och säger att jag tror att jag är något. 

Med referens till hans uppväxt vet jag att hans beteende är fullt normalt, han har växt upp i en familj där 99% av snacket har handlat om hur man ska spara och hur saker och ting inte är värda något och man ska leva billigt. 

Det jag vänder mig mot är hur detta har börjat slå till mamma, t.ex hur blir väldigt sur fortfarande även efter ca 30 år tillsammans och hur detta reflekteras i pappas klädsel och hur han representerar sig för min killes familj. Jag har ingen ambition att ändra honom men han förstår inte att hans billighet kommer att skada min bild och livet jag ska bygga med min kille som faktiskt är villigt att leva upp till hög standard.

• Svar på tråden Billigt beteende?
  • Anonym (sanna)

Billigt beteende kopplar jag till något helt annat.

Hursomhelst. Dina föräldrar har inte råd att köpa dyra saker av god kvalitet. Så är det bara. Det får du och dina blivande svärföräldrar hacka i er. 

Jag hör på dig att du skäms för din bakgrund, men du ska vara stolt istället. Stolt över att du har två föräldrar som uppenbarligen lyckats ge dig en chans till ett bättre liv än de själva har, de har ändå bokat semestrar och ni har säkert haft kul ihop. 

Vem fasen minns vilka kläder mamma hade på sig för 30 år sedan när hon ligger på dödsbädden? Det viktigaste är att man har haft det fint ihop och har fått den kärlek man har behövt för att bli en hel människa.

Var stolt. 

• Anonym (F)

Om din pappa är konstig så får han stå för det själv. Släpp det. Huvudsaken är hur DU är, om din killes familj inte fattar det kommer ni få stora problem i framtiden ändå. Bättre att få facit direkt på vad du ger dig in på.

• Anonym (Eh)

Jobba på din självkänsla så att den blir tillräcklig för att du inte ska vackla i dig själv och skämmas för att dina föräldrar inte är rika eller för att din pappa är snål. För det är det det handlar om. Det är ett problem du har med dig själv, det är inte dina föräldrars problem. Du har börjat umgås med någon som kommer från rikare bakgrund än vad du gör och plötsligt skäms du för din familj för du känner dig underlägsen. DITT problem med andra ord. Ditt problem för att du har svag självkänsla. Du är vuxen så det är ditt ansvar att jobba på det, och med tanke på att du är just vuxen och dessutom flyttat hemifrån så har du ännu mindre med deras ekonomi eller vad de köper/inte köper att göra. Faktiskt så har du noll med det att göra. Vad din far vill köpa/inte köpa och äta/inte äta är hans sak. Det rör inte dig.

• Anonym (M)

Din kille och hans föräldrar har ingenting att göra med hur din pappa väljer att spendera sina pengar!

Är din mamma dessutom arbetslös så har väl din pappa inte något annat val, oavsett om han inte haft de åsikter han har? 

I vissa saker har han dessutom rätt, dyrt behöver inte alltid vara bäst, även om extrembilligt kinakrafs såklart ofta inte håller så bra. Men man måste inte köpa dyrt. Jag handlar mycket på gekås och dollarstore mm pga ensamstående mamma och det jag köper är både fint och håller bra.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (M) skrev 2024-07-29 17:53:22 följande:

Din kille och hans föräldrar har ingenting att göra med hur din pappa väljer att spendera sina pengar!

Är din mamma dessutom arbetslös så har väl din pappa inte något annat val, oavsett om han inte haft de åsikter han har? 

I vissa saker har han dessutom rätt, dyrt behöver inte alltid vara bäst, även om extrembilligt kinakrafs såklart ofta inte håller så bra. Men man måste inte köpa dyrt. Jag handlar mycket på gekås och dollarstore mm pga ensamstående mamma och det jag köper är både fint och håller bra.

Hej M,

Mamma jobbar deltid och har inkomst från projekt som inte är fasta dvs hon får inte månadslön på samma sätt som pappa får. Jag har även skrivit det i tråden men förtydligar att hon har alltid varit den som försökt höja ribban och motverka pappas beteende som i vissa fall kan vara väldigt skadliga t.ex reflekterar han synsättet i sitt bemötande med människor och presenter som han ger till folk. Ekonomin är inte problemet, det var därför jag skrev att han gärna spenderar pengar och har råd när mamma väl tar upp det. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Eh) skrev 2024-07-29 17:46:29 följande:

Jobba på din självkänsla så att den blir tillräcklig för att du inte ska vackla i dig själv och skämmas för att dina föräldrar inte är rika eller för att din pappa är snål. För det är det det handlar om. Det är ett problem du har med dig själv, det är inte dina föräldrars problem. Du har börjat umgås med någon som kommer från rikare bakgrund än vad du gör och plötsligt skäms du för din familj för du känner dig underlägsen. DITT problem med andra ord. Ditt problem för att du har svag självkänsla. Du är vuxen så det är ditt ansvar att jobba på det, och med tanke på att du är just vuxen och dessutom flyttat hemifrån så har du ännu mindre med deras ekonomi eller vad de köper/inte köper att göra. Faktiskt så har du noll med det att göra. Vad din far vill köpa/inte köpa och äta/inte äta är hans sak. Det rör inte dig.

Ja, lite svårt att säga att det inte är mitt problem om deras beteende aktivit påverkar min framtid. Hur de representerar sig påverkar hur någon annan tolkar mig och mina värderingar då de är min familj. Jag har ingen ambition att ändra på de eller lägga mig i deras liv så länge det inte syns i deras umgänge med min kille för jag vill inte sänka ribban på mitt förhållande och livet jag har kämpat hårt för att skapa för att föräldrarna inte delar samma värderingar. 

Jag valde inte partner pga pengar och är rädd att det ska misstolkas otroligt mycket speciellt med tanke på att jag tjänar mer än min kille dessutom. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (sanna) skrev 2024-07-29 16:57:01 följande:

Billigt beteende kopplar jag till något helt annat.

Hursomhelst. Dina föräldrar har inte råd att köpa dyra saker av god kvalitet. Så är det bara. Det får du och dina blivande svärföräldrar hacka i er. 

Jag hör på dig att du skäms för din bakgrund, men du ska vara stolt istället. Stolt över att du har två föräldrar som uppenbarligen lyckats ge dig en chans till ett bättre liv än de själva har, de har ändå bokat semestrar och ni har säkert haft kul ihop. 

Vem fasen minns vilka kläder mamma hade på sig för 30 år sedan när hon ligger på dödsbädden? Det viktigaste är att man har haft det fint ihop och har fått den kärlek man har behövt för att bli en hel människa.

Var stolt. 

Tack för ditt svar. Det låter rimligt, jag kan vara något osäker och är något jag ska jobba på. Kan dock ha misstolkats lite, jag sa inte att de inte har råd med att köpa nytt eller dyrt. Pappas resonerar så här "istället för att köpa ett par skor som kostar 1500kr så köper jag tre par dåliga skor för 500kr vardera" de har absolut råd att spendera och pappa gör det så fort mamma berättar för honom att han borde göra det för att något behövs eller är bra. 
  • Anonym (F)

Sedan kanske era föräldrar inte behöver mötas än på ett bra tag... Med mitt ex tog det ca sex år innan våra möttes, det var på vår bröllopsdag. Övriga ex föräldrar har aldrig träffat mina, finns liksom ingen större anledning till det.

• Anonym (jobba på dig själv)

Jobba på din egen självkänsla istället för att försöka förändra dina föräldrar. 

PS. Billigt beteende är något annat än vad du tror/hur du använder det. Med andra ord skulle det heller inte skada lite om du jobbade lite på ditt ordförråd/din språkförståelse. Flört Ett bra tips är att börja läsa böcker. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (jobba på dig själv) skrev 2024-07-29 18:21:50 följande:

Jobba på din egen självkänsla istället för att försöka förändra dina föräldrar. 

PS. Billigt beteende är något annat än vad du tror/hur du använder det. Med andra ord skulle det heller inte skada lite om du jobbade lite på ditt ordförråd/din språkförståelse. Flört Ett bra tips är att börja läsa böcker. 

Jag vet mycket väl vad billigt beteende innebär men är man smart nog och kan se var tråden är placerad så förstår man också vad syftet är. Det står klart och tydligt under "ekonomi" och där har ordet "billigt" ett väldigt tydligt budskap. Innan du dumförklarar någon kan du också läsa, dels vad och var de har skrivit något :) Om du sedan väljer att misstolka det dvs att jag ska ha skrivit om att någon har horat sig i en tråd avsett för ekonomi, det är din ensak inte min. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-07-29 18:08:00 följande:
    Hej M,

Mamma jobbar deltid och har inkomst från projekt som inte är fasta dvs hon får inte månadslön på samma sätt som pappa får. Jag har även skrivit det i tråden men förtydligar att hon har alltid varit den som försökt höja ribban och motverka pappas beteende som i vissa fall kan vara väldigt skadliga t.ex reflekterar han synsättet i sitt bemötande med människor och presenter som han ger till folk. Ekonomin är inte problemet, det var därför jag skrev att han gärna spenderar pengar och har råd när mamma väl tar upp det. 
    I din ts skriver du att en är arbetslös och den andre jobbar på fabrik.
  • Anonym (Billiga Bettan)

Det är lätt att säga att TS borde jobba med sin självkänsla.

I realiteten är problemet större. En individ som TS farsa är vanligt en otroligt negativ person. En person som är gränslös och inte har problem att skämma ut sina övriga familjemedlemmar. De drivs hårt av jante och är glada för andras olycka. Tyvärr.

• Goneril

TS har en helt annan bakgrund än den blivande maken och skillnaderna kan överbryggas om båda kontrahenterna är medvetna om problemet.                                                                                                                           Det som dock behövs här är att ge farsan "en avhyvling" för att han anmärker på TS när hon vill lära honom lite grundläggande ekonomi. Att köpa billigt skräp är absolut sämst för ekonomin, det blir dyrast i längden. Köper man kvalité och vårdar sina tillhörigheter har man glädje av dem länge, länge.                                                                                                                                                 1995 köpte jag ett par Magli-skor, dyra, men de hängde med i 25 år, halvsulades och klackades om och stod med skoblock, alltid borstade efter användning. Alltså, de där tre paren för 500 per par har en sammanlagd kortare livslängd än paret för 1500. Samma sak med kläder och möbler, köp dyrt och medvetet!  Mina lampor och designföremål från Svenskt Tenn är mycket välgjorda och håller en livstid. Helt värdelöst att resonera som TS farsa gör, han behöver en ordentlig lektion.

• PH76
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-07-29 18:10:56 följande:
    Ja, lite svårt att säga att det inte är mitt problem om deras beteende aktivit påverkar min framtid. Hur de representerar sig påverkar hur någon annan tolkar mig och mina värderingar då de är min familj. Jag har ingen ambition att ändra på de eller lägga mig i deras liv så länge det inte syns i deras umgänge med min kille för jag vill inte sänka ribban på mitt förhållande och livet jag har kämpat hårt för att skapa för att föräldrarna inte delar samma värderingar. 

Jag valde inte partner pga pengar och är rädd att det ska misstolkas otroligt mycket speciellt med tanke på att jag tjänar mer än min kille dessutom. 
    Du är vuxen nu, dina föräldrars beteende representanter inte dig, förutom om du låter det göra det. Vilket det låter som att du gör.

Jag kommer från en relativt fattig uppväxt, med föräldrar inte helt olika dina, förutom att de faktiskt inte hade pengar. Jag hjälpte själv till med hyran när pengarna från mina sommarjobb under högstadiet när mina föräldrars inte räckte till hyran.

Jag är stolt över min bakgrund, och att jag själv lyckats skapa ett liv där jag tjänar ungefär lika mycket som dina ?svärföräldrar? tillsammans, vilket gör att jag inte behöver fundera så mycket på just pengar. Se till att själv skapa det liv du vill ha och mindre tid på att oroa dig för vad andra ska tycka om din familj.
Svar på tråden Billigt beteende?