• Anonym (N)

Vad tycker ni om namnet?

Om namnet Severin? 

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?
  • Aniiee
    kalmarpiraten skrev 2024-07-29 13:36:59 följande:
    Är tveksam till att du får använda det namnet eftersom som redan skrivits är ett varumärkesnamn och ett företagsnamn. Skulle gissa på att namnet är varumärkesskyddat på samma sätt som du inte får döpa ett barn till "Volvo". Glad
    Jodå, det får man, det är ett gamlat namn, långt före varumärket. Precis som man får heta Ica trots livsmedelskedjan.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (G)

Låter som ett sötningsmedel 

• Anonym (Ann)

Lustigt, har precis sett en dansk serie, Badhotellet, där en av gästerna döper barnet till Severin. 
    Nej, jag skulle aldrig döpa mitt barn till det.
    Det är även ett märke på köksmaskiner, samt det är nästan lika många som har det som efternamn i Sverige än som förnamn.

• Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-29 13:26:08 följande:

Låter för tyskt för mig.

Det är nog latin, men det är ett namn som används i Tyskland. Inte jätte-vanligt, men ändå. Och det är en av skyddshelgonen av staden Köln. 
  • jeolpeol

Det är fint tycker jag, om jag hade träffat någon yngre person med det namnet hade jag tänkt att föräldrarna nog var fans av The Velvet Underground 😊

• Cathariiina

Egentligen ett vackert namn, men jag tror att det skulle bli för konstigt på ett barn som föds i dag. Något i stil med att heta Amadeus eller Ambrosius. Det ska ju hålla i vardagen också. Sedan beror det lite på efternamnet med. Severin + ett vanligt son-namn blir bara löjligt. 

• Cathariiina
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-29 13:26:08 följande:

Låter för tyskt för mig.

Det är inte tyskt, det är franskt - med romerskt ursprung. 
  • Anonym (Tumme upp)

Jag tycker att det är ett fint namn! Äldre men okomplicerat och lätt att uttala. 

• AndreaBD

Lyssna inte för mycket på alla negativa kommentarer. Om du gillar namnet - ta det. Ditt barn kommer inte att bli mobbat för det. Folk gnäller mycket innan, men när barnet väl heter så, accepteras det mycket snabbt. Två av mina barn har ganska ovanliga namn. Det har aldrig varit problem pga det. 

• Anonym (...)

Jag personligen gillar det inte men tror att det är ett sånt namn som växer på en och man gillar det mer och mer.

Barnet kommer inte att bli mobbad pga av namnet som ovan skrev, det inte komplicerat och lätt att uttala, det är inte fult eller konstigt enligt min åsikt bara inget jag hade valt, kör på om ni gillar det!

• EpicF
    kalmarpiraten skrev 2024-07-29 13:36:59 följande:
    Är tveksam till att du får använda det namnet eftersom som redan skrivits är ett varumärkesnamn och ett företagsnamn. Skulle gissa på att namnet är varumärkesskyddat på samma sätt som du inte får döpa ett barn till "Volvo". Glad
    847 personer har Severin som förnman och 692 sol efternamn i Sverige så det är inga problem. 

Är väl ett helt ok namn och inte heller direkt ovanligt. 
  • EpicF
    Anonym (Ann) skrev 2024-07-29 15:26:55 följande:

Lustigt, har precis sett en dansk serie, Badhotellet, där en av gästerna döper barnet till Severin. 
    Nej, jag skulle aldrig döpa mitt barn till det.
    Det är även ett märke på köksmaskiner, samt det är nästan lika många som har det som efternamn i Sverige än som förnamn.

Fler som har det som förnamn dock... 
  • Yllop

Helt okej namn.
    Mycket bättre än wt-namn som Kevin, Liam osv.

Tänk på att Severin är ett pojknamn, ska man ge det till en tjej lägger man till ett e så det blir Severine.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?