• AngeliicaB

Orolig över minskade fosterrörelser!

Hej!
    Jag är i v 28 och va hos barnmorskan idag på Glukostest som gick bra. Men har problem med högt blodtryck som dom ännu inte fått helt under kontroll trots medicinering. Men inget jag känt av innan förutom för ca 2 veckor sen då mitt blodtryck vägrade gå ner. Åkte in och alla prover såg bra ut så dom ökade bara dosen på min blodtrycksmedicin. Men har efter de inte känt mig bra varit snurrig och yr och inte känt mig bra fast mitt blodtryck har gått ner lite men ändå högt. Men nu då för ca 5 dagar sen så börja ja märka att hon inte rör sig som vanligt i magen brukar va starka sparkar och känner tydligt när hon rör sig. Men dom här dagarna har de varit mycket svagare som hon är väldigt slö eller så. Så idag efter jag varit hos barnmorskan så skickade hon mig vidare till akuten så jag åkte dit. Men det ända dom kollade var med doppler lite snabbt och sa att hjärtat slog bra va 140 om ja minns rätt. Sen sa hon att de spelar ingen roll om man känner mindre fosterrörelser så länge man känner något. Samt att eftersom hjärtslagen är bra så behöver vi inte kolla något mer. Tycker dock det var konstigt då jag hört att man kollar CTG och ev ultraljud. Sen tyckte ju min barnmorska att de va allvarligt så tycker de är jätte konstigt att dom sa något helt annat på akuten. Någon som varit med om liknande eller har något råd? lite orolig att de kanske är något problem med moderkaksfunktionen då det kan ske pågrund av högt blodtryck.
    Vore tacksam för svar.
  • Svar på tråden Orolig över minskade fosterrörelser!
  • Anonym (.)

Här hänvisar de till förlossningen för minskade fosterrörelser. Har varit inne några gånger och blivit uppkopplad på ctg och visa gånger ultraljud efter för att dubbelkolla bebis, andra gånger hem efter en halvtimme på ctg. 

Vilket län bor du i? Prata med din bm igen om hon säger att de agerat som de brukar/borde. 

Hoppas allt är som det ska ❤️

• AngeliicaB
    Anonym (.) skrev 2024-07-23 17:40:11 följande:

Här hänvisar de till förlossningen för minskade fosterrörelser. Har varit inne några gånger och blivit uppkopplad på ctg och visa gånger ultraljud efter för att dubbelkolla bebis, andra gånger hem efter en halvtimme på ctg. 

Vilket län bor du i? Prata med din bm igen om hon säger att de agerat som de brukar/borde. 

Hoppas allt är som det ska ❤️

Ja de är ju de man hört att man brukar göra så väldigt skumt.

Bor i västra Götaland så vi har ju en akutmottagning för gravida och nyförlösta.Så dom borde ju ha koll där tycker man ju. Sen att hon även sa att jag kan komma tillbaka om jag inte skulle känna någon rörelse alls på minst 4 timmar. Vilket är konstigt då det står typ överallt att man ska även åka in vid minskade fosterrörelser osv. Men ska ringa min barnmorska imorgon och se vad hon säger för känner mig inte helt lugn än.

Tack💗

• Anonym (Bibbi)

Tycker det låter jättekonstigt! Jag var inne flera vändor till förlossningen för minskade/förändrade fosterrörelser under vecka 22-30. Då kollade de alltid CTG och ibland ultraljud. Jag bor i Uppsala län, och här hänvisas man till förlossningen efter vecka 22, och inte akuten.

CTG registrerar ju hjärtljuden också, men över tid för att se att allt ser bra ut. Att bara lyssna med doppler och konstatera att det finns hjärtljud tycker jag känns väldigt osäkert. Om jag var du hade jag anmält till patientnämnden...

I mitt fall var det inga problem, jag hade moderkakan på ett knepigt ställe och en bebis som bytte ställning ända fram till vecka 38. Så det kändes olika mycket och på olika sätt. Fick höra att så länge jag kände rörelser varje dag så var det bra, men att jag skulle ringa förlossningen om jag blev osäker eller rädd.

Svar på tråden Orolig över minskade fosterrörelser!