• Ememem

Bebis ändrar läge fortfarande i v 40

Är det någon som har erfarenhet av bebis som ändrar läge i magen regelbundet sent i graviditeten? Hur slutade det?

Sedan de började kolla fosterläge i vecka 35 så har hon inte legat med huvudet ner två kontroller i rad. Jag har haft en del extra kontroller pga misstänkt tillväxthämning och under dessa 4,5 veckor har hon legat i säte, huvud ner, tvärläge, huvud ner, tvärläge, huvud ner, tvärläge så sent som i onsdags och igår torsdag låg hon huvud ner igen.

Tre gånger har jag varit bokad för vändning. En vändning genomfördes enkelt, första och sista gången hade hon vänt sig själv samma dag.

Detta är mitt tredje barn och på grund av moderkakan i framvägg så har jag jätte svårt att själv känna hur hon ligger. Jag vill i största mån undvika kejsarsnitt.

Barnmorskan tyckte jag borde sättas igång när bebis ligger rätt för att inte riskera att förlossningen startar och vattnet går när bebis ligger på tvären, men läkaren på förlossningen avfärdade det och tyckte att det bästa vore om förlossningen startade naturligt. 

• Svar på tråden Bebis ändrar läge fortfarande i v 40
  • Anonym (Har varit med om samma)

Har varit med om samma.
    Min bebis ändrade läge flera gånger per dag i magen. Jag hade extra mycket fostervatten och tydligen ganska rymligt med plats i magen. 

Det blev kejsarsnitt.

Vår lilla dotter hade stort behov av att röra på sig ordentligt redan då hon låg i magen.

Hon har fått en ADHD-diagnos nu 8 år senare.

Hur har det varit vid dina tidigare graviditeter?

• Ememem
    Anonym (Har varit med om samma) skrev 2024-07-19 11:51:31 följande:

Har varit med om samma.
    Min bebis ändrade läge flera gånger per dag i magen. Jag hade extra mycket fostervatten och tydligen ganska rymligt med plats i magen. 

Det blev kejsarsnitt.

Vår lilla dotter hade stort behov av att röra på sig ordentligt redan då hon låg i magen.

Hon har fått en ADHD-diagnos nu 8 år senare.

Hur har det varit vid dina tidigare graviditeter?

Jag har tydligen normal mängd fostervatten och ingen jätte stor mage så de vet nog inte varför hon ändrar läge så lätt. Hon har varit lite liten men verkar lagt på sig ordentligt med hull senaste veckan så nu anses hon inte längre tillväxthämmad vilket känns bra.

Hon är generellt lugn i magen och jag har fått flera ctg undersökningar på grund av minskade rörelser där även personalen haft svårt att få henne att röra sig.

De två tidigare har lagt sig tillrätta tidigt och legat så hela graviditeten så detta är första gången jag är med om detta.

• Anonym (Har varit med om samma)
    Ememem skrev 2024-07-19 12:34:56 följande:

Jag har tydligen normal mängd fostervatten och ingen jätte stor mage så de vet nog inte varför hon ändrar läge så lätt. Hon har varit lite liten men verkar lagt på sig ordentligt med hull senaste veckan så nu anses hon inte längre tillväxthämmad vilket känns bra.

Hon är generellt lugn i magen och jag har fått flera ctg undersökningar på grund av minskade rörelser där även personalen haft svårt att få henne att röra sig.

De två tidigare har lagt sig tillrätta tidigt och legat så hela graviditeten så detta är första gången jag är med om detta.

Okej! Intressant att det kan bli så efter två tidigare "normala" graviditeter. Jag tänkte på det här med vändning av bebis i magen. Dels så känns det ju helt meningslöst om dottern ändå själv vänder på sig fram och tillbaka, sedan tänker jag att det borde vara en burdus och stressig grej för bebisen att genomgå. Och som sagt, helt i onödan när hon vänder sig fram och tillbaka själv.
    Du kanske får vara beredd på att det troligtvis blir kejsarsnitt.
Svar på tråden Bebis ändrar läge fortfarande i v 40