• Anonym (undrar 1)

Sova med kramdjur?

Hur långt i åldern har era barn haft kramdjur när dom ska sova?
    12 åringen sover fortfarande med  kramdjur.

• Svar på tråden Sova med kramdjur?
  • Anonym (Tråk)
    Anonym (h) skrev 2024-07-22 13:27:32 följande:

Det kallas att bli vuxen och anpassa sig till livet.

Vill man stanna kvar i barndomen och bete sig omoget och som en kuf så lär man nog få sitta i en ganska ensam båt.

Jag väljer hellre att utvecklas med alla andra.

Sitter inte i en ensam båt utan har fullt med familj och vänner.

Att våga ha barnasinnet kvar hindrar en inte från att utvecklas och vara vuxen samtidigt. Tvärtom skulle jag vilja påstå! 
  • Anonym (M)
    RaYzLeR skrev 2024-07-19 00:26:48 följande:

Jag är 41 år och sover fortfarande med min nallehund som jag fick av min pappa när jag föddes. Glad

Samma här, fast lite yngre och har en bamse. 
  • EpicF
    Anonym (undrar 1) skrev 2024-07-19 08:40:45 följande:
    Varför jag undrar om några andra större barn sov med kramdjur. Beror på att grabben var den ände som hade mjukisdjur sist han var på läger. (synligt i sovsäcken enligt egen utsago)
    (Grabben blev inte retad för sitt kramdjur.)
    Finns säkert många större barn med kramdjur, men alla behöver inte ha den synligt. 

Det är fullt normalt att ha det, även som äldre och även vuxen. Precis lika normalt som att inte ha det. 
  • EpicF
    Anonym (h) skrev 2024-07-21 04:25:19 följande:

Slutade med sånt när jag började mellanstadiet. När tonåren tar vid tror jag de flesta normalutvecklade personer skippat sina luddiga leksaker som sovsällskap.

Vuxna som håller fast vid såna barnsligheter låter ju bara kufigt och omoget. 

Kufigt och omoget? På vilket sätt? 

Snarare omoget att inte acceptera att alla är olika. 
  • Anonym (h)
    EpicF skrev 2024-07-24 20:03:13 följande:
    Kufigt och omoget? På vilket sätt? 

Snarare omoget att inte acceptera att alla är olika. 
    Att ha ett mjukdjur att krama är ett barnbeteende, inte ett vuxet. Hade aldrig dejtat en man med töntiga mjukdjur i sängen. Tyder på en omogen fjant som inte vuxit upp. 

Jag accepterar att vissa är mer barnsliga än andra. Handlar inte om acceptans utan hur såna personer uppfattas, speciellt män. 
  • Anonym (h)
    Anonym (Tråk) skrev 2024-07-24 17:39:17 följande:
    Sitter inte i en ensam båt utan har fullt med familj och vänner.

Att våga ha barnasinnet kvar hindrar en inte från att utvecklas och vara vuxen samtidigt. Tvärtom skulle jag vilja påstå! 
    De flesta har vänner och familj. Är man en kuf kan det dock bli svårt med dejtandet. De flesta tjejer brukar föredra vuxna män och inte mansbarn som ex. sover med mjukdjur. Lika avtändande som om han skulle sova med tummen i mun.
  • Anonym (Så länge de vill...)
    Anonym (h) skrev 2024-07-24 23:01:26 följande:
    Att ha ett mjukdjur att krama är ett barnbeteende, inte ett vuxet. Hade aldrig dejtat en man med töntiga mjukdjur i sängen. Tyder på en omogen fjant som inte vuxit upp. 

Jag accepterar att vissa är mer barnsliga än andra. Handlar inte om acceptans utan hur såna personer uppfattas, speciellt män. 
    Väldigt många har ett kramdjur i sängen när de sover bara det att istället för något tillverkat i en fabrik så lever kramdjuret och kallas för "partner" men funktionen är den samma. Så många som säger "jag kan inte sova utan min partner i sängen" eller "jag sover så dåligt när min partner inte är hemma för jag är alldeles ensam i sängen".

Jag har ett stort kram- och mysbehov som jag gått ge avkall på då min (numera ex) partner inte ville sova nära och kramas när man sov. Eftersom jag inte hade något gosedjur i sängen fick jag krama kudden istället, precis som jag gör nu som singel. Som tur är så kommer barnen ibland och vill sova och ligga nära så jag inte bara ger kramar utan även får.

Kramas är naturligt och nödvändigt för att man ska bli lugn. Det finns inget barnsligt i det eller vad man väljer att krama när man inte har ett mänskligt gosedjur till hands.
  • Anonym (h)
    Anonym (Så länge de vill...) skrev 2024-07-24 23:11:15 följande:
    Väldigt många har ett kramdjur i sängen när de sover bara det att istället för något tillverkat i en fabrik så lever kramdjuret och kallas för "partner" men funktionen är den samma. Så många som säger "jag kan inte sova utan min partner i sängen" eller "jag sover så dåligt när min partner inte är hemma för jag är alldeles ensam i sängen".

Jag har ett stort kram- och mysbehov som jag gått ge avkall på då min (numera ex) partner inte ville sova nära och kramas när man sov. Eftersom jag inte hade något gosedjur i sängen fick jag krama kudden istället, precis som jag gör nu som singel. Som tur är så kommer barnen ibland och vill sova och ligga nära så jag inte bara ger kramar utan även får.

Kramas är naturligt och nödvändigt för att man ska bli lugn. Det finns inget barnsligt i det eller vad man väljer att krama när man inte har ett mänskligt gosedjur till hands.
    Meningslöst att krama ett dött ting som inte kramas tillbaka.

Jag kan förstå att ett barn ser mjukdjuret som en sorts vän att trösta sig med ibland då barn har livlig fantasi och nöjer sig med hemlige Mållgan och andra låtsaskompisar.

Som vuxen blir det bara sorgligt och aningen skrattretande att bete sig likadant. Kramar som ger nåt äkta välmående hos oss vuxna kommer bara från levande varelser likt människor eller husdjur.
    Anonym (h) skrev 2024-07-24 23:37:46 följande:
    Meningslöst att krama ett dött ting som inte kramas tillbaka.

Jag kan förstå att ett barn ser mjukdjuret som en sorts vän att trösta sig med ibland då barn har livlig fantasi och nöjer sig med hemlige Mållgan och andra låtsaskompisar.

Som vuxen blir det bara sorgligt och aningen skrattretande att bete sig likadant. Kramar som ger nåt äkta välmående hos oss vuxna kommer bara från levande varelser likt människor eller husdjur.
    Jag blir lugnare och sover bättre om jag får krama något, just nu kudden. I min fantasi är det inte en kudde och därmed så får jag samma känsla som om det vore den jag faktiskt vill krama. 

Tilläggas bör att det faktiskt finns något som kallas kramkudde just gör att man upptäckt att det ger en liknande reaktion i kroppen som att krama något som lever. Finns i olika utföranden, tex en kudde med en arm.

• EpicF
    Anonym (h) skrev 2024-07-24 23:01:26 följande:

Nej, det är inte bara ett "barnbeteende". Ett kramdjur är en trygghet som även vuxna kan behöva. Det behöver dock inte betyda att man har det I sängen som vuxen. 

Ditt resonemang tyder absolut på en "omogen fjant som inte vuxit upp" och män är nog glada att slippa dig. 
  • Anonym (Tråk)
    Anonym (h) skrev 2024-07-24 23:03:36 följande:
    De flesta har vänner och familj. Är man en kuf kan det dock bli svårt med dejtandet. De flesta tjejer brukar föredra vuxna män och inte mansbarn som ex. sover med mjukdjur. Lika avtändande som om han skulle sova med tummen i mun.
    Jag är tjej och kramar en kudde/filt, vad är skillnaden om det varit format som ett djur?
  • Anonym (JH)

Min son är nio år och sover fortfarande med sin snutte som han fick när han föddes. Hon (för det är tydligen en hon) är den han älskar mest i hela världen och kommer inte överleva en tvättning till, så när han är magsjuk får hon hålla avstånd.

Det är hans stora trygghet och hon finns alltid där när han är sjuk, trött, ledsen eller orolig. Nu för tiden bor hon mest i sängen, tidigare var hon med exakt överallt, men hon är gammal och behöver väl mycket vila.

• Anonym (Fröken Zoom)

Jag vet en 20-åring som inte kan sova utan sina kramdjur... (inte mitt barn)

Svar på tråden Sova med kramdjur?