• Anonym (Sömntuta)

Milt sömnmedel som man inte får "baksmälla" på?

Ja, som rubriken antyder skulle jag behöva tips på milda sömnmedel som hjälper en att sova, men som man inte känner sig som en zombie på i en evighet efteråt. Jag har hittills tagit mirtazapin och propavan (ibland var för sig, ibland i kombination), men de har ju typ effekt även långt efter det att man ska upp. Så - finns det nåt annat man kan ta i stället, som mest gör en trött så att man somnar, och sen slutar att verka efter så där en fyra timmar lr nåt? Nån som har några bra tips?  

• Svar på tråden Milt sömnmedel som man inte får "baksmälla" på?
  • Anonym (Sol)

Kanske att få dagsljus på morgonen före kl. 9 skulle hjälpa till att få sömnklockan att fungera lite bättre? Det behövs minst 12 minuter.

Att inte kunna somna kan bero på höga halter av stresshormoner kortisol. Man kan få ner kortisolet lite med motion, kanske helst på eftermiddagen. Är man väldigt nära att gå in i väggen det bäst med promenader. Annars är lätt motion bättre och faktiskt till och med riktigt raska promenader fungerar. Behövs varje dag då man har haft det stressigt. 

Tapping eller yoga kan också ta ned kortisolet. 

En timma före du lägger dig så trappar du ner med bara lugna och helst trevliga aktiviteter.

Skriv ned det som oroar dig på en lapp som du lägger bredvid sängen. Då finns det där tills nästa dag och du behöver inte grubbla på dem.
    Man ska inte försöka lösa problem på natten, för att hjärnan fungerar som sämst då.

Har ingen erfarenhet av vanliga sömnmediciner men Valeriana, Aschwaganda eller Better for you, natt kan hjälpa.

Men kombinera inte mediciner och naturläkemedel, det kan vara direkt farligt! Var försiktig med att kombinera olika naturläkemedel också för de kan ha liknande verkan!  Och läs om biverniiverkningar innan du tar dem.
  • Anonym (S)
    Anonym (Antihistamin) skrev 2024-07-18 07:36:19 följande:
    Samma här med atarax. Jag tog den ett bra tag innan jag skulle lägga mig för att slippa den effekten du fick, och på så låg dos det bara gick. Men man reagerar ju olika också. 
    För mig var det typ varannan gång...och blev för mycket jobb att försöka få rätt effekt...Så jag orkade inte...
  • Anonym (S)
    Anonym (FYI) skrev 2024-07-18 09:48:34 följande:

För er som inte verkar ha koll. Atarax är inte en sömntablett utan en tablett man tar mot ångest och liknande tillstånd samt mot allergisk klåda då det innehåller antihistamin.

Melatonin är inte heller en sömntablett på så sätt utan är samma hormon som kroppen själv tillverkar för att göra oss trötta. Man tillsätter alltså detta hormon för att imitera kroppens trötthetssignaler. Ska man testa något ofarligt som inte påverkar dagen efter skulle jag rekommendera melatonin.

Atarax är ju precis som du skriver en antihistamin som kan ge viss dämpande effekt mot ångest/oro men jo den skrivs ut ganska ofta i sömnsyfte...Oro är ju ofta en del av orsaken till varför man inte somnar...

Precis som att en del anti-depp skrivs ut i sömnsyfte även om huvudanvändningsområdet är stämningsreglerande...
  • Anonym (Rut)

För er som inte verkar ha koll. Atarax är inte en sömntablett utan en tablett man tar mot ångest och liknande tillstånd samt mot allergisk klåda då det innehåller antihistamin.

Melatonin är inte heller en sömntablett på så sätt utan är samma hormon som kroppen själv tillverkar för att göra oss trötta. Man tillsätter alltså detta hormon för att imitera kroppens trötthetssignaler. Ska man testa något ofarligt som inte påverkar dagen efter skulle jag rekommendera melatonin.

Antihistaminer skrivs ut flitigt av läkare som sömnmedel. En väldigt känd biverkning av många allergimwdiciner är dåsighet/man blir trött. Därför används de också mot sömnbesvär. 

Dessutom är lergigan etc ångestdämpande. Och vid de tillfällen man har sömnbesvär pga ångest kan de alltså också hjälpa. Man kan helt enkelt somna för att ångesten dämpas. 

Ganska vanligt att mediciner som egtligen är till för annat skrivs ut av andra anledningar.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Rut) skrev 2024-07-18 10:17:32 följande:
    Antihistaminer skrivs ut flitigt av läkare som sömnmedel. En väldigt känd biverkning av många allergimwdiciner är dåsighet/man blir trött. Därför används de också mot sömnbesvär. 

Dessutom är lergigan etc ångestdämpande. Och vid de tillfällen man har sömnbesvär pga ångest kan de alltså också hjälpa. Man kan helt enkelt somna för att ångesten dämpas. 

Ganska vanligt att mediciner som egtligen är till för annat skrivs ut av andra anledningar.
    Lergigan blev jag förbannad på, andra jag känner med.
  • Anonym (Antihistamin)

Jo, atarax ges mot sömnsvårigheter. Jag blir trött av flera receptfria antihistaminer också (som jag provat mot pollenallergi). Det är en välkänd bieffekt som man lärt sig att dra nytta av. 
  • Anonym (Uuu)
    Anonym (Antihistamin) skrev 2024-07-18 07:36:19 följande:
    Samma här med atarax. Jag tog den ett bra tag innan jag skulle lägga mig för att slippa den effekten du fick, och på så låg dos det bara gick. Men man reagerar ju olika också. 
    Hur lång tid innan sömn tog du den? Jag tar den en timme innan men är så trött på förmiddagen att jag knappt kan hålla mig vaken. Dock sover jag toppen på natten av den, vilket är väldigt skönt
  • Anonym (Lergigan)

Har provat en hel del.

Propavan = rävgift. Blev helt rastlös i kroppen och var tvungen att gå runt i lägenheten till 04 på natten. Aldrig mer!
    Atarax = helt ok men får inte ta den längre pga krock med annan medicin. 

Lergigan = bästa jag provat av de som inte är beroendeframkallande. Lugnar men jag blir inte seg dagen efter. 

• Anonym (Hanson)

Jag brukar lyssna på meditationer för sömn som finns på YT. Det är vacker musik och en behaglig röst som gör att jag slappnar av och sedan somnar. För vissa kan Kamomillte fungera. Men inte det som finns på ex. ICA utan i hälsokostaffären.

• Anonym (Antihistamin)
    Anonym (Uuu) skrev 2024-07-18 15:07:59 följande:
    Hur lång tid innan sömn tog du den? Jag tar den en timme innan men är så trött på förmiddagen att jag knappt kan hålla mig vaken. Dock sover jag toppen på natten av den, vilket är väldigt skönt

Minns inte riktigt, det var ett tag sedan. En timme eller två tror jag. Men öka till ännu längre någon dag när det inte gör något om du är seg på kvällen (att du behöver köra bil tex). Att minska dosen kan också vara värt att prova. Jag tog 12,5 mg (halv 25 mg-tablett) på slutet. 

En möjlighet är att ta den tidigt och sen ta en promenad på kvällen så att man inte somnar i soffan. Men då får så klart dosen inte vara så hög att man blir lullig och typ stegar ut i gatan utan att se sig för. 

• Anonym (Uuu)
    Anonym (Antihistamin) skrev 2024-07-18 15:23:03 följande:

Minns inte riktigt, det var ett tag sedan. En timme eller två tror jag. Men öka till ännu längre någon dag när det inte gör något om du är seg på kvällen (att du behöver köra bil tex). Att minska dosen kan också vara värt att prova. Jag tog 12,5 mg (halv 25 mg-tablett) på slutet. 

En möjlighet är att ta den tidigt och sen ta en promenad på kvällen så att man inte somnar i soffan. Men då får så klart dosen inte vara så hög att man blir lullig och typ stegar ut i gatan utan att se sig för. 

Tack, ska prova :) 
    Jag tar bara 10mg, så väldigt låg dos 
  • OlgaElvira

Imovane fungerar utmärkt för mig. Jag har inga problem med att få det utskrivet då jag har en strikt regel att jag endast tar det två gånger per vecka och aldrig två kvällar i rad. Det har fungerat i 10 år för mig. Jag vet att man är försiktiga med att skriva ut det då det är beroendeframkallande, men med mitt upplägg så anser man tydligen att det inte är någon risk. Jag vet att jag får sova bra två nätter av sju, det räcker för att jag ska fungera någorlunda Under dagtid.

Svar på tråden Milt sömnmedel som man inte får "baksmälla" på?