• Svar på tråden Regeringen vill stoppa fusket med VAB
  • Mentat
    BuoBä skrev 2024-07-13 14:43:25 följande:

Nu går det av någon anledning inte att citera, men min poäng var:
    A) En tidigare regering i modern tid har redan provat det här
    B) Fusket visade sig vara mycket mindre utbrett än befarat
    C) Det skapade en massa merarbete/-kostnader för att få fast ett fåtal fuskare

Slutsats, det var ingen bra idé den gången och kommer troligtvis inte få önskat resultat den här gången heller, utan bara ställa till massa onödig administration.

Så, för att sammanfatta: Intentionen må ha varit god (antar jag?) men det kostade mer än det smakade och alltså fungerade det inte tidigare.

Skillnaden nu är dock att processen automatiseras, vilket borde göra den betydligt effektivare. Innebär inte det en viss skillnad? Ingen behöver skriva några intyg.
  • BuoBä
    Mentat skrev 2024-07-13 14:47:25 följande:
    Så, för att sammanfatta: Intentionen må ha varit god (antar jag?) men det kostade mer än det smakade och alltså fungerade det inte tidigare.

Skillnaden nu är dock att processen automatiseras, vilket borde göra den betydligt effektivare. Innebär inte det en viss skillnad? Ingen behöver skriva några intyg.
    Någon hos arbetsgivaren måste ju registrera i rätt system att arbetstagaren varit hemma för just vab, och någon på försäkringskassan måste stämma av innan utbetalning sker, eller i alla fall följa upp de fall där uppgifterna inte matchar... Så helt automatiskt blir det inte precis. För att inte tala om kostnaden för att utveckla och underhålla det automatiska systemet. 
  • Anonym (SD)
    Fjäril kär skrev 2024-07-13 14:41:33 följande:
    Och vart ska dom utvisas? 
    Betalar vi bara Afghanistan eller Somalia tex kommer de säker ta emot

Efter ett par domar och utvisningar kommer nog fusket minaka drastisk.  Bilder på Emma 24 år som tas emot av talibanerna kommer nog verka avskräckande! 
  • Jemp

Förstår inte varför arbetsgivaren ska rapportera till skatteverket, till att börja med.

Blir en börda för företagen också. 

• Tow2Mater
    Jemp skrev 2024-07-13 15:01:44 följande:

Förstår inte varför arbetsgivaren ska rapportera till skatteverket, till att börja med.

Blir en börda för företagen också. 

De rapporterar redan till skatteverket, om det mesta.
  • Anonym (T)

Man kan ju börja med åtgärder som är gratis!
    Jag arbetar som lönekonsult på en statlig myndighet och vi upptäcker fusk varje vecka. Medarbetare skickar in utbetalningsavi från Försäkringskassan där det framgår att de anmält föräldraledighet och skickar in avin för att få föräldrapenningtillägg. Och vi ser direkt att de inte varit lediga från arbetet. En del har bara missat att registrera ledighet, men många har satt det i system. Men vi har ingen rutin för att anmäla detta till Försäkringskassan eller chefer.

• Mentat
    BuoBä skrev 2024-07-13 14:52:54 följande:
    Någon hos arbetsgivaren måste ju registrera i rätt system att arbetstagaren varit hemma för just vab, och någon på försäkringskassan måste stämma av innan utbetalning sker, eller i alla fall följa upp de fall där uppgifterna inte matchar... Så helt automatiskt blir det inte precis. För att inte tala om kostnaden för att utveckla och underhålla det automatiska systemet. 
    Det kanske är olika i olika yrken? Jag har alltid lämnat tidrapport varje månad och då redovisat arbete, sjukdom, semester, kompledigt, övertid och VAB.

Mina arbetsgivare har alltid haft de uppgifterna som har gått in i deras automatiska system för lönehantering. En ändring i det för att inte bara redovisa lön och skatt utan även VAB-dagar vore en minimal engångsinsats. Om stora löntagargrupper arbetar under andra villkor är det förstås inte lika enkelt, men i min branch vore det det.
  • Jemp
    Tow2Mater skrev 2024-07-13 15:10:29 följande:
    De rapporterar redan till skatteverket, om det mesta.
    Jovisst, men sen då? Det är ju FK som betalar ut och ska bedöma ansökningarna, och det framhålls regelbundet som en begränsning att myndigheter inte får dela information med varandra hur som helst. 

(Men jag har inte läst dokumenten utan bara medias rapportering om detta).
  • BuoBä
    Mentat skrev 2024-07-13 18:16:56 följande:
    Det kanske är olika i olika yrken? Jag har alltid lämnat tidrapport varje månad och då redovisat arbete, sjukdom, semester, kompledigt, övertid och VAB.

Mina arbetsgivare har alltid haft de uppgifterna som har gått in i deras automatiska system för lönehantering. En ändring i det för att inte bara redovisa lön och skatt utan även VAB-dagar vore en minimal engångsinsats. Om stora löntagargrupper arbetar under andra villkor är det förstås inte lika enkelt, men i min branch vore det det.
    Tja, "Bettans heminredning och tofsar" med 2 anställda plus ägaren har troligen inget avancerat system för tidredovisning utan skriver det på en lapp...

För större företag med en egen löneavdelning blir det säkert ingen problem, men för små och halvstora är jag rätt säker på att den extra administrationen kommer märkas. Och det finns rätt många mindre arbetsgivare som inte har helt ordning på sina saker och är väldigt sena med att rapportera in både det ena och det andra. Det kan sätta föräldrarna som vabbat i en taskig situation ekonomiskt.
  • Anonym (Väldigt bra)

Det fuskas väldigt mycket med detta. Annars skulle ju knappast regeringen gå in behövs åtgärda detta.

Tycker detta är bra. Föräldrar har redan mycket förmåner som det är.  Kan man sätta hårt åt andra samhällsgrupper som sjuka, arbetslösa och invandrare. Varför ska denna gruppen vara skonade? Folks hyckleri står mig upp i halsen. Vi är väl alla lika inför lagen och regler. Nja, nästan ialla fall. 

Dessutom låter det mycket från barnfamiljer och föräldrar. Dom ska ha och ha. Anser sig ha rätt till ledighet alla storhelger och röda dagar.  Tycker att dom som t ex inte har det. Aldrig ska få vara lediga. Arbetsgivare har tack och lov börjat inse detta vansinne och att det är diskriminering. 

Så det är bra att även denna grupp får lite mer skyldigheter. Man väljer själv att ha barn. Då borde man vara införstådd med vad det innebär, speciellt kombinerat med ett arbete. 

• Anonym (M39)

Jag tycker förslaget låter som en toppenidé.

Som det är nu behöver jag kontakta skola/förskola och sjukanmäla barn, kontakta min chef och meddela VAB, gå igenom min arbetsdag för att se om jag har några uppgifter som inte kan vänta tills jag är tillbaka och meddela min arbetsledare om detta, rapportera vab i vårt lönesystem och rapportera vab till försäkringskassan.

Det mesta av detta behöver vara fixat innan 8 på morgonen samtidigt som jag har sjukt/sjuka barn att ta hand om och eventuellt syskon som ska iväg till skolan beroende på vem som är sjuk.

Blir det arbetsgivarens ansvar att rapportera vab till försäkringskassan riskerar jag ju inte att missa vab-ersättning fler gånger vilket jag vet har hänt historiskt när jag helt enkelt glömt bort att rapportera till försäkringskassan på grund av allt annat som måste göras i samband med vab.

• Jemp

Anonym (M39) intressant, så tilkade jag det inte alls. 

(Kan ju tillägga att jag inte har några invändningar mot kontroll och mindre fusk, bara några frågetecken om tillvägagångssättet).

• Cereal Killer

Jag brukar inte ens rapportera till FK (vilket också är fusk, har jag lärt mig här på FL). Jag har två barn och har kanske vabbat 3 dagar i mitt liv, officiellt. Blir kanske dyrt för FK om det ska funka som M39 skriver och det är fler som inte orkar anmäla det själva som blir registrerade för vab-ersättning.

• Anonym (M39)
    Cereal Killer skrev 2024-07-13 19:43:15 följande:

Jag brukar inte ens rapportera till FK (vilket också är fusk, har jag lärt mig här på FL). Jag har två barn och har kanske vabbat 3 dagar i mitt liv, officiellt. Blir kanske dyrt för FK om det ska funka som M39 skriver och det är fler som inte orkar anmäla det själva som blir registrerade för vab-ersättning.

Jag eftersom jag förmodligen inte är ensam om att ha vabbat fler dagar än jag sökt ersättning för blir besparingen på att sätta dit fuskarna rimligtvis mindre än beräknat.

Jag arbetar själv för en relativt stor arbetsgivare som mest troligt inte kommer att ha några med den ökade administrationen med att rapportera in VAB till försäkringskassan men jag tror att det, som också nämnts tidigare i tråden, kommer att muttras en hel del från småföretagare.

Dessutom är det troligtvis så att det initialt kommer innebära en ökad kostnad och belastning för att implementera system och rutiner för detta så det lär väl dröja några år innan det faktiskt blir en besparing för regeringen.

För mig personligen är det dock ett toppenförslag om det blir verklighet medans barnen fortfarande är så pass små att jag behöver vabba om de blir sjuka.
  • Anonym (Korvspad)

Jag tycker att det borde ha varit självklart redan för länge sedan att AG rapporterar in till FK om man har vab! Även fsk borde göra det om det inte redan är automatiskt också!

• Anonym (qwerty)

Jättebra, det blir bara större hål i välfärdsskyddsnätet hela tiden, bra att regeringen vill sy igen dem.

Jag har själv aldrig fuskat med VAB men jag ha många arbetskollegor som jag vet gör det.

• HerrNilsson
    Cereal Killer skrev 2024-07-13 19:43:15 följande:

Va, på vilket sätt är det fusk? Det är ju bara en själv som
    förlorar på det?
  • Anonym (Kannot)

Jag trodde att kontrollen redan var automatiserad, nu när vi måste anmäla frånvaro till förskolan via app och att det samkördes med FK filer med vabb ersättning?
    Men det är klart, nu för tiden när många har möjlighet att jobba hemifrån finns ju möjligheten att både få ersättning för vab och lön när barnen är hemma sjuka.

• HerrNilsson
    Anonym (qwerty) skrev 2024-07-13 22:34:03 följande:

Jättebra, det blir bara större hål i välfärdsskyddsnätet hela tiden, bra att regeringen vill sy igen dem.

Jag har själv aldrig fuskat med VAB men jag ha många arbetskollegor som jag vet gör det.

Hur gör de för att fuska?
Svar på tråden Regeringen vill stoppa fusket med VAB