Cereal Killer skrev 2024-07-13 19:43:15 följande:
Jag brukar inte ens rapportera till FK (vilket också är fusk, har jag lärt mig här på FL). Jag har två barn och har kanske vabbat 3 dagar i mitt liv, officiellt. Blir kanske dyrt för FK om det ska funka som M39 skriver och det är fler som inte orkar anmäla det själva som blir registrerade för vab-ersättning.
Jag eftersom jag förmodligen inte är ensam om att ha vabbat fler dagar än jag sökt ersättning för blir besparingen på att sätta dit fuskarna rimligtvis mindre än beräknat.
Jag arbetar själv för en relativt stor arbetsgivare som mest troligt inte kommer att ha några med den ökade administrationen med att rapportera in VAB till försäkringskassan men jag tror att det, som också nämnts tidigare i tråden, kommer att muttras en hel del från småföretagare.
Dessutom är det troligtvis så att det initialt kommer innebära en ökad kostnad och belastning för att implementera system och rutiner för detta så det lär väl dröja några år innan det faktiskt blir en besparing för regeringen.
För mig personligen är det dock ett toppenförslag om det blir verklighet medans barnen fortfarande är så pass små att jag behöver vabba om de blir sjuka.