• Anonym (Bråkar)

Bråken mellan barnen knäcker oss

Har en pojke på 10 år och en flicka på 7. Sonen har aldrig gillat sin syster speciellt mycket. Ibland kommer det små ljusglimtar mellan dem men det är väldigt sällan. 
    Nu börjar bråken ta över helt. De bråkar om precis allt. De slåss å kastar saker på varann å skriker fula ord osv.
    Jag och mannen kastar snart in handduken. Vi orkar inte mer och får ingen rätsida på det. Spelar ingen roll hur eller vad vi gör så blir det inte bättre. 

Jag behöver verkligen hjälp och råd. 

• Svar på tråden Bråken mellan barnen knäcker oss
  • Anonym (Mamma till 3)

Dela på dem så mycket det går.
    Vad tycker de om att göra? 
    Se till att de är sysselsatta eller åtskilda.
    Har någon diagnos?

Vet en familj där barnen inte gick ihop så de fick dela på sig och bo på två håll under veckorna och försökte umgås som familj under helgen.

Det är inte optimalt men man får hitta lösningar

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Mia)

Familjemöte där ni förklarar att ni har fått nog. Det är slut på bråk från och med nu för alla som vill ha tillgång till privilegier, som lördagsgodis, skärmtid och glass.

Grundregeln är att behandla alla med respekt och artighet.

Samtidigt så kommer ni att hjälpa dem att lösa problem och hantera konflikter och oenigheter: så kom alltid till en förälder om det börjar gå åt fel håll.

Ett förslag på hur ni kommer att lösa konflikter är att ha en talarstav (eller något annat symboliskt föremål). Bara den som håller i staven får prata. En förälder sitter emellan och för anteckningar. Först får båda i tur och ordning en chans att berätta vad som har hänt eller vad problemet är. Sedan får de i tur och ordning berätta vad deras syskon tycker att problemet är. Sedan får de en tur att säga tre saker som de (och inte deras syskon eller någon annan) hade kunnat göra för att undvika situationen. Därefter turas de om med att komma på lösningar (ni kan flika in något här, men ta inte över!), tills de kommer fram till en som båda kan acceptera.

Verkar det omständligt? Det är en av fördelarna, för de kommer efter några gånger inse hur mycket smidigare det är för dem båda att lösa saker snyggt på egen hand. Samtidigt får de träna på konflikthantering under ert överinseende.

• Anonym (Bråkar)

Har försökt att prata med dem båda å lösa situationen men de bara urartar hela tiden å sonen går iväg eller börjar de bara skrika igen.  De verkar verkligen hata varann eller iallafall sonen hatar lillasyster.

Har funderat med på om jag ska ta bort typ skärm å lördagsgodis för att se om det hjälper. Att när de kan respektera varann och vara snälla kommer det tillbaka igen.

• Studentpappa
    Anonym (Bråkar) skrev 2024-07-07 22:28:36 följande:

Har försökt att prata med dem båda å lösa situationen men de bara urartar hela tiden å sonen går iväg eller börjar de bara skrika igen.  De verkar verkligen hata varann eller iallafall sonen hatar lillasyster.

Har funderat med på om jag ska ta bort typ skärm å lördagsgodis för att se om det hjälper. Att när de kan respektera varann och vara snälla kommer det tillbaka igen.

Hur kan ni vara knäckta och dom sakerna inte är borta redan? Får deras beteende inga konsekvenser?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Ida)

vår Pojke på 11 år och flicka på 8 år bråkar också jämt. Pojken är elak mot flickan och säger elaka ord. De slåss dock aldrig. Vi har skällt/hotat med saker/ tagit bort skärmtid ja allt men inget hjälper. Jag tror dock det går över med tiden? Min bror och jag bråkade också men är goda vänner idag!😁
    Dock accepterar vi inte att han är elak mot lillasyster så det får alltid konsekvenser på nåt vis iallafall.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Bråkar) skrev 2024-07-07 22:28:36 följande:

Kanske skulle det hjälpa om du berättar hur ni hanterar bråken redan nu.

Har ni uttalade regler i hemmet? Vad händer om man bryter mot dem?

I vilket skede ingriper ni? När ljudnivån börjar bli hög? När knytnävarna flyger? När någon ropar på mamma? När ni hör att det börjar bli spänt? När ni ser att de är på väg mot en situation som brukar bli spänd?

Vilka ord använder ni när ni försöker prata med dem för att lösa situationen? Hur mycket tid går åt till att lyssna? Hur mycket går åt till att trösta? Till att läsa lusen av dem? Till att problemlösa? Till att separera kombattanterna?

Hur mycket uppmärksamhet får de av er pga alla bråken? Även om det är negativ uppmärksamhet så kan det vara belönande och förstärka beteendet.

Ser ni några beteenden som inte är negativa som syskonen visar mot varandra? Det behöver inte vara positiva interaktioner i det här läget, men i alla fall inte negativa. Dessa ska ni belöna och överösa med positiv uppmärksamhet.

Börja styra er familjs berättelse så att ni fokuserar på det positiva och fina i era relationer. Berätta om deras bebistid och om fina, gulliga, roliga, sentimentala situationer som ni har haft tillsammans. Låt dem inte fastna i att det "alltid" ska vara så här bråkigt.

Hur är barnens sociala färdigheter när det kommer till andra barn?
Svar på tråden Bråken mellan barnen knäcker oss