• Anonym (??)

Hur mycket väger era 14 åriga tjejer?

Min dotter är 160cm och väger 56kg, ser väl inte särskilt rund ut med lite fett på magen. 
    Hur är det med era döttrar?

• Svar på tråden Hur mycket väger era 14 åriga tjejer?
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (??) skrev 2024-07-05 04:28:12 följande:

Min dotter är 160cm och väger 56kg, ser väl inte särskilt rund ut med lite fett på magen. 

Känns väl ganska normalt, tycker jag? Jag vill inte vara dömande, men... varför frågar du? Jag menar, om hon hade vägt 40 eller 70 hade jag sett en anledning, för att du var bekymrad, men varför reflekterar du ens över ditt (dina?) barns vikt när där uppenbart inte är något problem? Som sagt: jag menar verkligen inte att vara dömande, men samtidigt kan jag inte låta bli att höra varningsklockor här...
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Så länge hon väger under 60 till den längden skulle jag inte oroa mig. För en vuxen kvinna är det normalvikt. Dessutom kanske hon växer ytterligare på längden. En del är färdigväxta när de är 14 år, men långt ifrån alla.

Jag nådde inte min fulla längd förrän jag var 17-18 år, även om jag bara växte några cm sista åren. En tjejkompis växte 1 dm mellan 13 och 16 års ålder. Sen beror det förstås på hur långa ni är i familjen och när din dotter kom i puberteten. Tidig pubertet ger ofta kortare längd. 

• Anonym (A)

Vid 14 var hon ca 160 cm och ca vägde 45. (Nu färdigväxt på 164 och väger 46. Vet detta bara för att hon sprang på en våg hemma hos nån och berättade det häromdagen)

• fornminne

När jag var 14 år var jag 165 cm och vägde ca 50 kg. När jag var 16 år och färdigväxt, var jag 168 cm och vägde ca 55 kg. Men då var jag smal, på gränsen till underviktig.

Ungdomar väger mer idag, ibland för mycket. Men jag tycker att din dotter verkar ha en hälsosam vikt.

• Anonym (?)

Vad undrar du egentligen?

Mår hon dåligt?

• Anonym (Rob)

Låter mycket även för en vuxen kvinna.
    Men särskilt för en 14-åring.  Det är nog stor risk för att hon kommer att bli fet som vuxen.

• Anonym (Anonym)

Det låter helt normalt, varför undrar du ens?
    Jag var färdigväxt sedan flera år tillbaka som 14 åring, var då 162 cm och vägde runt 54-55 kg. Var smal som en sticka i formen. Så har mycket svårt att se att någon som är 160 cm och väger 56 kg skulle vara särskilt kraftigt byggd.

• Anonym (Ingen betydelse)

Hon är 14. Vikten och längden kommer variera mycket. Du behöver inte tänka på det. Du borde fokusera på vad är hennes nästa steg i livet? Hur kan du stötta ? Skit i vikten den har inte mycket betydelse i slutänden. Se till att hon fixar ett schysst jobb istället. 

• Anonym (bella)
    Anonym (??) skrev 2024-07-05 04:28:12 följande:

160 och 56 är normalvikt, när jag var 14 vägde jag kanske runt 55 och var 158, sen när jag blev omkring 16 (fullväxt) 162 och 54kg, ungefär samma. Dessutom spelar det ingen roll, tycker inte du ska engagera dig så länge det inte är att saker börjar gå överstyr och påverka hälsa, psyke.
  • Anonym (Min egen vikt)

När jag var 14 var jag 155 och vägde 38kg. Nu när jag är 32 är jag fortfarande 155 och väger 43. Blir man så mycket större efter den åldern? 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Min egen vikt) skrev 2024-07-06 07:05:51 följande:

När jag var 14 var jag 155 och vägde 38kg. Nu när jag är 32 är jag fortfarande 155 och väger 43. Blir man så mycket större efter den åldern? 

Det varierar. Många fortsätter växa även efter att de har fått sin första mens, men långsammare än tidigare. Men jag vet en tjej som växte 12 cm i tonåren. Själv fick jag mens ett par månader innan jag skulle fylla 14 och växte 5-6 cm till, nådde inte min fulla längd (168 cm) förrän jag var 17.

Vikten är ju delvis något annat, då den påverkas av andra faktorer. Jag minns inte exakt vad jag vägde, men ca 50 i början av tonåren och ca 60 i 20-årsåldern, en vikt som stod sig tills jag fick barn. Nu väger jag ca 70. 
  • Anonym (Hh)

I den åldern håller ju allt i kroppen på att flyttas om och sträckas ut och läggas på rätt plats. Vikten är inget konstigt alls. 

• Anonym (Ssk)

Jag var 158-162 cm (växte ca fyra centimeter på ett år) och min vikt låg runt 52-56 kg i den åldern. Jag tränade mycket och hade hög procent muskelmassa, och vikten kunde pendla beroende på tid på månaden.
    Hur som helst är din dotter normalviktig.

Svar på tråden Hur mycket väger era 14 åriga tjejer?