• Anonym (Tredje)

Vecka 31, något på G?

Väntar mitt tredje barn och är i vecka 31. Även om detta är mitt tredje känns allt ändå så "nytt" , efter som jag blivit igångsatt mina 2 första graviditeter.

Nu senaste 2 dagarna har det kommit små droppar blod när jag torkar/håller pappret, men inte mycket utan små små droppar lite röd/orange liknande blod. Men det kommer inte hela tiden.

Samt att när jag står upp för länge blir magen helt hård (men mest upptill!) och känns jätte obevämt och börjar göra ont nere i magen och ryggen. Ibland ilar det till ordentligt nertill (obs, inte som foglossning!) detta är något helt annat. 

En annan grej är att trosorna är blöta hela tiden... Men är det svett, kiss eller fostervatten? Har en känsla i underlivet att något droppar och det gör de även om jag sitter på toan jag hör ljudet men det tar slut efter några minuter! Kiss?

Idag då dag 3 är jag så trött. Sov bra men vaknafe heeeelt slut. 

Har inte varit med om liknande i mina tidigare graviditeter så känner mig osäker. Ringer inte in så enkelt heller eftersom jag orkar inte med att "bli dumförklarad" . Lång historia men vad jag har hört är dom inte så vänliga när man ringrer om man inte skriker av smärta. Jag har ont men inte så ont att jag "måste skrika".

• Svar på tråden Vecka 31, något på G?
  • Anonym (Tredje)

Bild

• Anonym (Tredje)
    Anonym (Tredje) skrev 2024-06-23 12:26:46 följande:

Bild

Bilden syns inte tyvärr.. försökte lägga in bild på små blod dropparna.

Känner rörelser lika bra som tidigare. Och när jag får sammandragningar/värkar blir inte hela magen hård , men ska den bli de? Har en del fett nere på magen. 

Och som sagt, det gör inte men inte så ont att jag skriker ..
  • rosamentos

Ring in och be att få en kontroll. Du ska inte bli dumförklarad. Man ska hellre kolla en gång för mycket än inte kolla och så dör barnet. Mitt barn dog i v 28. Jag ångrar mig varje dag att jag inte åkte in kvällen innan han dog även om jag inte tyckte det fanns några tecken på att nåt var fel.

• Anonym (H)

Men herregud, ring förlossningen NU

• Anonym (Tredje)

Dom bad mig lägga binda+papper i trosorna för att se om det är forstervatten samt ta en alvedon och avvakta ett par timmar... 

Antar att jag är överkänslig men råd som "ta en alvedon" gör mig arg/ledsen. Alvedon har jag aldrig i hela mitt liv haft nån nytta av men men.. 

Dom sa dock att har jag så ont att jag "inte klarar mig" får jag åka in direkt. Men å andra sidan, när jag blev igångsatt med ballong hade jag bara "lite ont" och klarade mig men ändå var bebis på väg så jag kanske klarar smärta bra? . 

Kanske bara ska åka in och överdriva smärtan då? Är de dumt?

• Anonym (Gg)
    Anonym (Tredje) skrev 2024-06-23 13:04:13 följande:

Dom bad mig lägga binda+papper i trosorna för att se om det är forstervatten samt ta en alvedon och avvakta ett par timmar... 

Antar att jag är överkänslig men råd som "ta en alvedon" gör mig arg/ledsen. Alvedon har jag aldrig i hela mitt liv haft nån nytta av men men.. 

Dom sa dock att har jag så ont att jag "inte klarar mig" får jag åka in direkt. Men å andra sidan, när jag blev igångsatt med ballong hade jag bara "lite ont" och klarade mig men ändå var bebis på väg så jag kanske klarar smärta bra? . 

Lita på din magkänsla, behöver du åka in för att känna dig trygg så gör det. Säg att du tog alvedonen och det inte ger med sig. Man vill inte ångra att man stannade hemma heller. Hoppas allt går bra 
  • Anonym (H)

Bra att du ringde!

Om du har dåliga erfarenheter av vården och känner att de dumförklarat dig har du rätt att anmäla det. Du ska absolut inte dra dig för att ringa förlossningen för att be om råd, då har de misslyckats i sitt bemötande. Som jämförelse ringde jag igår till min förlossning för att jag haft lite huvudvärk som inte går över och är orolig för att det kan vara havandeskapsförgiftning. Fick ett jättefint bemötande. Behövde inte åka in, men de bad mig ringa igen om jag fick mer värk eller var orolig över något annat.

• Bergegardh
    Anonym (Tredje) skrev 2024-06-23 13:04:13 följande:

Om du inte är bättre nu så åk in utan att ringa. Du är gravid för tredje gången. Du vet om detta är "normalt" eller inte. Vissa ställen inom vården har denna "du är bara ivägen" kultur. Det är fel, du bor i Sverige och betalar skatt. Det är din rätt att få hjälp. Bättre att överdriva och få hjälp än att underdriva och förlora ditt barn. 
Svar på tråden Vecka 31, något på G?