• Anonym (Snittkakan)

Infertil efter kejsarsnitt?

Hej, vi har försökt att få till ett barn under en tid men det verkar inte lyckas. Jag gjorde kejsarsnitt med dottern 2022. Är det någon som haft svårt eller blivit infertil på grund av kejsarsnitt? Tänker om du fått konstaterat att det är ärrvävnad eller någon annan anledning kopplad till kejsarsnittet? 

• Svar på tråden Infertil efter kejsarsnitt?
  • Anonym (Caty)

Gjort två kejsarsnitt. Blev gravid snabbt efter första snittet och sen oplanerat gravid efter andra snittet. Inga problem då med andra ord. Nu X antal år senare lyckas vi inte? också börjar nojja mig över om det har med snittet att göra. För mkt ärrvävnad i livmodern i kombination med äldre ägg??  Försöker ändå tänka att det gått bra förut trots snitt och hoppas det inte har med det att göra för det är ju svårt att fixa liksom?

• Anonym (Jag)

Jag har inte direkt haft svårt att bli gravid efter snitt hittills men har hört att det kan bli så.. på grund av ärrvävnad och sammanväxningar.

Jag har fött ett barn vaginalt , ett med akutsnitt och ett med planerat och nu är jag väldigt tidigt gravid igen.. När de gjorde andra snittet fick jag veta att jag hade ärrvävnad och sammanväxningar efter det första .. antagligen har jag ännu mer nu efter andra. Har väldigt ont nu den här graviditeten trots att det är tidigt, tänker att det kan ha lite med det att göra kanske. Har haft två missfall också, ett var innan första barnet men det andra var mellan andra och tredje. 

Har hört att ägget kan ha svårare att fästa på grund av ärret i livmodern också.. så jag har räknat med att det kan bli svårt. 

Måste man göra snitt (som det var för mig) är det ju inte så mycket att göra men jag tänker att de som gör snitt utan medicinska skäl kanske borde tänka på det här innan .. att om de vill ha fler barn kan det bli svårare efter snittet  . Även om det såklart absolut inte måste bli så. 

TS, har du pratat med läkare? 

• Anonym (Caty)

Jag har också tänkt på att folk borde få veta att det kan bli svårare att bli gravid efter snitt pga ärren och sammanväxtningarna, men det har då aldrig vården pratat något om med mig eller andra jag känner när jag stod i valet kejsarsnitt eller inte. Kanske hade valt annorlunda om jag vetat det då. Å andra sidan har alla jag känner fått fler barn efter snitt inklusive mig själv, men  kanske det är så att jag nu x antal år senare har mer sammanväxningar och mer ärrvävnad än för några år sedan? 

Svar på tråden Infertil efter kejsarsnitt?