Varmvatten
Är det rimligt att få en månadskostnad på 851kr inkl moms för varmvattens förbrukning på runt 6.5m³?
d.v.s runt 125kr inkl moms / m³
detta gäller en liten hyreslägenhet och förbrukningen gäller en person
Är det rimligt att få en månadskostnad på 851kr inkl moms för varmvattens förbrukning på runt 6.5m³?
d.v.s runt 125kr inkl moms / m³
detta gäller en liten hyreslägenhet och förbrukningen gäller en person
Nej. En liter vatten kostar säg upp till 25:- per kubik. Be att få se vattenmätaren och ifrågasätt kubikpriset.
Nej tror vi betalade typ 600 kr för 2 månader för 4 personer i ett hus.
Kolla så att inte andra människors förbrukning hamnat på samma faktura.
6,5 m3 på en månad skulle innebära 217 liter varmvatten per dag.
Enligt genomsnittet går det åt 130-140 liter _vatten_, alltså kallt OCH varmt, per person och dag. Så antingen förbrukar den här personen otroligt mycket varmvatten, eller så är något fel.
Vad gäller priset så borde det gå att få en specifikation på vad kostnaden per kubikmeter är. Varmvatten är dyrare än kallvatten. En snabb googling gav att Bostadsbolaget i Göteborg tar 87,91 kr per kubikmeter inkl moms för varmvatten. Då är 125 kr högre, men kanske inte helt orimligt.
Som det nämns i tråden så är 60-85kr det som priset brukar ligga på för varmvatten. Det verkar vara något som inte stämmer då hyresvärden inte längre är så pratglada när jag frågar hur de kommit fram till 125kr kubiken.
Kan jag kräva att de redovisar vad det är jag betalar för?
Är du med i Hyresgästföreningen så be om råd där.