• Anonym (Gode)

Hur kan vissa ruska av sig stora nederlag när andra blir deppiga av minsta orsak?

En slutsats jag har av livet är att hur man hanterar motgångar är en av de främsta nycklarna till att få ett bra liv.

Hur kan det komma sig att vissa bara kör på när andra går ner sig för minsta lilla.

Hade t.e.x. en kompis vars närmsta vän plötsligt gick bort. Han blev ledsen men fortsatte att träna och leva på som att inget hänt. Idag är han mycket välmående.

En bekant däremot gick helt under för att hans flickvän gjorde slut. Han slutade leva. Han slutade träna. Han började supa och blev illa däran. Slutade senare med självmord.

Hur kommer det sig att vissa är så enormt psykiskt starka medan andra är så enormt psykiskt svaga.

Hur mycket är gener och hur mycket är inlärt?

• Svar på tråden Hur kan vissa ruska av sig stora nederlag när andra blir deppiga av minsta orsak?
  • Tukt
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-06-16 23:28:29 följande:
    Det har varit känt länge och är inte det minsta överraskande för nån tror jag.

Diskussionen började bra men nu blev det inte intressant längre med du som tror att du sitter på nån sorts gravt förenklad sanning som du ska uppfostra andra mindre vetande med. Eller så trollar du, vilket är helt osmakligt när det gäller ett allvarligt ämne som det här.
    Katching!!
  • Anonym (-)
    Anonym (Gode) skrev 2024-06-16 21:57:27 följande:
    Det är du som har noll koll. Forskning har förövrigt visat att fysisk aktivitet har mycket positiv inverkan på deprimerade.

Problemet med sådana som dig är att du bestämt åsikt på förhand. När sedan inte forskningen visar vad du önskar blundar du.

"Exercise therapy was shown to have a similar effect as drug therapies for major depression11". 
    Så sammanfattningsvis så är din på förhand bestämda åsikt något som vi andra bör ta till oss, och de som inte håller med blundar. 

Jag måste ha missat där du pekade ut vilken typ av människa som blundar för sanningen. Är det möjligen, de andra, de som inte är som dig? Är det inte ensamt där på toppen allseende?

Eller har du en grupp människor som står dig nära och som förstår dig. För det är också en faktor till att orka leva. Att inte känna sig ensam.
  • Anonym (Gode)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-06-16 23:28:29 följande:
    Det har varit känt länge och är inte det minsta överraskande för nån tror jag.
    Uppenbarligen inte eftersom vi diskuterat det i halva tråden. Men det är bra att vi är överens. Bejaka då de kloka och forskningsbaserade råd som jag och andra kommit med i tråden.
  • Anonym (Gode)
    Anonym (-) skrev 2024-06-17 07:06:26 följande:
    Jag måste ha missat där du pekade ut vilken typ av människa som blundar för sanningen. Är det möjligen, de andra, de som inte är som dig? Är det inte ensamt där på toppen allseende?
    Om man nonchalerar de faktorer som vi kan påverka för att förbättra vår psykiska hälsa så blundar man för sanningen. 

Vi lever inte på 1800-talet längre utan har mycket stor kunskap om hur vi kan påverka  vår psykiska hälsa. Det är en orsak till varför vi har en allt större grupp som nästan alltid mår bra.

Samtidigt som vi har en annan grupp som nästan alltid mår dåligt. 
    Vad gör man med det man har och hur tar man sig framåt?
  • Anonym (-)
    Anonym (Gode) skrev 2024-06-17 12:50:51 följande:
    Om man nonchalerar de faktorer som vi kan påverka för att förbättra vår psykiska hälsa så blundar man för sanningen. 

Vi lever inte på 1800-talet längre utan har mycket stor kunskap om hur vi kan påverka  vår psykiska hälsa. Det är en orsak till varför vi har en allt större grupp som nästan alltid mår bra.

Samtidigt som vi har en annan grupp som nästan alltid mår dåligt. 
    Vad gör man med det man har och hur tar man sig framåt?
    Precis, vi lever inte på 1800-talet där man kan förvänta sig att att allt är svartvitt och så som du beskriver. Så varför driver du din argumentation kring vad som hjälper människor att överleva med så uppenbar brist på den bildning som du i den moderna tiden rimligtvis borde ha tillgång till? 

Du argumenterar slarvigt, kring en fråga som faktiskt är viktig och det är inte okej att dela in folk i svaga och starka, utan att också få kritisk för detta.

Uppenbarligen har vi inte "stor kunskap" om hur vi kan påverka vår psykiska hälsa. Då hade du inte behövt fråga. Såvida du faktiskt inte alls ville veta, utan faktiskt bara sprida din sanning.

Du har ju bara lyft EN faktor i hela tråden. Fram med de andra! 
  • Anonym (Gode)
    Anonym (-) skrev 2024-06-17 13:18:37 följande:
    Precis, vi lever inte på 1800-talet där man kan förvänta sig att att allt är svartvitt och så som du beskriver. Så varför driver du din argumentation kring vad som hjälper människor att överleva med så uppenbar brist på den bildning som du i den moderna tiden rimligtvis borde ha tillgång till? 

Du argumenterar slarvigt, kring en fråga som faktiskt är viktig och det är inte okej att dela in folk i svaga och starka, utan att också få kritisk för detta.

Uppenbarligen har vi inte "stor kunskap" om hur vi kan påverka vår psykiska hälsa. Då hade du inte behövt fråga. Såvida du faktiskt inte alls ville veta, utan faktiskt bara sprida din sanning.

Du har ju bara lyft EN faktor i hela tråden. Fram med de andra! 
    Du är inte i position att döma vad som är ok och vad som inte är det.

Att du inte är bildad på området och därför inte klarar av att bedöma situationen korrekt är ett problem som du själv får åtgärda.

Sedan är det ingen som delat in befolkningen i psykiskt starka och svaga individer. Sådana finns men det stora flertalet skulle jag kategorisera som varken eller.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Gode) skrev 2024-06-17 14:40:27 följande:
    Du är inte i position att döma vad som är ok och vad som inte är det.

Att du inte är bildad på området och därför inte klarar av att bedöma situationen korrekt är ett problem som du själv får åtgärda.

Sedan är det ingen som delat in befolkningen i psykiskt starka och svaga individer. Sådana finns men det stora flertalet skulle jag kategorisera som varken eller.

Du är inte heller i den positionen. Tvärtom.

Kan bara hoppas, för din egen skull, att du inte dryftar detta IRL, utan håller dig till nätet. 

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Gode) skrev 2024-06-17 12:44:08 följande:
    Uppenbarligen inte eftersom vi diskuterat det i halva tråden. Men det är bra att vi är överens. Bejaka då de kloka och forskningsbaserade råd som jag och andra kommit med i tråden.
    Så många logiska felskutt att jag verkligen inte ens orkar att visa på dom.

Men ett av dom tar jag för att det roar mig lite - du vet nada om mig, ändå så gör du antaganden :) Jag vet ju redan att min livsstil ger ett visst skydd med träning 6 dagar/vecka b la. Men det är inte vad trådstarten gick ut på, att du ska argumentera för att du har rätt är helt ointressant. Läs trådstarten igen och återgå till frågorna som ställdes där. Om det inte är så att du egentligen bara vill gräla med främlingar som underhållning, det skulle kunna vara så.
  • Anonym (Gode)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-06-17 15:39:41 följande:
    Så många logiska felskutt att jag verkligen inte ens orkar att visa på dom.
    Jag förstår att du tycker att dina ologiska och inkorrekta tolkningar av vad jag skriver är ologiska. För dina tolkningar är ologiska. Läs vad jag skriver istället.
  • Anonym (Gode)
    Anonym (Molly) skrev 2024-06-17 15:09:36 följande:

Kan bara hoppas, för din egen skull, att du inte dryftar detta IRL, utan håller dig till nätet. 

Pratar ofta om dessa frågor IRL och folk håller med mig. Ibland tar andra upp frågan och jag håller med dem.

Men det blir också något annat IRL när alla vet vad man gör och vad man inte gör. Det blir liksom löjligt om en överviktig och utbränd person med en godispåse i handen kommer och hävdar det ena och det andra i dessa frågor. Den förstår själv det orimliga i det och förblir därför tyst. På nätet kan folk säga vad de vill och behöver aldrig backa upp det de säger med den de är. 

Det sociala nätverket är förövrigt ytterligare en faktor. För man börjar ofta umgås med liknande inställning. När väl världen slår till och kanske nockar en. Då kommer den typen av socialt nätverk som jag har vara mycket mer lösningsorienterad än ett socialt nätverk med offermentalitet.
  • Djärven
    Anonym (Gode) skrev 2024-06-15 21:30:24 följande:
    Hur kan vissa ruska av sig stora nederlag när andra blir deppiga av minsta orsak?

En slutsats jag har av livet är att hur man hanterar motgångar är en av de främsta nycklarna till att få ett bra liv.

Hur kan det komma sig att vissa bara kör på när andra går ner sig för minsta lilla.

Hade t.e.x. en kompis vars närmsta vän plötsligt gick bort. Han blev ledsen men fortsatte att träna och leva på som att inget hänt. Idag är han mycket välmående.

En bekant däremot gick helt under för att hans flickvän gjorde slut. Han slutade leva. Han slutade träna. Han började supa och blev illa däran. Slutade senare med självmord.

Hur kommer det sig att vissa är så enormt psykiskt starka medan andra är så enormt psykiskt svaga.

Hur mycket är gener och hur mycket är inlärt?

80% inlärt
    20% gener
  • Anonym (olika)

Ja, så är det. Vissa klarar nästan hur mycket som helst och andra blir förstörda av en kommentar som landar fel.
    Ev av minna vårdkontakter berättade om en man i hans bostadsområde som blev anklagad för att ha försökt närma sig en minderårig tjej.
    Ingen trodde att det verkligen hade hänt, men han tog det så pass illa att han valde att svsluta livet.

• Anonym (Håller med)

Det kan finnas så mycket i bagaget hos en människa så minsta droppe kan få bägaren att rinna över. Sen finns den inneboende sårbarheten som kan vara ärftlig. Ytterligare sak som kan påverka är uppväxtmiljön, hur har föräldrar eller andra i omgivningen format/fostrat? Hur har uppväxten varit osv.?

Det kan vara så många faktorer som avgör hur människor handskas med problem. Precis som en kan välja ta sittliv kan en annan slå över och ta andras liv  av hämndlystnad osv. Men hur vi är rustade från barndom i kombination med sårbarhet är viktiga orsaker.

Svar på tråden Hur kan vissa ruska av sig stora nederlag när andra blir deppiga av minsta orsak?