Boktips till 12 åring
Min dotter älskar att läsa när hon hittar nåt hon gillar. Nu har hon plöjt alla Jenny Hans böcker ?sommaren då..?. Skulle vilja ha tips på liknande böcker, nån som vet nån bra?
Min dotter älskar att läsa när hon hittar nåt hon gillar. Nu har hon plöjt alla Jenny Hans böcker ?sommaren då..?. Skulle vilja ha tips på liknande böcker, nån som vet nån bra?
En populär bokserie för den åldern är hungerspelen om hon inte redan läst den. Annars en klassiker är Jane Austins Stolthet och fördom som också brukar gillas i den åldern.
Mitt tips är att gå till biblioteket, bibliotekarier är bra på att plocka fram böcker och komma med tips. Älskade att åka till biblan i tonåren och plocka hem tonvis med böcker!
Känner inte till författaren du nämner men jag var själv bokmal i den åldern och min absoluta favorit i den åldern var Enid blytons böcker. Fem serien var bra men allra mest gillade jag hennes "mysterie" böcker (mysteriet med den brunna stugan osv).
Andra bra böcker är glasbarnen av Kristina ohlsson och guldregn anders bodelsen.
Min son älskade dagbok för alla mina fans inden åldern men vet inte om den serien är populärare hos killar?
Förr eller senare exploderar jag
Call me by your name (vet ej svensk titiel)
Saker som aldrig händer (johanna lindbäck)
Twilight böckerna
Sofies värld
En blomma i Afrikas öken
Anna hanna och johanna
Flugorna herre
Marian keyes böcker
Systrar i jeans
Förutom alla som redan nämnts: har hon läst Harry Potter? Narnia? Warrior Cats? Hobbit? Lord of the Rings? Momo? Neverending Story (vet inte vad den heter på svenska)? Percy Jackson?
Sedan klassiker som (vet inte heller vad de heter på svenska) Peter Pan, Tom Sawyer, Alice in Wonderland, Wizard of Oz, Junglebook, Secret Garden, Little Lord Fauntelroy, Robin Hood, Pollyanna, Black Beauty, Moby Dick
Sandor slash Ida
Tusen gånger starkare
Tillsammans serien av Denise rudberg
Min dotter älskar Det svarta regnet-serien av Stina Nilsson, väldigt populär även bland hennes vänner.