• Anonym (?)

Jobbig med föräldraskap

Ni måste hjälpa mig, vet inte om jag gör rätt val!
    Mina barn på 3 och 5 år har ingen närvarande pappa. Det sista året har han bara träffat dem när farmorn haft dem. Men jag har insett att barnen mår sämre då. 

Så jag har satt stop! Vill han ha en relation så får han skapa den själv utan att enbart när farmorn har dem. Så nu har han inte sett dem sen Mars när flickan fyllde 5 å. 
    Han ska inte komma som gubben i lådan när det passar honom eller när de fyller år .
    Nu på söndag fyller pojken 4 år och jag har kalas men han får inte komma.
    När barnen frågar om pappan så säger jag att han jobbar. Är väl något de accepterar men självklart så har de jobbiga stunder också och grinar och undrar varför pappa aldrig kommer till oss.
    Han bor 500 meter ifrån oss.
    Gör man rätt? Eller ska de vara på hans villkor jämt och han ska få komma typ vid födelsedagar:( 

• Svar på tråden Jobbig med föräldraskap
  • Anonym (r)

Nej, jag tycker inte att du gör rätt. Män som väljer bort sina barn suger men detta är små barn som vill ha sin pappa åtminstone när de fyller år. Självklart ska han vara bjuden.

• Anonym (Fel)

Tycker du agerar helt fel faktiskt. Du nekar alltså pappan att komma på kalaset. Varför tar du inte hänsyn till att dina barn vill träffa sin pappa? Sen använder du tydligen farmor som barnvakt men nekar henne att bjuda hem sin son så han får träffa barnen? Hur tänker du egentligen?

• Goneril

Så sorgligt att läsa, "barnen grinar", pappan vill inte träffa dem trots att han bor så nära. Obegripligt egentligen, men TS måste försöka uppmuntra kontakt även om jag kan förstå hur hon resonerar.                                                                                                                            När man har läst inlägg på FL ett tag inser man att det finns gott om frånvarande fäder. Rent mänskligt förstår man det inte, vill man inte följa barnen, finnas för dem och uppleva deras utveckling?                                                                                                                                                    Att inte bry sig om barnen skapar svårläkta sår; TS har rätt att vara arg på mannen men måste sätta sig över dessa känslor och uppmuntra den lilla kontakt som finns i förhoppning om att pappan ska komma till insikt och börja intressera sig för barnen. Bjud honom på kalaset även om det tar emot! Var den "större" föräldern!

• Tow2Mater

Har du uttryckt något slags krav att han ska hämta dem hos dig eller göra si och så, och det pga det blivit han bara åker till farmor när de är där? Kan ni ses ute vid en lekplats? Kan ni knacka på hans dörr en dag när ni går förbi? Det måste väl finnas tusen olika sätt att träffas utan att pappan ska komma till din bostad (om det är där något skaver).

• Anonym (Elin)

Nej, du gör inte rätt. Jag förstår att det är skitjobbigt för dig, men här måste du sätta barnens behov före dina. Vill de bjuda pappa på kalaset så ska han bjudas. Är det enda sättet för dem att träffa pappa att göra det hos farmor så är det så det får bli. Nu förstör du barnens enda möjlighet till kontakt med pappan och det är absolut inte ok. 

• Anonym (N)

Nej du gör fel och du kan komma att straffas om det vill sig riktigt illa. Läs barnkonvektionen. Du ska främja umgänge. Jättebra att farmor är med som stöd. 

Däremot behöver du inte acceptera att han dyker upp när det behagar utan ni kan gå till familjerätten och fixa ett schema. Uteblir han från planerat umgänge får han vänta till nästa gång. Det gör att man kan planera och förbreda barnen. 

Sluta ljuga för dina barn. Inte ok att säga att pappa jobbar. Man ska säga som det är. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag tycker som övriga att pappa bör bjudas på kalaset och självklart även farmor  .  Att ha kontakt med pappa och även farmor är mycket värdefullt och viktigt för dina barn !
    Om han inte klarar ta handbok dem själv, är det tråkigt men ju mer umgänge desto bättre för barnen (så länge som han inte är våldsam men det verkar inte vara fallet här). 

• Anonym (?)
    Anonym (N) skrev 2024-06-10 09:08:44 följande:

Nej du gör fel och du kan komma att straffas om det vill sig riktigt illa. Läs barnkonvektionen. Du ska främja umgänge. Jättebra att farmor är med som stöd. 

Däremot behöver du inte acceptera att han dyker upp när det behagar utan ni kan gå till familjerätten och fixa ett schema. Uteblir han från planerat umgänge får han vänta till nästa gång. Det gör att man kan planera och förbreda barnen. 

Sluta ljuga för dina barn. Inte ok att säga att pappa jobbar. Man ska säga som det är. 

Ja jag ska nog tänka om här!
    Men jag har aldrig varit negativ mot att han ska få ha barnen utan det är han som väljer att inte lägga någon tid på barnen tyvärr.
    Så familjerätten är ingen idé att dra in för han visar så tydligt att han är inte intresserad av något umgång.
  • Anonym (?)
    Anonym (Elin) skrev 2024-06-10 08:28:28 följande:

Nej, du gör inte rätt. Jag förstår att det är skitjobbigt för dig, men här måste du sätta barnens behov före dina. Vill de bjuda pappa på kalaset så ska han bjudas. Är det enda sättet för dem att träffa pappa att göra det hos farmor så är det så det får bli. Nu förstör du barnens enda möjlighet till kontakt med pappan och det är absolut inte ok. 

Du har nog rätt, men jag vet att han har möjlighet att ha barnen men han vill ej. Det är han som väljer att inte lägga någon tid på dem. Allt annat runt om är viktigare. Så därför blir man ledsen och bitter och bara känner att vill han inte vara med dem så kan han dra åt skogen alla dagar. 
    Vet faktist inte vad som är bäst för barnen en frånvarande pappa som dyker upp 1 gång per år. Eller en pappa som inte alls finns där.. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (?) skrev 2024-06-10 12:57:05 följande:
    Du har nog rätt, men jag vet att han har möjlighet att ha barnen men han vill ej. Det är han som väljer att inte lägga någon tid på dem. Allt annat runt om är viktigare. Så därför blir man ledsen och bitter och bara känner att vill han inte vara med dem så kan han dra åt skogen alla dagar. 
    Vet faktist inte vad som är bäst för barnen en frånvarande pappa som dyker upp 1 gång per år. Eller en pappa som inte alls finns där.. 
    Det är troligen mycket bättre med en pappa som de träffar , även om det är sällan, än en pappa som är helt frånvarande, så länge han inte missbrukar eller är våldsam. Om farmor också är med när de träffas gör väl ingenting alls, det är ju jättebra om de får en relation till sin farmor. 
    Jag förstår att det är jobbigt för dig men för barnen är det viktigaste att de får träffa sin pappa. 
  • Anonym (N)
    Anonym (?) skrev 2024-06-10 12:51:09 följande:
    Ja jag ska nog tänka om här!
    Men jag har aldrig varit negativ mot att han ska få ha barnen utan det är han som väljer att inte lägga någon tid på barnen tyvärr.
    Så familjerätten är ingen idé att dra in för han visar så tydligt att han är inte intresserad av något umgång.
    Jag förstår! Jag råder dig ändå att få ett umgängeschema. Delvis för att det kanske gör att han faktiskt har umgänge när det finns på papper men också för att du ska ha ryggen fri. Dyker han upp när han behagar är det bara att hänvisa till schemat. 
Svar på tråden Jobbig med föräldraskap