• Sk007

Finns det någon anledning att rösta?

När man vet att man tillhör en minoritet bland väljarna, alltså att det jag röstar på kommer inte att vinna. Finns det då någon anledning att över huvud taget engagera sig?
    Precis som i förra riksdagsvalet kommer någon av de etablerade att vinna även eu-valet, oavsett vad annat jag röstar på.
    Möjligen att det vore idé att rösta blankt av princip, men någon skillnad kommer det inte att göra.

• Svar på tråden Finns det någon anledning att rösta?
  • Jemp
    Sk007 skrev 2024-06-09 16:53:08 följande:
    Det finns inget etablerat parti som jag kan tänka mig att rösta på, om jag inte ska missnöjesrösta.
    Jag är helt övertygad om att de etablerade partierna kommer att få en majoritet av rösterna, så min röst på ett oetablerat parti kommer att väga lika tungt som en blank röst.
    De behöver inte få en majoritet för att få ett mandat. 
  • Anonym (Pragmatism)
    Sk007 skrev 2024-06-09 19:23:28 följande:
    Det är inte alls längesedan samtliga av de etablerade partierna gav sd kalla handen. Men som vanligt vänds kappan efter vinden.
    Enbart en idiot håller fast vid ett förhållningssätt när det inte längre är hållbart. Man måste  konstant uppdatera sig och agera pragmatiskt.

Det är inte att vända kappan efter vinden utan att ta ansvar.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mu) skrev 2024-06-09 18:13:20 följande:

Varför är de viktigt att SD inte får din röst? 

gillar du alla skjutningar o alla kriminalitet i storstäderna?

Och vilket parti har försökt motverka skjutningar och gängkriminalitet? 
    Behövs nog tuffare tag. Släng ut kriminella i både första och andra generation,.
    Ställ föräldrar till svars för vad deras avkommor ställer till med.
    Kan/vill man inte anpassa sig till det samhälle man valt att leva i - Hej då!
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2024-06-09 20:07:03 följande:
    Och vilket parti har försökt motverka skjutningar och gängkriminalitet? 
    Behövs nog tuffare tag. Släng ut kriminella i både första och andra generation,.
    Ställ föräldrar till svars för vad deras avkommor ställer till med.
    Kan/vill man inte anpassa sig till det samhälle man valt att leva i - Hej då!
    Vi andra föddes här, det var inte direkt något val för oss, vi är dock inte kompatibla med erat beteende så bara packa erat skit och stick!
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2024-06-09 20:11:02 följande:
    Vi andra föddes här, det var inte direkt något val för oss, vi är dock inte kompatibla med erat beteende så bara packa erat skit och stick!
    Så vi ska packa och sticka??
    Du  ger verkligen ursäkt för varför andra eller tredje generations blattar ska försvinna.
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2024-06-09 20:23:48 följande:
    Så vi ska packa och sticka??
    Du  ger verkligen ursäkt för varför andra eller tredje generations blattar ska försvinna.
    Ja det kan ni göra om man ska vara lika otacksam som du? Kollar du på den nya regeringen så har det lösts mer brott och stoppats mera attentat än någonsin! Och du sitter fortfarande och spelar frågvis? 
  • Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2024-06-09 20:27:36 följande:
    Ja det kan ni göra om man ska vara lika otacksam som du? Kollar du på den nya regeringen så har det lösts mer brott och stoppats mera attentat än någonsin! Och du sitter fortfarande och spelar frågvis? 
    Uppenbarligen så skyltar man med de brott som man lyckats stoppa. Polisen  ligger ju klart efter.
    Ett stoppat brott är lika med 10 olösta...
  • Anonym (Erik)

Utnyttja alltid din rösträtt. Om alla skulle tänka så skulle vi få dåliga politiska val. Tråkigt att bara ungefär hälften av den svenska befolkningen röstar, vi är så otroligt bortskämda. Det finns dom som lever i diktatur och blir mördade när de hamnar i opposition till fel person, och hölften av alla svenska röstar inte ens. Besviken!

• Sk007
    Anonym (Erik) skrev 2024-07-01 01:39:03 följande:

Utnyttja alltid din rösträtt. Om alla skulle tänka så skulle vi få dåliga politiska val. Tråkigt att bara ungefär hälften av den svenska befolkningen röstar, vi är så otroligt bortskämda. Det finns dom som lever i diktatur och blir mördade när de hamnar i opposition till fel person, och hölften av alla svenska röstar inte ens. Besviken!

Jag tycker att det blir dåliga politiska val fast en majoritet av befolkningen röstar.
  • Padirac
    Sk007 skrev 2024-06-09 16:07:42 följande:
    Finns det någon anledning att rösta?

När man vet att man tillhör en minoritet bland väljarna, alltså att det jag röstar på kommer inte att vinna. Finns det då någon anledning att över huvud taget engagera sig?
    Precis som i förra riksdagsvalet kommer någon av de etablerade att vinna även eu-valet, oavsett vad annat jag röstar på.
    Möjligen att det vore idé att rösta blankt av princip, men någon skillnad kommer det inte att göra.

Självklart finns det anledning att rösta

Om du anser att det inte är värt att rösta om du inte får bestämma allt själv med din röst så har du missförstått hur det parlamentariska demokratiska systemert fungerar.

Det är resultatet av de samlade rösterna som ger en sammansättning av olika partier och åsikter i parlamentet.  Det är sedan de som sitter i parlamentet som måste komma överens med varandra för att fatta beslut,  Det är just det som är parlamentarisk demokrati.

Om du valde en president med oinskräkt makt eller en kung med suveränitet så skulle vara ett annat system är en parlamentarisk demokrati.
  • Anonym (Erik)
    Sk007 skrev 2024-07-01 22:08:17 följande:
    Jag tycker att det blir dåliga politiska val fast en majoritet av befolkningen röstar.
    Föööör sant
Svar på tråden Finns det någon anledning att rösta?