• Anonym (Hjälp)

Tänk om jag är gravid??

Hjälp. 
    Jag har börjat må lite märkligt, lite uppsvälld, gått upp lite i vikt. Brösten är ömma och större. 
    Jag har hormonspiral och bm har kontrollerat att den sitter som den ska ganska nyligt,  men har under de 6 första månaderna blött rätt mycket, ungefär 3 veckor i sträck och en vecka blödningsfri för att ny varit blödningsfri i snart tre veckor. 
    Och just det här med de ömma brösten då... 
    Tänk om jag är gravid?
    Jag har köpt ett test, hur viktigt är att använda morgonurin eller kan jag ta när jag känner för det?
    Och OM jag skulle vara gravid, vad gör jag då - vem kontaktar jag? Jag är till 99,9% säker på att jag måste göra abort men hur gör jag?
    Om jag skulle välja att behålla, då kan de väl se när det är tillverkat på hur stort embryot är? Så att jag kan räkna ut vem som är pappa (låter jätteslampigt men jag är inte i ett förhållande).

Först och främst måste jag ju ta testet, förhoppningsvis är det falsk alarm.

• Svar på tråden Tänk om jag är gravid??
  • Anonym (S)

Helst morgonurin, men om du vore så gravid att du har symptom så kvittar det. Då kommer strecket synas hur tydligt som helst.

Om du är gravid kontaktar du typ kvinnohälsan, MVC eller liknande. Man kan se hur stort fostret är, ja. Kräver UL förstås men det ska inte vara svårt att fixa. Eftersom du inte är i en relation så skulle jag råda dig till att verkligen tänka över saken. I de allra flesta fall är abort att föredra då pappan inte är involverad i detta.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (S) skrev 2024-06-09 10:28:22 följande:

Helst morgonurin, men om du vore så gravid att du har symptom så kvittar det. Då kommer strecket synas hur tydligt som helst.

Om du är gravid kontaktar du typ kvinnohälsan, MVC eller liknande. Man kan se hur stort fostret är, ja. Kräver UL förstås men det ska inte vara svårt att fixa. Eftersom du inte är i en relation så skulle jag råda dig till att verkligen tänka över saken. I de allra flesta fall är abort att föredra då pappan inte är involverad i detta.

Jag är till nästan 100% säker på abort, det enda som är ett frågetecken är att jag så hemskt gärna hade velat ha barn, trodde inte jag kunde bli gravid, och att jag börjar bli lite äldre så det kanske är sista chansen. 
    Men jag skulle så klart inte behålla det, för det första vill jag ju ha en hel familj och jag är inte så självisk att jag skulle sätta mina behov att vilja ha ett barn framför den eventuella pappans önskan.
    Men man vet ju inte hur man reagerar förrän man står där i skarpt läge. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-06-09 10:41:57 följande:
    Jag är till nästan 100% säker på abort, det enda som är ett frågetecken är att jag så hemskt gärna hade velat ha barn, trodde inte jag kunde bli gravid, och att jag börjar bli lite äldre så det kanske är sista chansen. 
    Men jag skulle så klart inte behålla det, för det första vill jag ju ha en hel familj och jag är inte så självisk att jag skulle sätta mina behov att vilja ha ett barn framför den eventuella pappans önskan.
    Men man vet ju inte hur man reagerar förrän man står där i skarpt läge. 
    Förstår dig... Men hur gammal är du? Det kan gå fort att träffa den rätta faktiskt! En killkompis till mig som är runt 40 har varit singel i typ hela livet, men när han började dejta så tog det kanske ett halvår så träffade han världens bästa tjej :) Och de har flyttat ihop, planerar en framtid osv. Om båda vill och det är rätt så... Eller så kan man skaffa barn själv med IVF om det är riktigt bråttom.

Jag tycker du tänker klokt iaf. Det finns så många som är desperata efter barn och tänker inte på hur barnets framtid skulle bli, eller det egna livet heller för den delen där man ska ha kontakt med pappan och alla problem som kan bli.

Lycka till iaf!
  • Anonym (Hjälp)

Bara ett streck :)

Svar på tråden Tänk om jag är gravid??