• Anonym (Kabra)

Barn med tvångstankar

Hej gott folk, har en 9 åring hemma som berättade för mig att han har jobbiga tankar som cirkulerar. Följer självklart upp med honom och försöker prata med honom varje vecka om det och kolla hur det utvecklas och försöker komma på nån bra strategi och försöka finnas där och lyssna samt hjälpa till. Men samtidigt är jag väldigt orolig och ledsen över det. Jobbigt att se på honom och höra honom prata om problemet. Måste vara hemskt för en 9 åring.

Problemet är att han får tankar där han vill skada andra eller sig själv. Tex så berättade han att han kanske håller i en kniv för att kanske skära någon gurka eller något annat, då så säger han att hans tankar säger knivvhug någon.  Eller så berättade han att han höll i ett glas och fick tanken kasta glaset på någon eller på marken. Det är några exempel.  Han säger också att han kanske är inne på sin telefon och kollar nåt på Youtube eller annat och ser han något som kanske är spännande eller coolt så vill han sträva efter det och göra samma. Tex kanske hamnat på en låt på Youtube där han ser några små ungar vara kriminella osv. Han vet själv problemen och brottas med dom. Frågat hur han tänker vid situationerna. Och han svarar att jag brukar tänka det är bara tankar inte på riktigt. Osv. Vet faktiskt inte vad jag ska göra och hur jag ska försöka hjälpa till, har ni varit med om liknande ? Är det kanske normalt i den åldern ?. Tack på förhand

• Svar på tråden Barn med tvångstankar
  • Anonym (N)

Nej det är absolut inte normalt och ni ska självklart söka proffisonell hjälp snarast. 

• Anonym (H)

Jag tror att olika slags tvångstankar inte är helt ovanligt i en viss ålder. Men jag tycker du ska gå till vårdcentralen med din son, så han får gå och prata med någon. Tvångstankar kan ge skam och skuldkänslor och bli till en spiral som är svår att ta sig ur

• Anonym (Ida)

Tvångstankar och ångest är säkert normalt för åldern. Men det låter lite mycket att tänka att vilja skära någon. Tror du behöver prata med bup eller liknande. skolan eller barnkliniken kan hjälpa dig att prata med nån.
    första linjen tror jag det heter man kan ringa.

• Bergegardh

Tänk på att om han har sådana tankar kanske han någon gång utför dem. Sök hjälp innan han förstör sitt liv. 

• Anonym (Vet lite om OCD)

Vi har OCD i familjen och det är inte roligt. Det är den 10 mest handikappande sjukdomen i världen och svårt att bli av med. Som jag uppfattar det så har din son tvångstankar men han agerar inte på dessa. Alltså han utför inga tvångshandlingar. Tvångstankar är starkt Ångestframkallande och för att lindra ångesten är det vanligt att man börjar utföra ritualer/tvångshandlingar till exempel, kolla att dörren är låst 10 gånger, duscha i timmar osv. Det är ovanligt att agera på det man är rädd för. Så att han pratar om detta med knivar betyder inte att han kommer agera på det. Men självklart ska ni söka vård.Om ni ber om KBT-behandling så kan sonen lära sig att hantera dessa tankar. Det finns även en grupp på facebook (OCD för anhöriga) som du kan gå med i och få tips från andra. Lycka till. 

Svar på tråden Barn med tvångstankar