Barn med tvångstankar
Hej gott folk, har en 9 åring hemma som berättade för mig att han har jobbiga tankar som cirkulerar. Följer självklart upp med honom och försöker prata med honom varje vecka om det och kolla hur det utvecklas och försöker komma på nån bra strategi och försöka finnas där och lyssna samt hjälpa till. Men samtidigt är jag väldigt orolig och ledsen över det. Jobbigt att se på honom och höra honom prata om problemet. Måste vara hemskt för en 9 åring.
Problemet är att han får tankar där han vill skada andra eller sig själv. Tex så berättade han att han kanske håller i en kniv för att kanske skära någon gurka eller något annat, då så säger han att hans tankar säger knivvhug någon. Eller så berättade han att han höll i ett glas och fick tanken kasta glaset på någon eller på marken. Det är några exempel. Han säger också att han kanske är inne på sin telefon och kollar nåt på Youtube eller annat och ser han något som kanske är spännande eller coolt så vill han sträva efter det och göra samma. Tex kanske hamnat på en låt på Youtube där han ser några små ungar vara kriminella osv. Han vet själv problemen och brottas med dom. Frågat hur han tänker vid situationerna. Och han svarar att jag brukar tänka det är bara tankar inte på riktigt. Osv. Vet faktiskt inte vad jag ska göra och hur jag ska försöka hjälpa till, har ni varit med om liknande ? Är det kanske normalt i den åldern ?. Tack på förhand