• Anonym (Suck)

Klarar inte plagiatkontroll?

När jag testar min text mot plagiatkontroll blir den rödmarkerad. Men jag har ingen pro-version så jag kan inte se VAD de menar är plagiat.
    Jag har skrivit om med egna ord, men ändå menar de att jag har plagierat?

Hur ska jag göra? Jag kan ju inte lämna in arbetet nu... 
    Vet någon en pålitlig version av plagiatkontroll, där de markerar VAD maskinen anser är plagiat, så man kan se det själv?

• Svar på tråden Klarar inte plagiatkontroll?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-31 12:42:11 följande:
    Klarar inte plagiatkontroll?

När jag testar min text mot plagiatkontroll blir den rödmarkerad. Men jag har ingen pro-version så jag kan inte se VAD de menar är plagiat.
    Jag har skrivit om med egna ord, men ändå menar de att jag har plagierat?

Hur ska jag göra? Jag kan ju inte lämna in arbetet nu... 
    Vet någon en pålitlig version av plagiatkontroll, där de markerar VAD maskinen anser är plagiat, så man kan se det själv?

Vet du inte själv vad du har plagierat?
  • Anonym (Suck)

Nej. Jag snor ju inte andras texter, jag skriver med egna ord. 

• Tukt

Jag vet inte vad du pratar om. Men du har skrivit inlägget i "Psykisk ohälsa". Det kanske är så du känner dig nu, men tror du kan få fler svar i ett forum som mer matchar din fråga.

• Anonym (Petig)

Att du skriver med egna ord hjälper ibland inte om du ändå nånstans utgår ifrån en redan befintlig text i ett dokument eller litteratur som du använder som mall typ. Då tycker den att du plagierar.  
    Synonymer/egna ord hjälper inte om du på så sätt utgår ifrån en färdig text. Då behöver du skriva om allt så även ordflödet förändras. 

• Lynx123

Tror inte att det räcker med att skriva med egna ord om du menar omformulera. Vilken nivå är du på? Om du har källreferenser så kan du jämföra texten igenom.

• Anonym (Lärare)

Har du hänvisat till källan? Att skriva om med egna ord är ju så som man ska göra, men det räcker som sagt inte att flytta runt lite, hitta synonymer osv utan du måste verkligen omformulera, sammanfatta kan man säga.

• Anonym (Suck)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-31 17:17:09 följande:

Har du hänvisat till källan? Att skriva om med egna ord är ju så som man ska göra, men det räcker som sagt inte att flytta runt lite, hitta synonymer osv utan du måste verkligen omformulera, sammanfatta kan man säga.

Jo precis. Hänvisar till källan.

Det är det jag försöker... men några begrepp måste väl ändå finnas med om de liksom förklarar vad något handlar om? 

Tror inte jag är smart nog för att skriva akademiska texter. Är nog för dum för att förstå... men fattar ju vad som menas med att man ska använda synonymer. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-31 20:24:50 följande:

Det är det jag försöker... men några begrepp måste väl ändå finnas med om de liksom förklarar vad något handlar om? 

Tror inte jag är smart nog för att skriva akademiska texter. Är nog för dum för att förstå... men fattar ju vad som menas med att man ska använda synonymer. 
    Ja, klart man måste kunna använda vedertagna begrepp som är aktuella för ämnet, men det är ju inte det programmet reagerar på utan andra formuleringar, ffa ord för ord-plagiat.

Vilket program har du använt för att kontrollera texten?
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-31 20:24:50 följande:

Att skriva med egna ord betyder inte att man byter ut enskilda ord mot synonymer. Lär dig det du läser, alltså inte ord för ord utan själva innebörden, och återberätta sedan på ditt eget vis.

Du kan absolut använda samma facktermer som i dina källor. Det är allting runt ikring som du ska formulera själv. Och häng inte upp dig på att det ska låta tjusigt och akademiskt. Det är viktigare att man förstår texten än att den innehåller krångliga ord och uttryck.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-31 20:39:53 följande:
    Ja, klart man måste kunna använda vedertagna begrepp som är aktuella för ämnet, men det är ju inte det programmet reagerar på utan andra formuleringar, ffa ord för ord-plagiat.

Vilket program har du använt för att kontrollera texten?
    Jo, vedertagna begrepp reagerar plagiarprogramen på. Även om det inte räknas som plagiat. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-06-01 00:20:54 följande:
    Jo, vedertagna begrepp reagerar plagiarprogramen på. Även om det inte räknas som plagiat. 
    Den ska inte reagera på enstaka ord, då fungerar ju inte programmet som det ska. Om mina elever skriver en faktauppsats där de måste förklara vissa begrepp inom området så ska inte plagiatkontrollen reagera på sådant. Det handlar mer om ordagrant copy/paste och att man inte skrivit om tillräckligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-06-01 07:55:05 följande:
    Den ska inte reagera på enstaka ord, då fungerar ju inte programmet som det ska. Om mina elever skriver en faktauppsats där de måste förklara vissa begrepp inom området så ska inte plagiatkontrollen reagera på sådant. Det handlar mer om ordagrant copy/paste och att man inte skrivit om tillräckligt.
    Alla seriösa plaiagtkontroll program reagerar och det är helt normalt. Däremot är det inte samma som att man har plagierat. 

Allt som plagiatkontroll programmen reagerar på är inte plagiat. Vilket en lärare ska veta. Även en högstadielärare. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-06-01 09:40:09 följande:
    Alla seriösa plaiagtkontroll program reagerar och det är helt normalt. Däremot är det inte samma som att man har plagierat. 

Allt som plagiatkontroll programmen reagerar på är inte plagiat. Vilket en lärare ska veta. Även en högstadielärare. 
    De ska som sagt inte reagera på att man använder facktermer.

Jag jobbar inte på högstadiet. Det är alltid lika tröttsamt att se när folk går ner i sandlådan med personangrepp. Försök utveckla din argumentationsteknik istället.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-06-01 09:52:13 följande:
    De ska som sagt inte reagera på att man använder facktermer.

Jag jobbar inte på högstadiet. Det är alltid lika tröttsamt att se när folk går ner i sandlådan med personangrepp. Försök utveckla din argumentationsteknik istället.
    Jo, det är precis vad de ska. 

Nu var du som sa elever, vilket man har på högstadiet. Det är inget personangreppen överhuvudtaget. 
  • Anonym (xyz)

Du kan inte ha plagierat dig själv då? T ex en äldre uppsats?

Svar på tråden Klarar inte plagiatkontroll?