• Anonym (Mamma)

Måste jag ge honom presenten ?

Mitt barns bio pappa har skickat en mobil till honom. Han har redan en som han kan spela på hemma. 
    Måste jag ge honom gåvor från bio pappa? Kan jag sälja den istället? 

• Svar på tråden Måste jag ge honom presenten ?
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-30 09:25:22 följande:
    Han är 6 år. Han har en lektelefon redan. Jag hindrar inte någon kontakt mellan barn och pappa via min telefon. 
    Jsg har begränsad ekonomi och pappan bidrar inte mer än tvunget. Att sälja den och istället kunna ta barnet till Gröna Lund och djurpark skulle han uppskatta och prata om länge. 
    Men sen är det ju det där om att den är från pappan förstås. Första presenten på flera år. Det är flera år sedan han lovade att ge honom en telefon. 

De träffas inte mer än någon gång per år trots nära. Barnet kallar inte honom för pappa utan för namn. 
    I så fall hade jag utan tvekan dragit just de argumenten med pappan och bett honom byta present till det som du föreslår att göra istället.

Att själv byta ut den är egentligen stöld och mer eller mindre detsamma som om Postnord behöll paket som de fått i uppdrag att köra ut (nu gör de ju det iofs, fast pga att de är ett gäng vandrande misslyckanden).

Jag förstår att dina argument är att det finns bättre presenter, men som sagt: ta det genom farsan.
  • Lynx123

Såklart att barnet ska få presenten från pappan. Jätteviktigt att du inte lägger dig i där.

• Anonym (Wilma)

Jag skulle inte låta en 6-åring ha en telefon. Mina har i alla fall inte varit mogna att hantera mobiler i den åldern. För min del hade det varit totalstopp.

Fråga pappan om han vill ha tillbaka telefonen, ge en annan present eller om det är ok att du säljer den och köper en annan present till sonen för pengarna.

Självklart kan du som förälder bestämma vad ditt barn får och inte får ha. Tänk om han hade fått en ponny eller barnförbjudna spel?

• Anonym (Ge)
    Anonym (Wilma) skrev 2024-05-30 12:15:25 följande:

Jag skulle inte låta en 6-åring ha en telefon. Mina har i alla fall inte varit mogna att hantera mobiler i den åldern. För min del hade det varit totalstopp.

Fråga pappan om han vill ha tillbaka telefonen, ge en annan present eller om det är ok att du säljer den och köper en annan present till sonen för pengarna.

Självklart kan du som förälder bestämma vad ditt barn får och inte får ha. Tänk om han hade fått en ponny eller barnförbjudna spel?

Missade du att barnet redan har en telefon? 

Jag tycker ts kan ge telefonen till barnet och säga att den är från pappan, men även berätta att man kan sälja den och göra något roligt för pengarna. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ge) skrev 2024-05-30 12:19:27 följande:
    Missade du att barnet redan har en telefon? 

Jag tycker ts kan ge telefonen till barnet och säga att den är från pappan, men även berätta att man kan sälja den och göra något roligt för pengarna. 
    Ja barnet har redan en mobiltelefon, som han har hemma och spelar lite spel på, inte för samtal och inte för att ta med hemifrån. 
  • Anonym (nej)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-30 12:30:05 följande:
    Ja barnet har redan en mobiltelefon, som han har hemma och spelar lite spel på, inte för samtal och inte för att ta med hemifrån. 
    Jag vet inte hur många av er här som svarar som har haft en frånvarande pappa, men för mig var det i alla fall superviktigt att ha de där fåtalet presenter som han ändå skickade för att det var just från min pappa. Det spelar ju ingen roll om pappamobilen används på samma sätt som den andra - för att spela lite spel och ha och titta på. Sedan kan han väl få ringa sin pappa på den mobilen bara för att? 

Många som inte har upplevt en frånvarande förälder tror att det går lika bra med en styvförälder eller en annan mobil och så vidare, men så är det ju inte. 
  • Anonym (Mamma)

Nu har jag varit i kontakt med Familjerätten. Jag som ensam vårdnadshavare har rätt att bestämma vad som händer med eventuella gåvor mitt barn får. Det är absolut inte stöld att inte ge honom sa de. De tyckte att det var olämpligt att barnet har kontakt helt på egen hand med pappan på en mobiltelefon då de inte känner varandra och att kontakten även i fortsättningen ska ske via mig och att jag har koll på vad pappan säger, gör och visar i bild. Jag har aldrig lagt mig i deras samtal utan behövt uppmuntra barnet att prata och visa pappa saker då han själv är ointresserad. 

Återstår att se vilken slags telefon det är, om han har ordnat med abonnemang eller tänkt jag ska stå för det. Troligtvis lägger jag in den i garderoben för nu. Vore ju bättre att han träffade honom i lekparken och köpte en glass. Man kan inte köpa barns kärlek. 

• Anonym (...)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-30 12:49:41 följande:

Nu har jag varit i kontakt med Familjerätten. Jag som ensam vårdnadshavare har rätt att bestämma vad som händer med eventuella gåvor mitt barn får. Det är absolut inte stöld att inte ge honom sa de. De tyckte att det var olämpligt att barnet har kontakt helt på egen hand med pappan på en mobiltelefon då de inte känner varandra och att kontakten även i fortsättningen ska ske via mig och att jag har koll på vad pappan säger, gör och visar i bild. Jag har aldrig lagt mig i deras samtal utan behövt uppmuntra barnet att prata och visa pappa saker då han själv är ointresserad. 

Återstår att se vilken slags telefon det är, om han har ordnat med abonnemang eller tänkt jag ska stå för det. Troligtvis lägger jag in den i garderoben för nu. Vore ju bättre att han träffade honom i lekparken och köpte en glass. Man kan inte köpa barns kärlek. 

Vad säger pappan när du tar upp frågan med honom? Eller tänkte du inte ens informera honom, det är bättre att ta det på ett forum och med familjerätten istället för att prata direkt med pappan kanske.... 

Och vadå återstår att se, du har väl telefonen redan?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (O) skrev 2024-05-30 09:28:25 följande:

Desto större skäl att ge mobilen till barnet. Ta inte ifrån barnet de enstaka kontaktförsök som finns. 

Men ska allt verkligen vara på pappans villkor? Eftersom barnet blir så påverkat av varje kontakt är det viktigt att det är på bra tillfällen, inte bara hux flux. Om barnet vill ringa pappa så får han, likaväl som om han vill skicka foton eller så. Häromdagen ringde vi farbror för att barnet ville visa något. Att pappa plötsligt ringer på den egna mobiltelefonen kommer inte vara till fördel för barnet. Iallafall inte nu. Pappan har en tendens att höra av sig ett par gånger precis så barnet börjar hoppas och sedan är det helt tyst ett år. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (...) skrev 2024-05-30 13:02:58 följande:
    Vad säger pappan när du tar upp frågan med honom? Eller tänkte du inte ens informera honom, det är bättre att ta det på ett forum och med familjerätten istället för att prata direkt med pappan kanske.... 

Och vadå återstår att se, du har väl telefonen redan?
    Han svarar inte. Att fråga här ser jag inget fel i, man kan få många bra synvinklar som utmanar ens egna tankar. Att prata med familjerätten tycker jag är jättebra, där får man goda råd och stöd i det mesta. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-30 13:37:41 följande:
    Han svarar inte. Att fråga här ser jag inget fel i, man kan få många bra synvinklar som utmanar ens egna tankar. Att prata med familjerätten tycker jag är jättebra, där får man goda råd och stöd i det mesta. 
    Ok, men du har alltså försökt ta det med honom, det var ju bra! Då tycker jag att du kan skicka ett sms eller mail, förklara hur dina tankar går och vad du känner, jag tycker att också 6 år är för ungt för att ha en "riktig" telefon btw, men säg att just nu lägger du undan den så får han kontakta dig så kan ni komma fram till en gemensam lösning, har han abonnemang och avbetalning tex kan det vara lite knepigt att bara sälja den. Får du ingen respons så skriv igen typ nästa vecka, du vill ge sonen en present men denna är tyvärr inte lämplig och om han inte kontaktar dig så kommer du sälja den och köpa något lämpligare men givetvis säga att den är från pappan. Börjar han då hota med några konstigheter så hänvisar du bara till att du redan har kontaktat familjerätten ifall detta skulle vara olagligt på något sätt
  • Egon den stora
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-30 09:13:08 följande:

Missade att skriva att barnet är 6 år.

Ålder är oväsentligt  du får inte ta dina barns saker.

• Anonym (M)
    Egon den stora skrev 2024-05-31 11:26:57 följande:

Så man ska kunna ge ett barn vad som helst utan att föräldern får lägga sig i? 

Självklart är det den förälder som har vårdnad som bestämmer vad barnet får ta emot, konstigt vore det annars. 

• Spucks

Aldrig i livet att mitt barn på 6 år skulle få en telefon! Jag skulle tacka pappan för presenten, men upplyser honom om att jag inte anser presenten som lämplig och inte tänker ge den till barnet. Sedan får han välja om att han tar den tillbaka, om jag säljer den och köper något lämpligt för barnet, eller om den helt enkelt ligger och ruttnar.

Svar på tråden Måste jag ge honom presenten ?