• Anonym (TS)

Ekonomisk ersättning för skjuts

En kompis skjutsade mig 20 mil. Hur mycket är lämpligt att jag betalar henne för besväret, bensin osv? Vad räknar man per mil?

• Svar på tråden Ekonomisk ersättning för skjuts
  • Anonym (M)

Beror på. Skulle kompisen ändå dit, så dela på bensinkostnaden. Annars som ovanstående skriver, 25 kr/milen.

• Grusibrallan1

Håller med de tidigare. Om kompisen inte skulle till platsen så ersätter du både dit och hemresan för personen. Så ol det är 20 mil enkel väg är det alltså 40 mil. 

• Anonym (TS)
    SmulanFnulan skrev 2024-05-29 20:54:19 följande:

25 kr per mil.

Tack för snabbt svar!
    Anonym (M) skrev 2024-05-29 21:03:31 följande:

Beror på. Skulle kompisen ändå dit, så dela på bensinkostnaden. Annars som ovanstående skriver, 25 kr/milen.

Tack till dig med. Kompisen skulle inte alls dit, utan ställde upp helt osjälviskt i en för mig lite jobbig belägenhet. 25 kr/milen får det bli.
  • Anonym (TS)
    Grusibrallan1 skrev 2024-05-29 21:13:54 följande:

Håller med de tidigare. Om kompisen inte skulle till platsen så ersätter du både dit och hemresan för personen. Så ol det är 20 mil enkel väg är det alltså 40 mil. 

Ja, självklart ska kompisen ha ersättning för varje körd meter, men kan berätta att hon körde mig fram och tillbaka, 2 x 10 mil, så 20 mil totalt. Tack till dig med!
  • Anonym (Men fråga)

Det dyker upp såna här trådar lite då och då, är det så svårt att kommunicera med sina kompisar.

Jag har både skjutsat och blivit skjutsad,  frågat kompisen vad den vill ha, ibland får man till svar ingenting eller det jämnar ut sig, ibland säger dom en summa för soppan, när man själv skjutsar så har man ju lite koll på hur mycket bensin det gått åt och vad det kostar ungefär

En gång fick jag skjuts från västkusten till Stockholm, det var min mammas bekanta och de ville inte ha något för de skulle ju ändå köra, jag gav dem en femhundring, 20 år sen och jag har ingen aning om hur mycket eller lite det var i förhållande till bensinkostnaden och uppdelat på antal och slitage etc. Jag tyckte att det var värt vad jag ville lägga även om de sa ingenting, säg att det kostat 400kr var om vi delat upp det, det var ändå värt för mig att lägga en hundring extra, slapp ju ta tåget även om man kanske hade kunnat röra sig lite mer där

Svar på tråden Ekonomisk ersättning för skjuts