• CCA

Lugna aktivitet i Malmö?

Hej

Sveriges (enligt mig) bästa akupunktör bor i Malmö. Det innebär att ungefär varannan månad åker jag ner till Malmö men har bara 3-4timmar att tillbringa där för att det ska passa tåg/busstider (bor ca 45mil från Malmö)

Så vad är ditt bästa tips på vad man kan göra i Malmö? Eftersom jag oftast är väldigt trött efter behandlingen så behöver det vara en lugn aktivitet. Hur är det nu på sommaren finns det någon strand man kan ta sig till lätt utan att behöva stressa ihjäl sig?

• Svar på tråden Lugna aktivitet i Malmö?
  • Anonym (Jane)
    CCA skrev 2024-05-26 14:12:54 följande:
    Lugna aktivitet i Malmö?

Hej

Sveriges (enligt mig) bästa akupunktör bor i Malmö. Det innebär att ungefär varannan månad åker jag ner till Malmö men har bara 3-4timmar att tillbringa där för att det ska passa tåg/busstider (bor ca 45mil från Malmö)

Så vad är ditt bästa tips på vad man kan göra i Malmö? Eftersom jag oftast är väldigt trött efter behandlingen så behöver det vara en lugn aktivitet. Hur är det nu på sommaren finns det någon strand man kan ta sig till lätt utan att behöva stressa ihjäl sig?

Och var finns din akupunktör? Utan den vetskapen är det ju svårt att tipsa. Gå in på en karta och kolla upp akupunktörens adress, sedan ser du avstånd till stranden. 
  • Aliona

Du har strand på Ribersborg och badbryggor i Västra hamnen. I Västra hamnen är det populärt att bara strosa eller sitta och njuta av utsikten längs Sundspromenaden eller Scaniabadet. Man kan bada på båda ställen. Åker du tåg så är du på gångavstånd till Centralen.

Nära Centralen finns också Slottsparken där du lätt kan koppla av några timmar. Sätt dig på en bänk eller i gräset och läs en bok, eller gå till jättemysiga caféet för riktigt bra fika. Det finns två riktiga smultronställen i Slottsparken - de små trädgårdarna brevid caféet och Mjölnarens trädgård brevid möllan. Där kan du hitta en liten vrå för dig själv i underbar miljö. 

Är det dåligt väder så är Stadsbiblioteket ett tips. Jättefin byggnad och du kan sitta och läsa en bok eller tidning där. 

• Anonym (gg)
    Aliona skrev 2024-05-26 14:39:41 följande:

Du har strand på Ribersborg och badbryggor i Västra hamnen. I Västra hamnen är det populärt att bara strosa eller sitta och njuta av utsikten längs Sundspromenaden eller Scaniabadet. Man kan bada på båda ställen. Åker du tåg så är du på gångavstånd till Centralen.

Nära Centralen finns också Slottsparken där du lätt kan koppla av några timmar. Sätt dig på en bänk eller i gräset och läs en bok, eller gå till jättemysiga caféet för riktigt bra fika. Det finns två riktiga smultronställen i Slottsparken - de små trädgårdarna brevid caféet och Mjölnarens trädgård brevid möllan. Där kan du hitta en liten vrå för dig själv i underbar miljö. 

Är det dåligt väder så är Stadsbiblioteket ett tips. Jättefin byggnad och du kan sitta och läsa en bok eller tidning där. 

Dessa hade jag absolut kört på med. Kallbadhuset också. Om det nu är tillräckligt lugnt. Eller Pildammsparken, men då måste man ha filt och fika med.
  • Hyllemor

Nu vet jag inte var din akupunktör har sin verksamhet (Malmö är stort), men här är några tips:

Stortorget: Om det är lite sämre väder, så tycker jag att du ska gå till Biograf Spegeln. De har jättesköna stolar och så serverar de mat och dryck till filmen. Beställer du på hemsidan, så serverar de vid bordet.

Rosengård: Besök det helt nybyggda Rosengårdsbiblioteket som har massor med sittplatser, är ljust och häftigt och lugnt och trevligt.

Triangeln: I närheten av Triangeln ligger Konsthallen som har gratis inträde. Perfekt om man vill slå ihjäl lite tid och underbart svalt om det är varmt ute. Om man inte orkar gå runt där inne, så ta bara en av de bärbara stolarna och sätt dig framför något fint/konstigt konstverk och se lite kulturell ut. Det är väldigt litet, så man kan väl spendera max en timme där, sedan går du ut och sätter dig i magistratsparken utanför.

Värnhem: Rörsjöparken är en helt okej park. Inne på Entré finns massor med upplevelser, men de mest stillasittande är bion och O?Learys, eller varför inte köra en runda Glowgolf (minigolf inomhus)?

Södervärn/sjukhuset: På gångavstånd från Södervärn ligger Pildammsparken, Malmös vackraste park!

Gustav Adolfs torg: Caféer eller sätt dig i Kungsparken. Ta en promenad på Gamla Kyrkogården och läs om spännande levnadsöden genom att scanna qr-koderna vid en del av gravstenarna.

Kirseberg: Ta en promenad i kvarteren med gathus från 1800-talet.

Limhamn: Småbåtshamnen är trevlig och längre nedåt Sibbarp finns stranden.

Möllevången: Besök stadsarkivet och låna en dator där du bara kan sitta och surfa, eller varför inte be dem visa dig hur mikrofilmsläsaren funkar, så kan du sitta timme ut och timme in och läsa gamla tidningsartiklar från skånsk media.
  • CCA

Tack så mycket för alla tips.

Akupunktören finns en 15 minuters promenad från centralen vilket gör att centralen är en bra utgångspunkt eftersom det är dit jag ska tillbaka.

När jag varit nere tidigare har jag främst rört mig mellan centralen och triangeln men då shopping inte hör till det jag gillar mest så börjar det bli lite tröttsamt

Svar på tråden Lugna aktivitet i Malmö?