• Anonym (Rolf)

Behöver vi värnplikten?

Alltså de flesta är inte ens med och mönstrar. Och nu är vi tvungna att kriga mot ryssarna pga Nato.

Blir det inte dåligt för moralen att vissa ska ställa upp och dö medan de flesta slipper.

• Svar på tråden Behöver vi värnplikten?
  • Tom Araya
    Tecum skrev 2024-05-25 13:25:09 följande:
    Lönen är säkert en del, men det är ganska givet att när en arbetsgivare fått gratis arbetskraft tilldelat i generationer är det mentalt och praktiskt svårt att klara sig på den öppna arbetsmarknaden. Försvaret måste ta in rekryterare från privata näringslivet som vet hur man attraherar bra personal.

Och högre lön blir billigare i längden än att ständigt utbilda nya personer som slutar när värnpliktstiden är över.
    Det där med vad som är billigast tål nog att granskas och utredas innan man kommer med ett så tvärsäkert svar som du här gör.

När man ger värnpliktiga en militär grundutbildning under 7-15 månader så nöts många av kunskaperna in för väldigt lång tid, i vissa fall för livet. En soldat behövs på sitt arbete för att göra sitt jobb först när kriget kommer, allt annat är utbildningstid. Med repetitionsutbildning är det inga problem att upprätthålla den kompetensen under 10 års tid och det med väldigt låg kostnad då ersättningsnivåerna är lägre än en lön och betalas bara ut under tiden soldaten är inkallad.
    Lönekostnaderna för heltidsanställda soldater gör att de totala kostnaderna skulle bli abnorma om det skulle användas för en större organisation med fler soldater. Detta var själva skälet med att gå över från värnplikt till yrkessoldater; att det var så få som behövdes. På 60-talet kunde vi mobilisera 800 000 soldater med dåtidens befolkningsstorlek (i slutet av 60-talet är vi ca 7,8 miljoner). På 2010-talet räknar vi anställda soldater i några få tusen + ca 19 000 hemvärnssoldater.

Vad det gäller rekrytering så skulle jag tro att man faktiskt har tagit hjälp utifrån, men som tyvärr inte förstått vad det är i yrket som lockar de som trots allt väljer den banan. Länge så innehöll rekryteringskampanjerna en massa mjuka värden som var väldigt PK, men som lågt långt ifrån soldatens bild av yrket och varför denne valde det.
  • Anonym (Sjönk)

När Sverige tog bort allmän värnplikt så sjönk kvaliteten på våra soldater enligt en bekant som jobbar inom försvaret och gjort så de senaste 30åren. Vi hade extremt bra anseende utomlands för våra insatser, usa har dåligt anseende men där får de inte de bästa utan de som måste/inte har andra möjligheter. 
    Jag är för allmänna cärnplikt både för kvinnor och män.

• Anonym (.)
    Anonym (Rolf) skrev 2024-05-24 21:12:52 följande:
    Behöver vi värnplikten?

Alltså de flesta är inte ens med och mönstrar. Och nu är vi tvungna att kriga mot ryssarna pga Nato.

Blir det inte dåligt för moralen att vissa ska ställa upp och dö medan de flesta slipper.

Är vi tvugna att kriga ot Ryssland? Vart har det framkommit?
  • Anonym (Fänrik)

Pojkar blir män, sägs det. Flickor som gör lumpen blir kvinnor?

• Tom Araya
    Anonym (Sjönk) skrev 2024-05-26 21:49:34 följande:

När Sverige tog bort allmän värnplikt så sjönk kvaliteten på våra soldater enligt en bekant som jobbar inom försvaret och gjort så de senaste 30åren. Vi hade extremt bra anseende utomlands för våra insatser, usa har dåligt anseende men där får de inte de bästa utan de som måste/inte har andra möjligheter. 
    Jag är för allmänna cärnplikt både för kvinnor och män.

Jag håller inte riktigt med...
    Jag har inte direkt insyn genom egen anställning, men jag har varit i annan form av "grön" tjänst där jag kommit i kontakt med yrkesofficerare och fått höra åsikter från flertalet...
    Min uppfattning är att den fysiska statusen och motivation  i regel är bättre hos anställda soldater samt att de får tid att öva och utbilda sig mer och därmed bli duktigare jämfört med värnpliktiga. Som exempel kan jag ta utbildningen på kulspruta 58, som i sin helhet omfattar ungefär en hel kalendervecka, var under min grundutbildning som värnpliktig reducerad till 4 dagar och lika var det med granatgeväret.
    Sedan finns det andra kvaliteter som man i hög grad har tappat genom övergången från värnplikt till yrkesförsvar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Fänrik) skrev 2024-05-26 21:59:42 följande:

Pojkar blir män, sägs det. Flickor som gör lumpen blir kvinnor?

Flickor som gör lumpen blir jämställda på riktigt.
  • nattuw
    Anonym (Ui) skrev 2024-05-26 16:38:05 följande:
    Min erfarenhet av unga män som gjort lumpen är att de håller på med vidrigt machobeteende och skojar om hur de såg på porrfilm ihop. Kräks
    Min erfarenhet av unga män som gjorde lumpen vara att de växte som människor. Särskilt de som var rädd att gå utanför sin egen trygghetszon. De lärde sig ta ansvar och insåg att de klarade av mer än de trodde.
  • Anonym (Fänrik)
    Min erfarenhet av unga män som gjort lumpen är att de håller på med vidrigt machobeteende och skojar om hur de såg på porrfilm ihop. Kräks
    Vi var inte speciellt macho, rätt så töntiga faktiskt. Nån hade porrtidningar men minns bara att vi var på bio och såg vanliga filmer.
  • Anonym (humle)

På den gamla goda tiden var det allmän värnplikt, så det var inget att diskutera. Och om de hade hälsoproblem, som t.ex. hörselnedsättning, så blev de malajer. Och det upplevdes som oerhört förnedrande eftersom de inte ville känna sig sämre än andra.

Men dagens ungdomar blev hemkörda eftersom de betedde sig illa då de ansåg att de inte fick tillräckligt med mat och sömn. Och så blev kanske frisyren förstörd? Värnplikt behövs, men frågan är hur många unga som klarar av det? Det är nog inte många.

• Anonym (Fänrik)
    Anonym (humle) skrev 2024-05-27 09:46:44 följande:

På den gamla goda tiden var det allmän värnplikt, så det var inget att diskutera. Och om de hade hälsoproblem, som t.ex. hörselnedsättning, så blev de malajer. Och det upplevdes som oerhört förnedrande eftersom de inte ville känna sig sämre än andra.

Men dagens ungdomar blev hemkörda eftersom de betedde sig illa då de ansåg att de inte fick tillräckligt med mat och sömn. Och så blev kanske frisyren förstörd? Värnplikt behövs, men frågan är hur många unga som klarar av det? Det är nog inte många.

Jobbigast är nog om de samlar in deras mobiler innan de ger sig ut på övningar i skogen.
  • Anonym (ak)
    Och när de inte tittat på porrfilm ihop så lär de sig att hantera en AK5:a så att de kan skydda dig och din familj när kriget kommer.

Bra va?
  • Anonym (ak)

Finns inte utrymme, vare sig politiskt, mentalt eller ekonomiskt, för en ren yrkesarmé i Sverige.

En yrkesarmé kräver ett helt annat samhälle för att locka till sig folk och fungera. Tittar du på USA så får en yrkessoldat en väldig massa förmåner. Allt från gratis vård och pensionsförsäkringar till gratis universitetsutbildning.

Militären blir en karriärväg för folk som har svårt att exempelvis läsa på universitet "civilt" eller som är fattiga och vill få ett stabilt yrke med förmåner.

Så ser inte det svenska samhällsbygget ut..

• Tom Araya
    "Din erfarenhet"?
    Det låter mer som att du delar med dig av de begränsade delar du fått ta del av av andras erfarenhet.
Svar på tråden Behöver vi värnplikten?