Om man förfalskar vårdnadshavares underskrift
Om man förfalskar för att fixa pass till barnen och den andra säger nej (skilda, gemensam vårdnad), vad händer om den andra anmäler det?
Om man förfalskar för att fixa pass till barnen och den andra säger nej (skilda, gemensam vårdnad), vad händer om den andra anmäler det?
Någon med erfarenhet?
Det finns alltså ingen "Jo, visst gick det fort men jag höll på att pinka ner mig"-klausul i svensk lagstiftning. Döms man så blir det påföljd.
Då blir brottsbeteckningen "urkundsförfalskning", och det är ett allvarligt brott. Så måste det vara, för man måste kunna lita på folks namnteckningar i olika sammanhang. Annars faller ju hela samhällsordningen.
Och nej det går inte att prata sig ur. Möjligen att det skulle kunna finnas förmildrande omständigheter. T.ex. om du är rädd att din man ska misshandla ihjäl era barn, och du därför måste fly med dem till ett annat land. Men då måste du ju kunna styrka detta.
Tack för svar. Så för att sammanfatta, en dom är garanterad, men vad för straff det blir är inte säkert? Ursäkta mitt tjat, jag vill bara vara hundra på att jag inte missförstår något.
Den som vägrar att skriva på för pass kan inte få några konsekvenser?
Tack för svar. Så för att sammanfatta, en dom är garanterad, men vad för straff det blir är inte säkert? Ursäkta mitt tjat, jag vill bara vara hundra på att jag inte missförstår något.
För båda beroende på vem som hindrar umgänget. Däremot är det allvarligare att ta med ett barn utomlands när den andra föräldern har rätt till umgänge. Dvs på den andra förälderns vecka. Det kan ses som egenmäktighet med barn som är ett annat brott man då kan dömas för.
Och beroende på var i världen resan sker behöver det inte vara fel av den andra föräldern att hindra en resa. Exempelvis om det finns en risk att barnet inte kommer tillbaks till Sverige efter en resa till den ena förälderns hemland.