• Anonym (Mamma)

Om man förfalskar vårdnadshavares underskrift

Om man förfalskar för att fixa pass till barnen och den andra säger nej (skilda, gemensam vårdnad), vad händer om den andra anmäler det?

• Svar på tråden Om man förfalskar vårdnadshavares underskrift
  • Anonym (SL)
    Anonym (SL) skrev 2024-05-24 20:38:46 följande:
    Erfarenhet av vad?

Jag vet att en mamma som blev åtalad och dömd för både urkundsförfalskning och egenmäktighet med barn när hon förfalskade pass och tog barnen utomlands.
    Hon menade att det bara var semester. Rätten trodde henne inte då de låg i vårdnadstvist. Hon förlorade vårdnaden om bägge barnen.
    Hon förfalskade inte passen utan hans namnteckning...sorry för otydligheten
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-24 19:37:27 följande:

Någon med erfarenhet?

Vad menar du? Vad vill du ha svar på? Flera i tråden har svarat.

Att förfalska någons namnteckning är brottsligt. 
    Att föra ett barn utomlands utan den andra vårdnadshavares godkännande är också brottsligt.
    Blir man polisanmäld är det minsta påföljden böter och att man hamnar i brottsregistret. Det finns även fängelse i straffskalan. Ingen i tråden kan svara på den exakta påföljden. Det prövas i domstol.
    En annan aspekt är att föra ut barnet ur landet utan den andra vårdnadshavarens tillåtelse och det är också brottsligt. Där finns det fängelse i straffskalan och man riskerar vårdnaden om sitt barn
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2024-05-24 21:05:42 följande:

Att föra ett barn utomlands utan den andra vårdnadshavares godkännande är också brottsligt.
    Blir man polisanmäld är det minsta påföljden böter och att man hamnar i brottsregistret. Det finns även fängelse i straffskalan. Ingen i tråden kan svara på den exakta påföljden. Det prövas i domstol.
    En annan aspekt är att föra ut barnet ur landet utan den andra vårdnadshavarens tillåtelse och det är också brottsligt. Där finns det fängelse i straffskalan och man riskerar vårdnaden om sitt barn
    Absolut, tänkte om någon varit med om det och vad följden isf blev.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2024-05-24 21:05:42 följande:

• Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-24 21:22:48 följande:
    Men vi har ju skrivit vad följderna kan bli:

Böter / fängelse / bli av med vårdnaden 

Följderna beror mycket på omständigheterna.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2024-05-24 21:35:39 följande:
    Men vi har ju skrivit vad följderna kan bli:

Böter / fängelse / bli av med vårdnaden 

Följderna beror mycket på omständigheterna.
    Skulle vilja höra vad folk haft för argument, om det går att prata sig ur det.
  • Anonym (9)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-24 23:18:45 följande:
    Det är väl ändå självklart att man inte kan erkänna men ursäkta ett brott? Eller?
    Som sagt: I "bästa" men mycket osannolika fall "ringa".

Är en brottslig handling bevisad så ska naturligtvis adekvat påföljd följa denna. Man kan inte "prata sig ur det". Är inte det givet?
  • Anonym (9)

Det finns alltså ingen "Jo, visst gick det fort men jag höll på att pinka ner mig"-klausul i svensk lagstiftning. Döms man så blir det påföljd.

• Anonym
    Nej, det går inte att prata sig ur.
    Om det finns ett papper där du förfalskat någons namnteckning så finns det ju bevis. 
  • Anonym (Betty)
    ??? Vad sjutton menar du? "Prata sig ur det". Så du menar att om det blir en rättegång mot dig vill du ha tips på hur du ska prata dig ur det? Tänker du dig att rättsväsendet går till så? Att man kan snacka sig ur den?
  • Cathariiina

Då blir brottsbeteckningen "urkundsförfalskning", och det är ett allvarligt brott. Så måste det vara, för man måste kunna lita på folks namnteckningar i olika sammanhang. Annars faller ju hela samhällsordningen.

Och nej det går inte att prata sig ur. Möjligen att det skulle kunna finnas förmildrande omständigheter. T.ex. om du är rädd att din man ska misshandla ihjäl era barn, och du därför måste fly med dem till ett annat land. Men då måste du ju kunna styrka detta. 

• Cathariiina
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-23 13:43:46 följande:
    Hans eller hennes rätt?
    Fast det finns ju ingen "rätt" här. Båda föräldrarna  bestämmer om barnet ska få åka utomlands eller ej. 
  • Anonym (Mamma)

Tack för svar. Så för att sammanfatta, en dom är garanterad, men vad för straff det blir är inte säkert? Ursäkta mitt tjat, jag vill bara vara hundra på att jag inte missförstår något.

Den som vägrar att skriva på för pass kan inte få några konsekvenser?

• Cathariiina
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-25 17:35:42 följande:

Tack för svar. Så för att sammanfatta, en dom är garanterad, men vad för straff det blir är inte säkert? Ursäkta mitt tjat, jag vill bara vara hundra på att jag inte missförstår något.

Nej. Som sagt - båda föräldrarna måste skriva på för pass. Vägrar den ena så blir det inget pass. Förrän barnet fyller 18 och kan ansöka om pass själv. Och så måste det ju vara. Har du inte hört om alla fall där svenskor skaffat barn med män från utomeuropeiska länder utan utlämningsavtal med Sverige, och mannen på eget bevåg tagit barnen till sitt hemland? Svenska myndigheter kan inte göra något i ett sådant land, mamman ser kanske aldrig barnen mer. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-25 17:35:42 följande:

Som en del i en tvist om vårdnade kan en vägran att skriva på passansökan påverka 

Sen kan det naturligtvis bli hämndåtgärder från den andra föräldern.  

Om detta är viktigt för dig bör du rådfråga ett proffs istället för anonyma på ett forum
  • Anonym (Konsulten)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-24 04:08:31 följande:
    För vilken part? Den som tagit ut passen eller den som inte vill att de ska resa?

För båda beroende på vem som hindrar umgänget. Däremot är det allvarligare att ta med ett barn utomlands när den andra föräldern har rätt till umgänge. Dvs på den andra förälderns vecka. Det kan ses som egenmäktighet med barn som är ett annat brott man då kan dömas för.

Och beroende på var i världen resan sker behöver det inte vara fel av den andra föräldern att hindra en resa. Exempelvis om det finns en risk att barnet inte kommer tillbaks till Sverige efter en resa till den ena förälderns hemland.

Svar på tråden Om man förfalskar vårdnadshavares underskrift