• Anonym (Hjälp)

Vad packa för snacks i förlossningsväskan?

Hittills har jag packat ner:
    - ölkorv
    - en påse blandade nötter och torkad frukt
    - Festis 

Choklad har jag valt bort, tänker att det smälter och blir kladdigt i värmen då jag har BF i slutet på juni. 

Vad har ni för tips? 

• Svar på tråden Vad packa för snacks i förlossningsväskan?
  • Anonym (A)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-23 11:28:05 följande:
    Sjukhus har inga förbud mot nötter nej. Vad har du fått det ifrån? Jag jobbar själv på sjukhus och har stenkoll på vad som gäller här. Däremot har kommunen (skolor bland annat) förbud mot nötter, men det är inte vetenskapligt bevisat att det är en luftburen allergi. Så nu har du lärt dig nåt nytt :) 
    Jag jobbar också på sjukhus och vi har förbud mot nötter.

Jag vet att allergin inte är luftburen, men likväl har vi ett förbud.

Mina barns skola har förbud mot jordgubbar eftersom det finns barn med "luftburen" allergi mot detta där. Jag vet att det inte stämmer, men jag skickar ju inte med jordgubbar ändå.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-23 12:03:51 följande:

Sahlgrenska 
    Varsågod! 

Du kanske borde ta en titt på era egna regler. En snabb sökning visar att avdelning efter avdelning har uttalade förbud mot nötter pga allergi:

På grund av allergier och infektionskänsliga patienter ber vi besökare att undvika parfym, blommor och nötter.

Nötter
     är av allergiskäl förbjudet!

Det råder nöt och mandelförbud på avdelningen.

Sök - Webb (vgregion.se)
  • Anonym (A)

Sahlgrenska 
    Varsågod! 

På kirurgen på Östra sjukhuset har vi nötförbud.
    Jag jobbar inte på förlossningen, men skulle kolla med dem innan, alternativt skippa just det.
  • Anonym (Eh)

Och igen, det är inte LUFTburen allergi som jag pratar om utan att man kan sprida via kontakt ändå. Svårt att släppa egot och lämna nötterna hemma så man slipper riskera något??

• Anonym (e)

Hade du bara skrivit att nötter var ok enligt sjukhuset hade du sluppit mycket, inte konstigt att det är ett känsligt ämne heller och att inte alla vet om ev förbud i förväg.

Blåbärssoppa som den atlet du är ;P Kolla i hyllorna på affären, mycket man inte tänker på står utanför kyl. Viktigt att mannen äter ordentligt även när du inte kan om han har minsta tendens till hangry+ bra att han är stabil på benen om det skulle vara något

• Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2024-05-23 16:38:45 följande:
    Haha du kan ju tacka för länken jag la in 
    Din länk spelar ju ingen roll om sjukhuset har ett förbud.
  • Anonym (Q)
    Anonym (A) skrev 2024-05-23 17:18:32 följande:
    Nej. 
  • Anonym (Z)

Under förlossningen fick jag inte ens äta något. Inte under någon av mina tre förlossningar. Nu var jag ju i och för sig inte särskilt sugen på att äta heller, hade inte en tanke på det så att säga, men om jag hade viljat hade jag inte ens fått göra det.

Hade dock med mig mycket snacks till BB. Jag stannade på BB 2-5 dagar med varje barn och älskar snacks (nej, jag är inte överviktig) och kräsen så åt inte så mycket av sjukhusmaten. Vad för snacks som är bra att ta med beror väl helt på ens egna smak. Jag tog med pringles (krossas inte i väskan), choklad (smälte inte, födde två av barnen mitt i högsommaren), sura godisar, torkat kött, torkad frukt, färsk frukt, delicatobollar, sådana där färdiga knäckebröd med röra i mitten och yoghurt/drickyoghurt. Även tuggummi. BB-bäskan innehåll mer snacks än något annat. Åt av allt, men åt inte upp allt. Försökte ta med både sött, salt, choklad, kött, frukt etc. för att få med alla typer av smaker för jag blir alltid sugen på salt efter jag ätit sött och tvärtom, kan plötsligt bli sugen på kött eller frukt, blir hungrig mellan måltiderna osv. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2024-05-23 17:18:32 följande:
    Som jag förstått det på mina kollegor och chefen så är det ok med nötter, men det kanske är annorlunda för besökare. Konstigt isf. 
  • EpicF

Nötter kan du ta bort direkt, eftersom många sjukhus har förbud mot det pga allergi. 

Packa sådan du gillar. 

Jag packade gott&blandat, Ahlgrens bilar, Polly, Pepsi max Lime, ballerina, singoalla, snus (till sambon) och torkad frukt. Nu fick jag KS istället men var ändå bra att ha efteråt 😊

• EpicF
    Anonym (victoria) skrev 2024-05-23 09:19:03 följande:

Man behöver inga snacks. Man får mat där och smörgås efter förlossningen. 

Vill man ha något mer kan väl din man gå och köpa på sjukhusets kiosk.

Eller så tar man med sig så slipper man springs runt och leta efter kiosken, som dessutom kan vara stängd...
  • EpicF

Sahlgrenska 
    Varsågod! 

Nu var det förvisso ett tag sedan jag födde där, men då var det nötförbud på förlossningen och BB.
Svar på tråden Vad packa för snacks i förlossningsväskan?