• Anonym (kak)

Får förskolan ut med stängningsdagar med så kort varsel?

Vi planerar in våra arbetsscheman med flera veckors framförhållning, sen ligger de i princip fast. Över sommaren är det dessutom lagt redan.

Förra veckan går de ut med att förskolan ska vara stängd en dag två veckor framåt. 

Arbetsgivaren säger att jag då endera får ta semester (vilket inte är säkert att jag blir beviljad) eller hitta barnvakt, då föräldradag är för sent att ta ut (det ska ske minst 3 månader innan).

Får man verkligen gå ut med stängningsdagar så sent? Jag betalar ju för fan för att de ska ta mitt barn när jag jobbar. Har jag inte rätt att kräva att de löser det?

Är ensamstående och mitt kontaktnät är väldigt begränsat då jag inte är uppväxt i staden jag bor i. Att hitta barnvakt är inte så lätt som alla påstår. Tar jag ut VAB så kommer min arbetsgivare garanterat ge mig en utskällning.

• Svar på tråden Får förskolan ut med stängningsdagar med så kort varsel?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2024-05-17 17:43:47 följande:
    Jo, det kan man. Till och med FK medger det. 
    Inte enligt deras informationstext iaf, men du kanske har en annan källa?
  • Anonym (kak)

Tycker det är så trist att man förutsätter att alla förskolor går ut med info långt i förväg och direkt skyller på dålig planering från föräldrarna. Det är inte första gången man går ut sent med info. 

Och framförallt tröttsamt att alla förutsätter att all bor i en stor stad där det finns föräldragrupper och kontakter till höger och vänster.

Jag hade aldrig sett detta som ett problem om jag haft de förutsättningar som många andra har, kunna lämna till nån kompis eller annan förälder.

Det är väl för fan inte säkert att alla är lediga en vardag dessutom. 

Min grundfråga var om de får gå ut med så kort varsel. Skolan postar terminstider med lovdagar långt i förväg. Men sen har det tillkommit stängningsdagar på fritids som inte finns information om nånstans. Förskolan har ingen sådan information om stängningsdagar. Det kommer som notiser, med tur en månad i förväg.

Tänker inte gå in på varför mitt kontaktnät är dåligt, medxtabke på attityden bildas väl ändå en Annan uppfattning oavsett och man blir förövaren istället för offer..

• Anonym (Camilla)
    Anonym (kak) skrev 2024-05-17 22:16:50 följande:

Tycker det är så trist att man förutsätter att alla förskolor går ut med info långt i förväg och direkt skyller på dålig planering från föräldrarna. Det är inte första gången man går ut sent med info. 

Och framförallt tröttsamt att alla förutsätter att all bor i en stor stad där det finns föräldragrupper och kontakter till höger och vänster.

Jag hade aldrig sett detta som ett problem om jag haft de förutsättningar som många andra har, kunna lämna till nån kompis eller annan förälder.

Det är väl för fan inte säkert att alla är lediga en vardag dessutom. 

Min grundfråga var om de får gå ut med så kort varsel. Skolan postar terminstider med lovdagar långt i förväg. Men sen har det tillkommit stängningsdagar på fritids som inte finns information om nånstans. Förskolan har ingen sådan information om stängningsdagar. Det kommer som notiser, med tur en månad i förväg.

Tänker inte gå in på varför mitt kontaktnät är dåligt, medxtabke på attityden bildas väl ändå en Annan uppfattning oavsett och man blir förövaren istället för offer..

Läs svaren igen. Det är främst en person som skyller på dig. Övriga säger att det är dåligt av er förskola att göra så och säger emot den som skuldbelagt dig och trycker tumme ner på hens inlägg. 

Inget av de förslag på lösning jag har sett är kopplat till att bo i storstad.

Vi är många som kommit med förslag på lösningar, men är det här tacken för det så har jag inget intresse av att  försöka hjälpa dig mer. 

• Jemp
    Anonym (M) skrev 2024-05-17 17:43:47 följande:
    Jo, det kan man. Till och med FK medger det. 
    Man får för sjuk ordinarie vårdare (tex dagmamma), men inte vid planerad stängning.
  • glassgumman78
    Hej TS

Det är självklart jättedålig framförhållning från förskolans sida om den första informationen kom först nu.

Förskolan har dock skyldighet att erbjuda ett alternativ.
    Kontakta dem omedelbart på måndag och anmäl att du/ni har behov av det.
    Texten nedan är hämtad från Skolverket:

"Om en förskola behöver stänga för personalutbildning eller planering så kan förskolan inte kräva att föräldrarna själva tar hand om sina barn dessa dagar. Huvudmannen måste kunna erbjuda föräldrarna ett godtagbart alternativ till förskolan under de aktuella dagarna. Det är viktigt att huvudmannen strävar efter att planera personalutbildning och liknande aktiviteter så att inte hela verksamheten behöver stängas."

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-forskola
  • annabellelee

Folk här i tråden verkar arga på DIG, vilket är märkligt. Jag har ingen lösning, bara sympati. Stängningsdagar är ett helvete!

• Anonym (I)
    annabellelee skrev 2024-05-18 08:04:04 följande:

Folk här i tråden verkar arga på DIG, vilket är märkligt. Jag har ingen lösning, bara sympati. Stängningsdagar är ett helvete!

Fast TS har ju faktiskt fått svar. Man har rätt till barnomsorg på annan plats. Är väl bara gå till rektorn och kräva det. 

Sjukt hur handlingsförlamade människor är. 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (I) skrev 2024-05-18 08:21:43 följande:
    Fast TS har ju faktiskt fått svar. Man har rätt till barnomsorg på annan plats. Är väl bara gå till rektorn och kräva det. 

Ja, det var det första jag skrev, i inlägg nummer 1. Fler har skrivit det. Men TS bemöter inte det. Undrar varför. 
  • Anonym (Fräck)

Hade jag inte kunnat lösa barnvakt och dessutom vetat om att det skulle ev bli svårt att få semester så hade jag inte ens sagt något till chefen och sedan råkat bli sjuk. Men nu i och med att chefen vet om detta så är det ju väldigt misstänksamt att bli sjuk vid den tidpunkten. 

Annars tycker jag att förskolan inte får gå ut med sådant så sent. Att det ska lägga ut allt inför terminsstart och skulle de ändå behöva lägga till extra stängningsdags etc så ska de ordna att barnen tillfälligt får plats på annan förskola. 

• student2013
    Cereal Killer skrev 2024-05-17 09:21:01 följande:

Det är möjligen inte så att detta stått någonstans tidigare? Här informeras det i början av varje termin vilka dagar förskolan/fritids har stängt, och sedan påminner de någon vecka innan. Att planera in en stängningsdag med två veckors varsel är givetvis inte ok.

Vår gör likadant och påminner 2-3 veckor innan om datumet och om man behöver omsorg ändå.
  • Anonym (Camilla)
    annabellelee skrev 2024-05-18 08:04:04 följande:

Det är väl mest signaturen (ok) som skyller på
    TS? 
  • Anonym (kak)

Fine by me, behöver inte vara så lättkränkt. Jag lär mig inte alla signaturer utantill, att du tar till dig av något som någon annan borde ta till sig är inte mitt fel.

Anonym (Camilla) skrev 2024-05-18 07:40:23 följande:

Läs svaren igen. Det är främst en person som skyller på dig. Övriga säger att det är dåligt av er förskola att göra så och säger emot den som skuldbelagt dig och trycker tumme ner på hens inlägg. 

Inget av de förslag på lösning jag har sett är kopplat till att bo i storstad.

Vi är många som kommit med förslag på lösningar, men är det här tacken för det så har jag inget intresse av att  försöka hjälpa dig mer.

• Anonym (kak)
    Anonym (I) skrev 2024-05-18 08:21:43 följande:

Ja herregud vad alla är dumma i huvudet som inte är lika duktiga som dig och förmodligen har tjugo betjänter som fixar allt åt dig.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (kak) skrev 2024-05-18 16:34:47 följande:
    Ja herregud vad alla är dumma i huvudet som inte är lika duktiga som dig och förmodligen har tjugo betjänter som fixar allt åt dig.
    Men du har väl pratat om ditt problem med förskolan och då fått besked om att det finns en annan förskola att vara på? 
Svar på tråden Får förskolan ut med stängningsdagar med så kort varsel?