• Anonym (Ab)

    Promenad från A till B

    Hur lång tid eller sträcka tycker du är ok att promenera dit du ska? 


    När är det för långt att promenera så du istället väljer cykel eller annat transportmedel.? 


     

  • Svar på tråden Promenad från A till B
  • Anonym (beror)
    Anonym (Ab) skrev 2024-05-02 10:56:49 följande:
    Promenad från A till B

    Hur lång tid eller sträcka tycker du är ok att promenera dit du ska? 


    När är det för långt att promenera så du istället väljer cykel eller annat transportmedel.? 


    20 minuter ungefär, och att det inte innebär att jag måste bära tungt.

    Så om jag ska handla mat eller hämta tunga paket så går jag inte även om det är en kort sträcka. 

    Det beror också lite på vart jag ska och hur dagen ser ut. Om jag ska vara lite finklädd, så kanske det inte passar att gå, för att man blir lite svettig. Eller om man ska vidare efter jobbet tex, och då behöver bilen eller nåt. 
  • Anonym (Fötter)
    Anonym (Ab) skrev 2024-05-02 10:56:49 följande:
    Promenad från A till B

    Hur lång tid eller sträcka tycker du är ok att promenera dit du ska? 


    När är det för långt att promenera så du istället väljer cykel eller annat transportmedel.? 


     


    Hänger ju helt på omstädnigheterna som deadline, väder, alternativ, last.

    Har gått en knapp timmer för att hälsa på en kompis men cyklar gärna till tåget istället för att gå 10 minuter.

    Men mer än en timme ska det mycket till och vid ca 30 min börjar jag fundera på alternativ.
  • Anonym (V)

    Beror på vart jag ska, i vilket syfte, och hur viktigt det är att jag kommer fram en viss tid eller inte.

    T.ex. Kan jag promenera en timme om jag vet att det inte spelar någon roll när jag kommer fram. 

    Ska jag på ett möte där jag inte kan bli svettig av promenaden, så kan jag tänka mig att gå ca. 15 minuter, högst... kanske? 
    Helst tar jag buss då, även om det tar lite längre tid än att gå. 


    Min cykel är stulen, men även om jag hade en cykel så skulle jag nog helst inte ta den om jag har bråttom för vill inte komma fram svettig. :)
    Över 15 minuters promenad, då tar jag buss.
     

  • Anonym (Beror på)

    Om jag har tillgång till cykel, och främst om jag ska ha saker med mig, kan jag ta cykel för bara ett par hundra meter. Har jag ingen cykel och kommer med tåget kan jag gå de 40 min det tar mig att gå hem från tåget utan problem. 

  • Anonym (Molly)

    Jag går alltid till jobbet och hem, ca 35 minuter. Vardagsmotion, frisk luft och sätt att vakna till/varva ned. 

    Jag är i stallet tre-fyra kvällar i veckan, dit tar det 25 minuter att gå. Går bara om jag varit ledig under dagen, annars helst bil. Den ork jag har kvar då får gå till hästarna.

  • Anonym (Olika)

    Jag har ingen cykel, men går gärna. Beroende på vad jag ska göra, kan jag gå olika långt. Jag kan ibland gå hem från jobbet om maken hämtat barnen. Det tar en timme ungefär. Jag går däremot inte till jobbet, då schemat blir för tight. 


    Ska vi på finmiddag och jag är obekvämt klädd, tar jag hellre bussen. Annars tycker jag att 30-40 minuter är rimligt som gående transport. 

  • cosinus

    Beror ju helt och hållet på om jag har tidspress.

    Men jag går gärna, jag springer också gärna. T ex kan jag springa 8 km om vi ska på middag hos vänner och så tar familjen med rena kläder så lånar jag bara deras dusch lite snabbt (jo vi har den relationen med den familjen att det är ok)

    I tisdags gick jag hem från gymet 50 min. Hade gott om tid, det var sol och jag ville hellre vara ute än åka buss.

    Hade lätt kunnat gå en mil också bara jag har tid, det är aldrig orken det sitter i.

  • Jemp

    20-30 min för transport/ärenden. Beroende också på vilka alternativ som finns. 


    Går gärna längre för rekreation. 

  • Anonym (C)

    Till vardags går nog gränsen vid en knapp km. Mer än så så tar jag cykeln.

    Men det händer att jag går en halvmil, ifall har jag gott om tid och är pigg och utvilad.

  • Anonym (Tibor)

    Skitsvår fråga. Jag kan tycka att det är värt att gå 1h enkel väg för att köpa lördagsgodis om det är fint väder och jag ändå tänkt gå en promenad.
    En annan gång tar jag cykel trots att det bara skulle ta 7 min att gå.
    Ska jag bära tungt ber jag maken handla på vägen hem, han åker förbi alla stora matvarubutiker så det vore inte värt att släpa. Det kostar oss inte mer bränsle heller (vi kör matbudget och vill ju inte att restid + bensin ska göra att den där "billiga köttfärsen" blir dyrare i längden).
    Det handlar också om tid. Jag kanske skulle kunna tänka mig att knata 1h men JUST IDAG är tidsläget så att det inte går utan då tar jag cykel.
    Så mitt svar blir att jag inte har en sån gräns, jag går och cyklar gärna men allt beror på omständigheterna. 

  • Anonym (Apostlahästarna)

    Jag går eller cyklar överallt då jag inte har bil och det är ont om busstrafik här ute. Så jag går ca 25 minuter till byn, eller cyklar 40 minuter till stan. Bussen går två gånger om dagen, det är 10 minuters gångväg till närmaste hållplats.

    Jag har i alla fall turen att både Coop och ica levererar varor till bommen så vill jag kan behöver jag bara bära varor ca 200 meter. 

  • Anonym (Vår)

    Beror på flera faktorer, avstånd, tid, form, om man bär på något m.m. 

  • Anonym (I)

    ca 1 timme . Sålänge det inte regnar för då hinner man bli väldigt blöt.

  • Aliona

    Jag har ingen bil och tar komlektivtrafik enbart om jag ska till andra städer, så det är gå eller cykla som gäller. Jag gillar att gå och går gärna upp till en timme, men ofta har man ju ont om tid så för det mesta tar jag cykeln. Till affären, som det tar 10-15 min att gå, går jag om jag bara ska köpa enstaka grejer, men så fort det kommer upp i typ en kasse så tar jag cykeln istället. 

Svar på tråden Promenad från A till B