• Anonym (Sandra)

    Hade ni skickat iväg ert barn på språkresa?

    Hej!
    undrar om ni hade vågat skicka iväg ert mindre barn på språkresa? Enligt EF får man åka iväg då man fyllt 10 år . 


    kan säga att jag åkte iväg som 14-åring till en mindre ort i England . Visst hade man sin värdfamilj där man togs om hand med måltider osv, men bortsätt från det var det fritt fram att vara ute sent om nätterna mm. Vissa tjejer kom in på barer mm och drack alkohol och festade. 
     Dock fanns även ledarna tillgängliga men ändå.. 

    Detta var dock runt år 2000, så mycket kan ha skett sedan dess ang regler osv.


    Men vad anser ni? Mitt eget barn är förskolebarn fortfarande men tror inte hon kommer få åka iväg själv på något sånt förens hon är minst 16 år


    Finns det kanske t.o.m. någon som arbetar med detta nu och har lite mer insyn på hur dagsläget ser ut med dessa resor?

  • Svar på tråden Hade ni skickat iväg ert barn på språkresa?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-04-25 12:11:01 följande:
    Hade ni skickat iväg ert barn på språkresa?

    Hej!
    undrar om ni hade vågat skicka iväg ert mindre barn på språkresa? Enligt EF får man åka iväg då man fyllt 10 år . 


    kan säga att jag åkte iväg som 14-åring till en mindre ort i England . Visst hade man sin värdfamilj där man togs om hand med måltider osv, men bortsätt från det var det fritt fram att vara ute sent om nätterna mm. Vissa tjejer kom in på barer mm och drack alkohol och festade. 
     Dock fanns även ledarna tillgängliga men ändå.. 

    Detta var dock runt år 2000, så mycket kan ha skett sedan dess ang regler osv.


    Men vad anser ni? Mitt eget barn är förskolebarn fortfarande men tror inte hon kommer få åka iväg själv på något sånt förens hon är minst 16 år


    Finns det kanske t.o.m. någon som arbetar med detta nu och har lite mer insyn på hur dagsläget ser ut med dessa resor?


    Nej, det hade jag inte gjort. 
  • Anonym (Hello)

    Jag skulle kunna skickat mina barn som tioåringar på språkresa.
    15-16 år gamla nej.

  • EpicF

    Inte som 10-åring men min äldsta har varit tre gånger i ålder 14, 15 och 16 till England och Österrike. Dock inte med EF. Det fungerade bra. Mina andra ska också få åka i den åldern om de vill.

    Var själv på språkresor i den åldern. 

    Men hade aldrig skickar iväg en 10-åring. 

  • Anonym (S)

    Hade vänner som åkte iväg runt 14 år, också precis där runt 2000 och med tanke på vad dom berättade så hade jag aldrig vågat skicka iväg mina barn. Känner mig osäker på om det blivit bättre sedan dess.. 
    Jag åkte även på klassresa utomlands i 9an. Åh herregud.... 

  • Anonym (Dotter)

    Vår dotter åkte två veckor när hon var 18 med EF. Bodde i någon form av studentkorridor med några andra tjejer. Blev en bra och lärorik resa. För henne viktig steg i att bli mer självständig och vuxen.

  • Anonym (NEJ)

    Nej, inte efter att ha hört hur mina syskon hade det på språkresor. Det gick för vilt till och familjerna de bodde i var inte trevliga. 

    I mitt ena syskons värdfamilj fanns en tonåring som injicerade alkohol. 

    Hellre skickar jag då mitt barn på läger någonstans där det är ett bra antal ledare som håller koll på barnen/ungdomarna. 

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-04-25 12:29:29 följande:

    Vår dotter åkte två veckor när hon var 18 med EF. Bodde i någon form av studentkorridor med några andra tjejer. Blev en bra och lärorik resa. För henne viktig steg i att bli mer självständig och vuxen.


    Personligen känns det bättre att skicka iväg en 18-19-åring än en tonåring som är 14-16, just för att de är myndiga och generellt sett mer mogna och mer riskmedvetna. Jag flyttade utomlands som 20-åring för att plugga ett språk, och det var en fantastisk upplevelse. 
  • Anonym (Aktiviteter)

    Kanske inte som tioåring, nej.

    Sen vet du aldrig vad du får för barn. Vår nioåring är social, smart och rolig, men han har alltid konsekvent vägrat gå på några ordnade aktiviteter. Hans kompisar började för flera år sen med fotboll, konståkning m.m. och vi har försökt locka med honom på allt möjligt, men han har gått högst ett par gånger. Han säger nej till kollo också. Den här våren är faktiskt första gången vi lyckats få honom att gå på nåt en hel termin, men att åka på språkresa är en utopi åtminstone de närmaste åren.

    Så du kanske inte ens behöver fundera på saken när ditt barn väl är så stort...

  • Anonym (Skeptisk)

    Jag skulle nog inte låta ett barn åka iväg alls före 18 års ålder, dvs myndig och bestämmer själv (om hen har pengarna!).

  • Anonym (Förälder)

    Nej inte den 10åring jag har idag, men han skulle heller aldrig vilja åka. Jag tänker att det är individuellt. Vår 10åring var vid 3-4års ålder redo att gå ut och leka i trädgården själv, lillasyster som är 5 nu släpper vi inte ut själv än. Barn är olika.

  • Anonym (P)

    Jag var själv på språkresa som 15-åring och och 17-åring. Det var varken vilt eller blött. Mitt äldsta barn skulle jag kunna tänka mig att skicka iväg när hon kommer upp i tonåren. Mitt yngsta barn kommer får åka när han är 30, typ. De är helt olika?

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Våra barn är 11 och relativt mogna och ansvarsfulla. Men jag hade aldrig släppt iväg någon av dem på språkresa. Om några år kanske.

    Tror inte de skulle vilja heller, de har andra intressen.

    Sen stämmer det att alla är olika. Jag var själv aldrig intresserad av språkresa under uppväxten. Först efter gymnasiet åkte jag iväg fyra veckor på något som var mer som en språkkurs för vuxna. Då var jag 18-19 år, så det var ju viss skillnad. 

Svar på tråden Hade ni skickat iväg ert barn på språkresa?