• Hejhejpådej

Akassa när man ska börja studera

Hallå. Jag har sökt in till läkarprogrammet till hösten och blev just klar med mina kompleteringskurser på komvux. Jag hade börjat gå på akassa innan komvux och hade tänkt att påbörja akassan nu när kurserna blev färdiga tills jag hittar ett arbete eller påbörjar studierna. Nu verkar de vilja veta om jag sökt in till någon utbildning i framtiden och jag är rädd att bli utan ersättning om jag svarar ja. Vet någon om jag riskerar att bli av med ersättningen? Bör jag undvika att fylla i att jag sökt en utbildning eller hur ska jag gå till väga? Då jag har småbarn och inte en strålande ekonomi så ställer jag därför gärna till det så lite som möjligt för mig.  Tacksam för svar!

• Svar på tråden Akassa när man ska börja studera
  • Silverjenny

Man kan inte få a-kassa under tiden man studerar och risken finns ju att a-kassan tycker du är aktiv student om du bara har sommaruppehåll och ska fortsätta plugga till hösten.

Vill du göra det enkelt för dig - svara nej på frågan. A-kassan kan inte kolla upp det utan går på dina uppgifter. Du vet ju inte heller säkert att du faktiskt kommer in på utbildningen och i så fall har du förlorat flera månaders ersättning i onödan, för du kan ju inte få a-kassan retroaktivt om det blir så att du inte kommer att studera i höst. Det är fult att ljuga men nöden har ingen lag och barnen måste få mat...!

• Hejhejpådej

Kan inte akassan ta reda på om jag påbörjar studierna senare då?

• Silverjenny

Nej de kollar inte sånt. Du vet ju inte än om du kommer in och du slutar ta a-kassa när du börjar plugga eller jobba så du fuskar inte.

Lycka till med pluggandet!

• Anonym (Jo)

A-kassan kan absolut få uppgifter om att du fortsatt studera tex via CSN som de delar uppgifter med.

om de kommer på att du lämnat oriktiga uppgifter kan du både bli återbetalningsskyldig, utesluten och polisanmäld för bidragsbrott.

men om du tidigare läst på Komvux och nu ska läsa på högskola/universitet så bör det vara ok att få ersättning, men den bedömningen måste a-kassan få göra.

• Anonym (Fia)

Snälla snälla hävda inte sådant som att a-kassan inte kollar sådant när ni inte vet. A-kassan hör till de system man kan få allra värst ekonomiska konsekvenser av att göra fel med. Dessutom upptäcks felen (speciellt de som görs i samband med studie) oftas flera år senare och leder då inte bara till återkrav utan uteslutning vilket i praktiken utesluter dig från ersättning på inkomstrela ersättning i två år! inte riktigt så enkelt men folk är inte medvetna om hur stora konsekvenser det kan bli. 

Det är oc generellt helt omöjligt att ursäkta sig med att man inte visste 

det är dessutom absolut möjlighet att få ersättning i efterhan, det som är viktigt och inte kan efterdateras är när man anmäler sig till arbetsförmedlingen, inte när man ansöker om ersättningen 

generellt är du inte berättigad till ersättning under sommaruppehålle, men som nämnts kan det bedömas annorlunda då du byter utbildningsform. 

vad du än gör så ljug inte, det är inte värt den enorma risken det kan innebära 

det är ökat fokus på fusk kontroller en tid tillbaka och system samkörs och som sagt med a-kassan sker kontroller senare och då kan du plötsligt inse du inte bara betalat avgift fördjäves i flera år utan även slösar bort arbetsvillkor du tidigare uppfyllt, konsekvenserna kan bli väldigt omfattande. samkörning mot CSN är generellt automatiskt men det kan även kollas mot ladok 

• Anonym (Agnes)

Men du ska väl söka a-kassa när du inte studerar, dvs på sommarlovet. Sedan är det ju inte säkert att du kommer in på läkarlinjen. Det beskedet har du väl inte fått nu, det kommer väl senare? Oavsett tog vi ut a-kassa på sommarlovet under juristutbildningen. På sommaren var det uppehåll i utbildningen.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Agnes) skrev 2024-06-01 19:52:57 följande:

Men du ska väl söka a-kassa när du inte studerar, dvs på sommarlovet. Sedan är det ju inte säkert att du kommer in på läkarlinjen. Det beskedet har du väl inte fått nu, det kommer väl senare? Oavsett tog vi ut a-kassa på sommarlovet under juristutbildningen. På sommaren var det uppehåll i utbildningen.

Det är sedan länge inte tillåtet att ta ut a-kassa under sommarlovet. Idag måste du ha avslutat utbildningen innan du får det. Får anta att det var länge sedan du studerade då det var runt 2007 reglerna ändrades. 
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Fia) skrev 2024-06-03 01:52:35 följande:
    Det är sedan länge inte tillåtet att ta ut a-kassa under sommarlovet. Idag måste du ha avslutat utbildningen innan du får det. Får anta att det var länge sedan du studerade då det var runt 2007 reglerna ändrades. 
    Tack för info! 
  • Anonym (Lisa)

Jag har svårt att tro att den här tiden räknas som sommaruppehåll, du har sökt en utbildning det är inte klart än att du kommer in eller att du i praktiken kommer tacka ja heller. Däremot nästa sommar när du pluggar då är det sommaruppehåll, då är du igång med ditt program. Antingen fyller du i ja du har sökt en utbildning får du se vad som händer helt enkelt. Eller ring och kolla med a kassan vad som gäller helt enkelt.

Svar på tråden Akassa när man ska börja studera