• spettakel

    Parkering gratis utanför Stockholm?

    Ska försöka titta på körsbärsträden i Kungsträdgården kommande helg, är visst något uppträdande å. Blev dock billigare att åka ner med bilen än att ta tåget.

    Kruxet är ju dock var vi ska göra av bilen. Är inte speciellt sugen på att åka in i smeten och leta parkering, vilket lär vara dyrt. Har funnits parkering utanför stan vet jag, typ i gränsen till biltullarna men osäker om de finns kvar alls gratis.

    Vi kommer ju norrifrån.

  • Svar på tråden Parkering gratis utanför Stockholm?
  • Anonym (Em)

    Infartsparkering/pendlarparkering kostar 20kr/24h alt 12h men då lär man åka vidare in till stan med pendeln. Så om man är två och bara behöver biljett ToR till stan blir det 188kr För SL-biljetter och parkering. Så för den summan kan man ju parkera en stund inne i stan. 

  • spettakel
    Anonym (Em) skrev 2024-04-20 22:34:27 följande:

    Infartsparkering/pendlarparkering kostar 20kr/24h alt 12h men då lär man åka vidare in till stan med pendeln. Så om man är två och bara behöver biljett ToR till stan blir det 188kr För SL-biljetter och parkering. Så för den summan kan man ju parkera en stund inne i stan. 


    Vad kan det kosta att parkera i stan? Vi lär ju bli där några timmar iaf. Har aldrig kört inne i city mer än passerat, så hur parkering funkar är lite off för mig. Enda jag vet är väl att det är typ kaos vid Slussen om vi skulle åka för långt
  • exandthecity

    Du kan ta Tbana från danderyds sjukhus och parkera gratis på helger. Sök Vendevägen 96 i Google Maps för att hitta till parkeringen. 

  • Anonym (FH)

    Narvavägen och området runt omkring är ett bra tips. Östermalm är zon 3 och billigt under helg. Kommer ni mitt på dagen brukar det vara bilar i rörelse och det finns lediga p-platser. Sen en promenad längs Strandvägen till Kungsträdgården.
    Jag passerade Kungsan i måndags och det är knoppar på G :).

  • spettakel

    Trodde seriöst att Östermalm och därikring skulle vara snordyrt. Å andra sidan skulle jag inte gärna vilja åka kring plattan och slåss med spårvagnar och jäkelskap. Inte för att jag blir stressad av trafik, har ju kört både genom och förbi Stockholm med otåliga barn i bilden men i regel har jag parkerat just utanför av den anledningen att jag inte trott på  lediga parkeringar eller astronomiska avgifter :O 

  • Anonym (Casanova)
    spettakel skrev 2024-04-21 23:32:48 följande:

    Trodde seriöst att Östermalm och därikring skulle vara snordyrt. Å andra sidan skulle jag inte gärna vilja åka kring plattan och slåss med spårvagnar och jäkelskap. Inte för att jag blir stressad av trafik, har ju kört både genom och förbi Stockholm med otåliga barn i bilden men i regel har jag parkerat just utanför av den anledningen att jag inte trott på  lediga parkeringar eller astronomiska avgifter :O 


    I Häggvik har du en infartsparkering precis vid pendeln som ligger nära stan, ca 20min. Enkel att ta sig till för lantisar.

    Annars är det bara att följa Sveavägen från motorvägen så kommer du till sergels torg, det är Taxakod 3 du ska leta efter på parkering, de finns på sidogatorna. Det är inte särskilt stökig trafik på helgerna. Man får köra över 3 cyklister och två fotgängare innan det blir ett brott.


  • Anonym (Plupp)
    Räkan77 skrev 2024-04-22 12:00:36 följande:

    Vilket håll kommer du från?


    spettakel skrev 2024-04-20 21:09:44 följande:

    Vi kommer ju norrifrån.




  • Räkan77
    Anonym (Plupp) skrev 2024-04-22 13:52:59 följande:
    spettakel skrev 2024-04-20 21:09:44 följande:

    Vi kommer ju norrifrån.




    Tack :)

    Beroende på hur gamla barnen är så åker de gratis i kollektivtrafiken på helgerna tillsammans med en vuxen. Om de är äldre än så drar ju kostnaden för pendeltåg lätt iväg och det blir billigare att åka in till stan om ni ställer er på gatan. Då ingår ju dessutom träning i fickparkering:)
  • Anonym (Ja c vi x)

    Billiga att åka in med bil än att , parkera och kostnad för kommunalt.

    P hus kostar inte allt för farligt, alt finns att parkera på Östermalm i trakterna vid Djurgårds bron och sen traska längs med vattnet mot kungsan.

    Enklaste vägen är Valhallavägen rakt fram mot Gärdet,
    håll höger i rondellen, förbi tv huset sen håll till höger igen så kommer du in på Strandvägen 

Svar på tråden Parkering gratis utanför Stockholm?