• Anonym (CS)

    HIV - panik!

    Hej! Önskar så mycket stöd som möjligt och inga pekpinnar för det utsätter jag redan mig själv för. Jag är en 25 årig, svensk tjej, som nyligen fått reda på att jag har blivit smittad av hiv. Hur tar man sig igenom den värsta tiden? Jag kan redan väldigt mycket om sjukdomen och testar mig alltid för det efter oskyddat sex, efter att ha blivit drogad med en spruta för flera år sen då jag blev väldigt orolig, och vet om hur bra medicin det finns Idag som gör att läkarna kan ta bort min informationsplikt. (Jag kommer dock berätta iof för ny partner ändå, känns fel annars). Har alltid varit noga med kondom, denna gången blev de tyvärr oskyddat. De va en helt vanlig svensk kille som jag va på dejt med, supertrevlig dejt och vi råkade hamna i sängs på fyllan efter några dejter. Trots att vi inte använde kondom så frågade jag han klart o tydligt innan ?har du testat dig för alla sjukdomar??, ?ja ja, testade mig för allt för ett par veckor sedan, jag var ren?. Men, man ska ju inte lita på folk idag. Dock, trodde jag ju inte att jag skulle få hiv av alla könssjukdomar som finns! Har ändå tagit beskedet hyfsat ok, men bryter ju totalt ihop ibland och vill bara dra tillbaks tiden Och göra det ogjort.. någon här som har några bra tips eller någon som faktiskt har hiv själv och kan ge lite stöd? Ser framför mig sitta ensam resten av mitt liv.. jag har berättat för familj och de närmsta vännerna, dom är världens bästa.

  • Svar på tråden HIV - panik!
  • Anonym (Fördom)
    Anonym (Men??) skrev 2024-04-18 22:27:14 följande:
    De andra "diagnoserna" du väljer att nämna kan både överlevas och medicineras. 
    Även om det finns bättre hjälp idag är HIV dödligare än ADHD, eller hur?
    Personligen, om jag visste om en defekt av typen HIV eller annat som skulle vara svårt livsbegränsande så hade jag inte vilja riskerat att passa det vidare på mina barn.
    ADHD kan absolut vara en risk för ett kortare liv? sen har jag inte sett någon jämföra detta tidigare men att det ökar risken med adhd för hjärt och kärlsjukdomar, olyckor och så vidare det är nog väldigt klarlagt 
  • Anonym (Men??)
    Anonym (Fördom) skrev 2024-04-18 22:33:57 följande:
    ADHD kan absolut vara en risk för ett kortare liv? sen har jag inte sett någon jämföra detta tidigare men att det ökar risken med adhd för hjärt och kärlsjukdomar, olyckor och så vidare det är nog väldigt klarlagt 
    Även diabetes. Om du nu vill jämföra det med HIV?
  • Anonym (Åsa)

    Att skaffa barn när man HIV inga risker idag. Barnen förds friska.  

    Vi har passerat 80-talet för länge sen :)

  • Anonym (Fördom)
    Anonym (Men??) skrev 2024-04-18 22:42:02 följande:
    Även diabetes. Om du nu vill jämföra det med HIV?

    Är diabetes ärftligt? 


    För HIV ska inte smitta om man är korrekt behandlad 

  • Anonym (CS)
    Anonym (Men??) skrev 2024-04-18 22:03:08 följande:
    Väljer man att skaffa barn om man vet att man är positiv? Låter helt sjukt i mina öron. Även om det nu skulle kunna tänkas kunna gå bra - utsätter man sitt framtida barn för den risken?? Otroligt!
    Förstår att man kan ha den åsikten! Men bara så du vet så kan man med dagens mediciner inte föra över HIV till någon annan (inte heller sitt barn vid födsel) om man är välbehandlad. har inte smittats vid födsel på flera år. Tror dock fortfarande det är så att man inte får amma. :)
  • Anonym (CS)
    Anonym (Åsa) skrev 2024-04-18 21:46:12 följande:

    En klen tröst är att det finns effektiva behandlingar. I dag är medicinen så effektiv att när du är tillräckligt välbehandlade så behöver du inte uppge för en ny partner att du har hiv.
    Din läkare kommer säga till när du är tillräckligt välbehandlad :)


    Tack för kommentaren! Ja, man ska väl iaf vara glad att det inte är som på 80-talet längre. Men det är såklart fortfarande ingenting man vill ha..
  • Anonym (CS)
    Anonym (Åsa) skrev 2024-04-18 21:46:12 följande:

    En klen tröst är att det finns effektiva behandlingar. I dag är medicinen så effektiv att när du är tillräckligt välbehandlade så behöver du inte uppge för en ny partner att du har hiv.
    Din läkare kommer säga till när du är tillräckligt välbehandlad :)


    Tack för kommentaren! Ja, man ska väl iaf vara glad att det inte är som på 80-talet längre. Men det är såklart fortfarande ingenting man vill ha..
  • Anonym (CS)
    Aliona skrev 2024-04-18 21:55:27 följande:

    Beklagar. Förstår att det måste vara en chock. 


    Min nära kollega och vän har hiv, sedan en massa år. Han har inga symptom och med medicineringen testar han tom negativt. Han fick nyligen barn på naturligt sätt, varken hans fru eller barn blev smittade. 


    Hiv är inte vad det varit. Med medicinering kommer du knappt märka något! 


    Skönt att höra! Har ingen i min närhet som ens tänker tanken på hiv, alla mina vänner har sex oskyddat hej vilt.. typiskt att det ska hända en själv när man försöker vara försiktig. Men hade ju absolut kunnat va ännu mer försiktig genom att inte lita på honom fullt ut och använda kondom. Tror det svåraste kommer vara att acceptera det, men sen när man är välmedicinerad så kommer det nog inte vara lika tufft längre. Tack för din kommentar! 
  • Aliona
    Anonym (Men??) skrev 2024-04-18 22:03:08 följande:
    Väljer man att skaffa barn om man vet att man är positiv? Låter helt sjukt i mina öron. Även om det nu skulle kunna tänkas kunna gå bra - utsätter man sitt framtida barn för den risken?? Otroligt!

    Ja, det finns inga problem varken att ha oskyddat sex eller skaffa barn som hiv-smittad längre, om man har fungerande medicinering. 


    Vad gäller min kollega så gjordes det i konsultation med hans läkare. Han hade ett barn sedan tidigare som han skaffat med donator, men den här gången hade de grönt ljus från deras läkare att skaffa barn själva på naturligt sätt.


    Den medicin som finns nu gör att hiv inte längre kan spåras i kroppen. Man testar alltså negativt under medicinering och det är som att man inte har hiv, men om man slutar med medicinerna blir man positiv igen. Det är inte att det kan tänkas gå bra utan är helt ofarligt - med fungerande medicinering kan varken sexparter eller barn bli smittade.

  • Evalenabena
    Anonym (Fördom) skrev 2024-04-18 22:55:59 följande:

    Är diabetes ärftligt? 


    För HIV ska inte smitta om man är korrekt behandlad 


     


    Det finns alltid en hereditet till att få vissa sjukdomar beroende på vilka gener du får från dina föräldrar. Det kan räcka med flera släktband till och med.

    Men att få HIV i dag där båda föräldrarna har sjukdomen är inte avgörande för att barnet ska få HIV. Att föräldrar har HIV är inte värre än att föräldrarna har astma. Risken är högre att du dör av astma i förtid än av HIV:) Men är astman välbehandlad så är den risken minimal. Men det är många som går med en obehandlad astma utan att veta om det så risken kanske inte är så minimal ändå. 

    Med dagens regering kan det i och för sig vara en risk. Med tanke på att regeringen inte satsar på barnmorskan så är risken att mamman dör i barnsängen högre än att mamman dör av HIV?
    Men även om det finns tillräckligt många barnmorskor så är risken ändå högre att mamman dör eftersom det finns ont om vårdplatser?

    Om mamman och barnet ändå överlever barnsängen så är bilfärden hem också en risk. Något lägre dödlighet än astman och HIV, men ändå en högre risk än att dö av HIV.

    Sannolikheten för att dö i hjärt-och kärlsjukdomar är en stor risk enbart för att vi bor i väst. Risken att dö i hjärtsjukdomar i Afrika är betydligt lägre, men ändå en risk.
    Men har du HIV i Afrika så  är dödligheten betydligt högre där än här.
    Skulle  du mot för modan få hjärt- och kärlsjukdom i Afrika så är risken också betydligt högre att du dör där än här. Så risken att dö i hjär- och kärlsjukdomar i Afrika kanske ändå är en högre risk där än här..:)


     

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Men??) skrev 2024-04-18 22:27:14 följande:
    De andra "diagnoserna" du väljer att nämna kan både överlevas och medicineras. 
    Även om det finns bättre hjälp idag är HIV dödligare än ADHD, eller hur?
    Personligen, om jag visste om en defekt av typen HIV eller annat som skulle vara svårt livsbegränsande så hade jag inte vilja riskerat att passa det vidare på mina barn.
    ADHD är dödligare än HIV i Sverige. Man riskerar inte att smitta sina barn med behandlad HIV det är en omöjlighet. 
  • Core
    Anonym (Men??) skrev 2024-04-18 22:27:14 följande:
    De andra "diagnoserna" du väljer att nämna kan både överlevas och medicineras. 
    Även om det finns bättre hjälp idag är HIV dödligare än ADHD, eller hur?
    Personligen, om jag visste om en defekt av typen HIV eller annat som skulle vara svårt livsbegränsande så hade jag inte vilja riskerat att passa det vidare på mina barn.
    Jag själv har adhd men svårt att köpa ditt resonemang. På vilket sätt är hiv svårt livsbegränsande idag? Det förs inte över till barn heller om man går på behandling.
Svar på tråden HIV - panik!