• Anonym (Jojo)

Förskolan berättar inte när barnen skadat sig

Ja händer flera gånger att jag upptäcker sår på benet eller att barnet klämt fingrar men förskolan meddelar inte oss vid hämtning. Skador som jag upptäcker fören jag kommer hem , tar ofta upp det med förskolan och får till svar att dom skulle sagt men missat det då allt gick för fort vid hämtning. Är det här nåt som är allvarligt på den nivpn att det behöver komma till chefens kännedom? Jag har inte tagit så allvarligt på det då barn skadar sig och man upptäcker ju skadorna vid hämtning och är det akut så ringer dom förmodligen oss 

• Svar på tråden Förskolan berättar inte när barnen skadat sig
  • Anonym (Ja)

Om du tagit upp det med personalen och ingen förändring sker så ja då ska rektorn kontaktas. 

De behöver se över sina rutiner. 

• Anonym (varför)
    Anonym (Jojo) skrev 2024-04-17 22:54:09 följande:
    Förskolan berättar inte när barnen skadat sig

Ja händer flera gånger att jag upptäcker sår på benet eller att barnet klämt fingrar men förskolan meddelar inte oss vid hämtning. Skador som jag upptäcker fören jag kommer hem , tar ofta upp det med förskolan och får till svar att dom skulle sagt men missat det då allt gick för fort vid hämtning. Är det här nåt som är allvarligt på den nivpn att det behöver komma till chefens kännedom? Jag har inte tagit så allvarligt på det då barn skadar sig och man upptäcker ju skadorna vid hämtning och är det akut så ringer dom förmodligen oss 

Alltså, ett lite sår på benet eller ett klämt finger tycker jag inte behöver redovisas. Det ingår väl i den vanliga hanteringen. Förstår inte varför du skulle behöva veta det, barnet kanske knappt har märkt det ens, och inte visat personalen. 

Varför skulle det komma till chefens kännedom? 
  • Anonym (Annat)

Skrubbsår och blåmärken hade jag inte brytt mig så mycket om. 

Den dagen jag hämtade och dottern hade stora rivsår i fejset hade jag önskat att någon berättat vad som hänt men det fick jag dra ur dem. När min i sin tur rev en annan fick jag höra det ena å det andra om mitt barn av både personal och av föräldern till den vars barn hon rev. 

• elmadumle

Små skrapsår och blåmärken uppkommer ofta av lek och inget att rapportera tycker jag men klämda fingrar, hur klämda? i en dörr ska absolut förälder kontaktas för kontroll på vc så inget är brutet, 

• cosinus

Vissa ungar ser ju ut som de ramlat nerför ett stenröse och slagits med en vildkatt så fort de varit  ute. Inte ens jag själv kunde säga var alla blåmärken och skrapsår kom ifrån när barnen var små och de var hemma på sommaren.

Jag tycker förskolan ska redovisa sånt som gjort barnen extra ledsna eller sånt som man vill att föräldrarna bör ha koll på för att eventuellt behöva kollas upp senare. Och ja, om något är extremt iögonfallande så är det väl lämpligt att säga det också.

• Anonym (varför)
    elmadumle skrev 2024-04-18 12:38:16 följande:

Små skrapsår och blåmärken uppkommer ofta av lek och inget att rapportera tycker jag men klämda fingrar, hur klämda? i en dörr ska absolut förälder kontaktas för kontroll på vc så inget är brutet, 

Om det inte ens märktes på förskolan så var det nog inte så farligt, klämda fingrar alltså. 
  • Anonym (Överdrivet)

Kontroll på vc för klämda fingrar? Låter lite väl onödigt.

• Spucks

Om mina barns förskolor hade redovisat varenda skrapsår och blåmärke för mig, hade jag nog blivit helknäpp.
    Behöver/behövde såret vård förutom att man kanske tvättade bort smuts och satt ett plåster på? Nej? Då bryr jag mig inte. Jag vet inte ens alltid var mina egna blåmärken kommer ifrån!

Svar på tråden Förskolan berättar inte när barnen skadat sig