• hazydaze

    Kollar de 13-årsgränsen på konsert?

    Jag och mina två döttrar och ena dotterns kompis ska gå på Taylor Swift på Friends arena i maj. Peppen är enorm, som ni kan föreställa er. Som på alla konserter är det en åldersgräns på 13 år, vilket är fine eftersom tjejerna är 13 och 15. Nu har det dock framkommit att min dotters kompis inte har vare sig nationellt ID eller pass att ta med sig för att kunna bevisa sin ålder. Jag sa till hennes mamma att de behöver fixa ID-kort åt henne, för tänk om hon inte blir insläppt på arenan annars. Men hon menar att de inte har rätt att kräva leg så länge föräldrarna intygar att barnet är över 13, och barnet själv säger att hon är det. Tjejen ifråga är dessutom 170 cm lång och ser vuxen ut för sin ålder, så mamman säger att det inte finns någon chans att de kommer att stoppa henne för att kolla leg. Hon har gjort klart för mig att hon inte kommer att fixa ID-kort åt henne av enbart denna anledning, och att det kostar pengar och blir bråttom etc.
    Men som ensam vuxen i sällskapet är jag skitnervös över att det kommer att vara nitiska vakter som inte släpper igenom oss om hon inte har leg, och det får ju hjärtat att brista när man tänker på om tjejen inte får se sin idol med sina kompisar. Men mamman tar inte min oro på allvar och jag når verkligen inte fram till henne. 
    Så vad tror ni, kommer vi att bli kollade? Är det någon som känner en vakt på Friends som vet hur pass nitiska de är, och hur de jobbar med att kolla åldersgränsen? Vi har sittplats och jag (42 år) är med. 

  • Svar på tråden Kollar de 13-årsgränsen på konsert?
  • Ellie

    Vakterna kan kräva id, men det räcker med ett utskrivet personbevis som kan beställas från skatteverket. 

  • hazydaze
    Ellie skrev 2024-04-17 12:53:50 följande:

    Vakterna kan kräva id, men det räcker med ett utskrivet personbevis som kan beställas från skatteverket. 


    Tack för svar! Jag har läst att vissa spelställen accepterar personbevis, t ex i Göteborg, men ingenting om hur det är på t ex Friends. Vet du säkert att det räcker med det?
  • Fjäril kär

    Eftersom du som vuxen följer med är det inga problem alls. 
    Id krävs bara vid stickprov och inte ett allmänt uppvisande för alla. Det skulle dom aldrig hinna med att kolla leg på alla tusentals människor 

Svar på tråden Kollar de 13-årsgränsen på konsert?