• Anonym (Mamma)

    Är han helt omdömeslös eller överreagerar jag?

    Bakgrund: skilsmässa för 5 år sen på mitt initiativ då han inte mådde bra och under en längre tid var explosiv, elak osv och vägrade ta tag i sitt mående. Notera detta inte var något nytt utan kommit i något slags slags skov under den 10+ åriga relationen, var det beror på vet jag inte men tror att jag utbildade mig och ?gick om? honom var en trigger i detta fall. 

    Efter detta haft delad vårdnad om barnen som funkat bra i perioder, eller okej kanske som bäst då jag hela tiden känt mig behövt ha koll i periferin då jag känt hans omdöme brustit mer än en gång, vilket resulterat i familjerätten för att få hjälp med vårt samarbete och även för att han skulle skärpa til sig, vilket han då gjorde. 

    Han verkar nu vara inne i ännu en period av stress eller vad det nu kan röra sig om och barnen verkar inte trivas så bra hos honom och hans nya, mycket speciella kvinna. De berättar om att pappa blir arg, skäller för ingenting, slagit hål i väggen för några månader sen, konstant klagar på vår (väldigt lätta) tonåring för minsta lilla som helt verkar ha tappat respekten för sin pappa och vill vara mer hos mig. Även de mindre barnen har uttryckt en vilja att vilja vara hos mig mer och de alla berättar om olika småsaker som de är missnöjda med hos pappan och var jag kan utläsa lite särbehandling där pappan verkar välja sin nya sambo och deras gemensamma barn över våra. Han verkar liksom inte ha kapacitet att engagera sig i våra barn då han blir stressad, påstår jag stressar honom(till vårt barn), det enda jag säger till om är sånt barnet behöver hjälp med i skolan, där jag redan skött all kontakt och han i princip inte behöver göra något mer än på hemmaplan. Han säger också till barnen han kan få hjärtattack för de stressar honom osv.
    Han har uppenbarligen tagit sig vatten över huvudet då han skaffat ytterligare barn med sin nya sambo.
    Än provocerande är att de på sociala medier lägger ut och framställer sig som perfekta familjen och utnämner sig som några experter både som par och föräldrar, där jag i bakgrunden får se allt annat än en sund familj. 


    Det finns massor av exempel på saker han gjort som inte alls känns okej, åldersadekvat för barnen osv men vill av uppenbarligen skäl inte skriva ut för mycket. 
    En orsak till varför jag ville skiljas var för hur han tilltalade mig vid konflikt och jag ville inte att barnen skulle växa upp med detta men jag hör ju att han börjat tilltala vår äldsta på samma sätt(fula ord, svära mot honom osv). Barnet uttrycker också att sambon och pappan går ihop sig och skäller länge och tillsammans båda två för småsaker. Alla syskonen instämmer också i att de är extra stränga mot vårt yngsta barn som har problem med överaktivitet. 

    Där jag befinner mig nu är att jag är kluven, jag hör barnens missnöjde och det gör ont i mig att känna de inte har det helt 100 hos sin pappa och sambo. En annan del är rädd att saker förstoras för det lätt kan bli missnöje när ena föräldern går vidare med en ny, samtidigt har jag själv sett svart på vitt hur omdömeslös pappan kan vara, det har hänt incidenter ibland där han brustit rätt så kraftigt.
    Så var gör jag? Familjerätten igen? Jag tror det är svårt att få igenom ensam vårdnad när man har delad då jag har väninnor vars barns pappor betett sig mycket dåligt, till och med blivit anmälda till soc men ändå fått behålla delad vårdnad av barnen. 
    Jag vill ju såklart också att detta ska funka, jag trivs med mig varannan vecka liv och att jag får ha mitt eget liv när barnen är hos sin pappa och få vila upp mig, jobba ikapp osv, så jag är en så bra mamma som möjligt när barnen sedan är hos mig, jag tror det hade varit tufft att ha barnen heltid i och med att ena barnet som sagt har problem med överenergi, men självklart går deras mående först av allt och fortsätter det brista får jag ju göra det som behövs. Äldsta barnet tror jag naturligt kommer vilja vara mer hos mig då pappan dessutom flyttat långt ifrån där vi bott förut och alla barnens vänner och aktiviteter. Tänker mest på de yngre barnen. Tar man upp sånt här med pappan kan responsen vara allt från ödmjuk och bemötande, till att man får sig en utskällning. 


    Någon som varit med om något sånt här som kan vägleda mig i hur jag bör tänka och agera? 

  • Svar på tråden Är han helt omdömeslös eller överreagerar jag?
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-15 10:09:28 följande:
    Jag har inte lagt fram det förslaget, vi sa bara det faller sig naturligt att stora kanske vill vara mer hos mig nu. Han säger ju inte heller att något är fel och som sagt vill jag ju också att vi ska fortsätta växelvis om det funkar. Frågan är ju med tanke på barnen senaste tiden, innan har det ju funkat så ville som första steg prata med honom och se om det blir ändring så får se efter detta.
    Sluta hacka på hur han är, klart han blir sur och avig då. . Föreslå att barnen är mer med dig
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2024-04-15 10:11:45 följande:
    Sluta hacka på hur han är, klart han blir sur och avig då. . Föreslå att barnen är mer med dig

    Jag hackar inte på hur han är, jag tar upp sånt barnen berättar vilket jag anser är min skyldighet.
    Varför ska jag i första hand föreslå barnen är mer hos mig? Har vi inte lika ansvar över barnen vi valt att skaffa och se till att de har det bra hos oss båda?
    Känns drastiskt att som ett första alternativ avlasta honom utan att han får en chans att skärpa till sig. Jag har det också tufft i perioder men jag prioriterar alltid barnen, vi har ju dessutom varannan vecka att återhämta oss, vilken jag gissar är viktig för oss båda. 
    Skulle det fortsätta måste jag såklart ta tag i detta igen.

  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-15 10:15:16 följande:

    Jag hackar inte på hur han är, jag tar upp sånt barnen berättar vilket jag anser är min skyldighet.
    Varför ska jag i första hand föreslå barnen är mer hos mig? Har vi inte lika ansvar över barnen vi valt att skaffa och se till att de har det bra hos oss båda?
    Känns drastiskt att som ett första alternativ avlasta honom utan att han får en chans att skärpa till sig. Jag har det också tufft i perioder men jag prioriterar alltid barnen, vi har ju dessutom varannan vecka att återhämta oss, vilken jag gissar är viktig för oss båda. 
    Skulle det fortsätta måste jag såklart ta tag i detta igen.


    Kommer han ändra på sig?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2024-04-15 10:16:24 följande:
    Kommer han ändra på sig?
    Han har gjort det förut så jag hoppas han kan göra det nu också. 
  • Zaro

    Du tycker han är dålig för barnen, men vill inte ha barnen mer, för du orkar inte och tycker inte det är rättvist att avlasta honom. Blir mest anklagelser från din sida då, det är min känsla. Normalt sett har man barnen 24/7, inte varannan vecka, så det är väl inte så hemskt att ha barnen mer än vv om de mår sämre hos pappan. Du skaffade ju faktiskt barn med honom, så tänker jag, och gör en fel bör ju den andra göra rätt.

  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-15 10:17:15 följande:
    Han har gjort det förut så jag hoppas han kan göra det nu också. 
    Lycka till! Funder också på vad som är bst för barnen och var du kan göra en skillnad för dem.
  • Anonym (Mamma)
    Zaro skrev 2024-04-15 10:19:50 följande:

    Du tycker han är dålig för barnen, men vill inte ha barnen mer, för du orkar inte och tycker inte det är rättvist att avlasta honom. Blir mest anklagelser från din sida då, det är min känsla. Normalt sett har man barnen 24/7, inte varannan vecka, så det är väl inte så hemskt att ha barnen mer än vv om de mår sämre hos pappan. Du skaffade ju faktiskt barn med honom, så tänker jag, och gör en fel bör ju den andra göra rätt.


    Det handlar inte om att inte orka, det handlar om att vi har ett barn som kräver extra, detta har vi fått bekräftat från skolan också och om en av oss ensam ska ha alla barnen utan avlastning från den andra är det nog lätt att man smäller i väggen. Snälla nån, det förstår väl de flesta? Det är stor skillnad på att bo tillsammans och ha sina barn på heltid, vilket jag ju haft förut, det var helt annat och inte alls lika uttröttande som att stå med allt ensam varannan vecka och detta har jag hört från fler föräldrar, speciellt om man har barn som kräver extra. Så självklart vill jag så långt det kan fungera att vi båda ansvarar för våra barn lika mycket, jag känner mest att han är slapp och inte orkar och gladeligen låter mig ta hela lasset. Och som sagt, självklart om barnen fortsätter misstrivas behöver jag ta dom, men det är väl knappast det första man gör efter en kort period av uttryckt missnöje?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-15 08:47:20 följande:

    Hur gick det för din del? 


    I mitt fall tror jag främst det är emotionellt de inte mår 100% hos sin pappa. De har ju alltid velat vara hos honom tidigare och älskat sin pappa jätte mycket därför jag blir så kluven nu. 


    Pappan fick besök av soc. Han flög först i taket med efter ungefär två månader (då var barnen hos mig på heltid) gick han sen frivilligt med på minskat umgänge. Han är ingen elak person men var utbränd och hade inte det tålamod som behövs. Han fick någon sorts stöd av soc och därefter en bättre behandling av vården. Det är tre år sedan nu, han mår bättre men vi har ännu inte 50/50 och det tror jag inte vi kommer gå tillbaka till. Ena sonen har adhd och det har nog pappan också så det finns inte bra förutsättningar för hans föräldraskap.

    Jag är tacksam att jag slapp dra det till familjerätt eller domstol. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-04-15 10:42:39 följande:
    Pappan fick besök av soc. Han flög först i taket med efter ungefär två månader (då var barnen hos mig på heltid) gick han sen frivilligt med på minskat umgänge. Han är ingen elak person men var utbränd och hade inte det tålamod som behövs. Han fick någon sorts stöd av soc och därefter en bättre behandling av vården. Det är tre år sedan nu, han mår bättre men vi har ännu inte 50/50 och det tror jag inte vi kommer gå tillbaka till. Ena sonen har adhd och det har nog pappan också så det finns inte bra förutsättningar för hans föräldraskap.

    Jag är tacksam att jag slapp dra det till familjerätt eller domstol. 
    Okej, vårt fall är inte såhär. Det jag tycker är mest oroväckande är pappas humör. Det finns liksom inget annat som via en anmälan tex hade gått att ta på. Barnen har kläder, bor fint osv. Det ser alltså bra ut utåt. Men jag dokumenterar sånt jag anser avviker eller inte känns okej..
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-15 10:50:10 följande:
    Okej, vårt fall är inte såhär. Det jag tycker är mest oroväckande är pappas humör. Det finns liksom inget annat som via en anmälan tex hade gått att ta på. Barnen har kläder, bor fint osv. Det ser alltså bra ut utåt. Men jag dokumenterar sånt jag anser avviker eller inte känns okej..
    Kommer du kunna ändra hans humör?
  • Zaro

    Kan förstå att det är krävande vv om barnet har extra behov men det är det säkert om man har ett sådant barn varje vecka också. Då ska man ju ha en fungerande kärleksrelation också, på det. Om det enbart är en kort period av uttryckt missnöje får du väl avvakta då?

  • Anonym (Mamma)
    Zaro skrev 2024-04-15 11:07:41 följande:

    Kan förstå att det är krävande vv om barnet har extra behov men det är det säkert om man har ett sådant barn varje vecka också. Då ska man ju ha en fungerande kärleksrelation också, på det. Om det enbart är en kort period av uttryckt missnöje får du väl avvakta då?


    Det kanske är olika beroende på hur man själv är men jag var aldrig utmattad när vi levde tillsammans, att dela vardagsrutinerna och allt med barnen var inte alls lika betungande som det är att vara själv, även om jag har varannan vecka ensam.
    Jag hade föredragit min kärnfamilj alla dagar och att alltid leva med barnen om vår relation hade fungerat men nu gjorde den inte det.
    Vår äldsta har klagat ganska länge men i och med han är i en ålder där man förstår lite mer är det mer sin pappas och sambons beteende överlag, sen har det eskalerat med konflikt mellan han och pappan och han är ju stor nog till att kunna välja själv. Ena barnet tror jag vill fortsätta växelvis och det med lite problem tror jag just nu vill vara hos mig men har alltid tidigare också velat vara hos pappan, därför jag inte vill göra något drastiskt utan avvakta. Min plan har ju varit att kontakta familjerätten igen om det skulle fortsätta med klagomål från barnen men det är kanske meningslöst, dock tyckte jag efter förra rundan för några år sen att han skärpte sig.

  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-15 10:50:10 följande:
    Okej, vårt fall är inte såhär. Det jag tycker är mest oroväckande är pappas humör. Det finns liksom inget annat som via en anmälan tex hade gått att ta på. Barnen har kläder, bor fint osv. Det ser alltså bra ut utåt. Men jag dokumenterar sånt jag anser avviker eller inte känns okej..

    Det var nog ingen som trott att saker var fel hos mina barns pappa heller. Men han kunde inte hantera barnen, främst inte sonen med adhd, och dagarna blev väldigt konfliktfyllda. Han kunde t.ex. slänga sonens middag om han inte dök upp till middagsbordet tillräckligt kvickt. Han orkade inte hjälpa till med läxor utan sa i stället att barnen var korkade osv.


    Tycker det låter rätt likt ditt fall men du verkar inte vilja agera mot honom och ta hand om dina barn.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-04-15 14:39:19 följande:

    Det var nog ingen som trott att saker var fel hos mina barns pappa heller. Men han kunde inte hantera barnen, främst inte sonen med adhd, och dagarna blev väldigt konfliktfyllda. Han kunde t.ex. slänga sonens middag om han inte dök upp till middagsbordet tillräckligt kvickt. Han orkade inte hjälpa till med läxor utan sa i stället att barnen var korkade osv.


    Tycker det låter rätt likt ditt fall men du verkar inte vilja agera mot honom och ta hand om dina barn.


    Tycker det är orättvist att du skriver jag inte vill ha hand om mina barn, det är vad jag gjort hela tiden genom att dra in Familjerätten då för några år sedan när det behövdes och även nu att jag tar upp problematiken med honom. Det har ju fungerat okej fram tills nu.
    Du verkar resonera att det enda rätta sättet är att göra en socanmälan och behålla barnen hos mig? 

  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-15 15:18:19 följande:

    Tycker det är orättvist att du skriver jag inte vill ha hand om mina barn, det är vad jag gjort hela tiden genom att dra in Familjerätten då för några år sedan när det behövdes och även nu att jag tar upp problematiken med honom. Det har ju fungerat okej fram tills nu.
    Du verkar resonera att det enda rätta sättet är att göra en socanmälan och behålla barnen hos mig? 


    Du skriver ju att du inte orkar ta hand om dem mer än halvtid. Jag förstår inte vad du annars har för åtgärder att sätta in än att minska hans umgänge. Jag har aldrig varit i kontakt med familjerätten men det kanske också är ett alternativ. Men om dina barn far illa hos sin pappa är ditt ansvar att skydda dem.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-04-15 15:40:43 följande:
    Du skriver ju att du inte orkar ta hand om dem mer än halvtid. Jag förstår inte vad du annars har för åtgärder att sätta in än att minska hans umgänge. Jag har aldrig varit i kontakt med familjerätten men det kanske också är ett alternativ. Men om dina barn far illa hos sin pappa är ditt ansvar att skydda dem.

    Orka får jag ju göra om det kommer till det men jag är inställd på att det kommer bli tufft då som sagt vårt ena barn är överaktiv. 
    Jag tror inte att barnen far illa på så sätt att han skulle slå dem eller inte ta hand om dem, däremot tycker jag utifrån vad barnen säger och vet sen innan att han har ett hetsigt humör, men bara det i sig är ju ingen grund att bara ta barnen. Speciellt då jag inte är där själv och vet hur saker är, jag tror också denna nya familjekonstellationen spär på barnens negativa bild.
    Nu har jag tagit upp det med honom, får avvakta och hoppas det blir förändring annars får jag blanda in familjerätten igen eller om det skulle spåra ur ytterligare göra en anmälan. De hjälpte oss förra gången med samtal och råd och hade de tyckt någon av oss inte skötte sig, en del kom ändå fram där, så hade de själva anmält och fått oss utredda.

  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-15 15:53:46 följande:

    Orka får jag ju göra om det kommer till det men jag är inställd på att det kommer bli tufft då som sagt vårt ena barn är överaktiv. 
    Jag tror inte att barnen far illa på så sätt att han skulle slå dem eller inte ta hand om dem, däremot tycker jag utifrån vad barnen säger och vet sen innan att han har ett hetsigt humör, men bara det i sig är ju ingen grund att bara ta barnen. Speciellt då jag inte är där själv och vet hur saker är, jag tror också denna nya familjekonstellationen spär på barnens negativa bild.
    Nu har jag tagit upp det med honom, får avvakta och hoppas det blir förändring annars får jag blanda in familjerätten igen eller om det skulle spåra ur ytterligare göra en anmälan. De hjälpte oss förra gången med samtal och råd och hade de tyckt någon av oss inte skötte sig, en del kom ändå fram där, så hade de själva anmält och fått oss utredda.


    Hur kan man tolka nedanstående på annat sätt än att barnen far illa?


    De berättar om att pappa blir arg, skäller för ingenting, slagit hål i väggen för några månader sen, konstant klagar på vår (väldigt lätta) tonåring för minsta lilla som helt verkar ha tappat respekten för sin pappa och vill vara mer hos mig. Även de mindre barnen har uttryckt en vilja att vilja vara hos mig mer

    jag hör ju att han börjat tilltala vår äldsta på samma sätt(fula ord, svära mot honom osv). Barnet uttrycker också att sambon och pappan går ihop sig och skäller länge och tillsammans båda två för småsaker. Alla syskonen instämmer också i att de är extra stränga mot vårt yngsta barn som har problem med överaktivitet. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-04-15 16:00:39 följande:

    Hur kan man tolka nedanstående på annat sätt än att barnen far illa?


    De berättar om att pappa blir arg, skäller för ingenting, slagit hål i väggen för några månader sen, konstant klagar på vår (väldigt lätta) tonåring för minsta lilla som helt verkar ha tappat respekten för sin pappa och vill vara mer hos mig. Även de mindre barnen har uttryckt en vilja att vilja vara hos mig mer

    jag hör ju att han börjat tilltala vår äldsta på samma sätt(fula ord, svära mot honom osv). Barnet uttrycker också att sambon och pappan går ihop sig och skäller länge och tillsammans båda två för småsaker. Alla syskonen instämmer också i att de är extra stränga mot vårt yngsta barn som har problem med överaktivitet. 


    Absolut att slå i väggen var totalt oacceptabelt och det jag vi tagit upp.
    Min äldsta funderar på att bo hos mig men har inte bestämt sig ännu, det är ju främst han som hamnar i kläm med sin pappa. Och ja, att de är stränga mot yngsta.
    Jag förstår att det är lätt för dig såhär på nätet att ge drastiska råd, det påverkar ju inte dig och ditt liv på något sätt, jag vill att det går rätt till utan att jag drar i högsta växeln och sen i efterhand det kanske framkommer att det inte var så dramatiskt i alla fall(förutom slaget i väggen) och att jag är den som gjort fel. 

  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-15 16:23:11 följande:

    Absolut att slå i väggen var totalt oacceptabelt och det jag vi tagit upp.
    Min äldsta funderar på att bo hos mig men har inte bestämt sig ännu, det är ju främst han som hamnar i kläm med sin pappa. Och ja, att de är stränga mot yngsta.
    Jag förstår att det är lätt för dig såhär på nätet att ge drastiska råd, det påverkar ju inte dig och ditt liv på något sätt, jag vill att det går rätt till utan att jag drar i högsta växeln och sen i efterhand det kanske framkommer att det inte var så dramatiskt i alla fall(förutom slaget i väggen) och att jag är den som gjort fel. 


    Funder mindre på om du gör rätt eller fel och mer på vad som är bäst för barnen
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-15 16:23:11 följande:

    Absolut att slå i väggen var totalt oacceptabelt och det jag vi tagit upp.
    Min äldsta funderar på att bo hos mig men har inte bestämt sig ännu, det är ju främst han som hamnar i kläm med sin pappa. Och ja, att de är stränga mot yngsta.
    Jag förstår att det är lätt för dig såhär på nätet att ge drastiska råd, det påverkar ju inte dig och ditt liv på något sätt, jag vill att det går rätt till utan att jag drar i högsta växeln och sen i efterhand det kanske framkommer att det inte var så dramatiskt i alla fall(förutom slaget i väggen) och att jag är den som gjort fel. 


    Jag hade precis samma tankar som du till en början. Bortförklarade och tonade ned. Man blir blind för man vill inte tro att ens barn far illa. Nu är både jag, barnen och pappan i en mycket bättre sits för att jag vågade (efter uppmaning av soc) att dra i handbromsen.


    Ring till soc och beskriv vad som sker hos pappan. Du behöver inte anmäla på en gång utan börja med att vara anonym. 

Svar på tråden Är han helt omdömeslös eller överreagerar jag?