• Mymlan82

    Klyva tand? Hjälp!

    Hjälp,

    Imorgon ska jag dra ut två tänder bredvid varandra i överkäkn längst bak. Tandl säger att de brukar klyva tänder vid utdragning och det låter ju vidrigt med tanke på hur ont det gör att borra vanligt i en tand - hur ont gör det då att borra tvärsigenom pulpan o allt??! Och det måste vara läskigt själva grejen också...eller blir utdragningen mer smärtfri o snabb så?

    Hjälp jag är livrädd :***(

  • Svar på tråden Klyva tand? Hjälp!
  • Nattviol

    Det behöver inte bli så. Jag fick också veta att jag hade en tand som skulle delas på, men den kom ut i ett stycke ändå. 

    Be om lugnande och se till att ha bra bedövning. 

    Håll tummarna sedan för att "Tandfén" kan be belöning också. Flört Så har du något att se framemot efter. 

  • myskmalva

    Är det bedövningen som inte tagit ordentligt när de borrat eller har du kört utan bedövning?

    Jag har fått en visdomstand kluven och utplockad och en annan utdragen som den var. För mig gjorde bedövningen att det inte kändes alls.

  • Spöksnubben

    Jag var med om det som barn men minns inte att det gjorde ont. Jag var nog mest rädd, jag grät, man hörde ljudet från borren och allt. 

  • AndreaBD

    Ja, det görs för att få ut tanden lättare. Man kan ju tycka att saken i sig är lite läskigt. Men det gör det lättare att få ut den. Den gamla metoden är ju att dra och dra, vilket kan vara ganska otrevligt. Det är inte säkert att man får ut hela då (oftast funkar det ju) och det kan hända andra skador av detta "våld" som man får använda sig av då. 

    Numera brukar tandläkaren vicka på tanden för att den ska lossna, borra itu den i mitten och vicka på delarna också och då kan han oftast plocka ut dem ganska lugnt. Man är snarare förvånad att det är över. Som någon skrev tidigare: Det blir inte alltid som planerat heller. Men det är en mer skonsam metod. 

    Med rätt bedövning bör du inte känna något. I värsta fall kan det göra lite ont när sista biten dras ut. Det händer ibland, och tandläkarna vet inte varför. 

  • Litorina

    Jag har gjort så med en visdomstand. Det isade litegrann, och det kändes att de drog, men det gjorde inte ont. Man får ju bedövning. Det kan du få när de lagar också. 

  • viktorjohan

    Jag hade en svåravlägsnad visdomstand. Fick remiss till tandkirurgen på sjukhuset. Vilka proffs!
    De klöv tanden och tog ut den. De fick skära lite också. Men jag kände nästan inget och det tog max 15 min. Så imponerad! Det är många år sedan nu. 

Svar på tråden Klyva tand? Hjälp!