• nova99

    Har inga vänner

    Hej
    Jag är en 24-årig tjej som inte har några vänner och känner mig väldigt ensam. Jag blev mobbad i grundskolan vilket ledde till en allvarlig depression som jag nu återhämtat mig från. I skolan utsattes jag för elaka kommentarer och så blev jag utfryst, vilket var hemskt. Jag har haft vänner, men det är många år sedan nu? Har varit väldigt ensam under största delen av min uppväxt och tonårstid och väldigt ofta blivit exkluderad och avvisad; jag är van vid att folk inte vill umgås med mig. Förstår inte folk hur ont det gör att vara helt ensam och aldrig få vara med? Har varit så ledsen över detta och suttit och gråtit i mitt flickrum och blivit tröstad av mamma. Sett på Instagram hur jämnåriga tjejer umgås och har kul tillsammans och vetat att de inte vill ha med mig. Jag försökte verkligen söka kontakt och vara social men det var som att alla tjejer i Stockholm kommit överens om att de skulle frysa ut mig. Ensamheten gör så ont, den känns som ett sår i själen. Man undrar vad man gör för fel och varför man är sämre än andra. Jag är en snäll och omtänksam tjej, beter mig absolut inte konstigt på något sätt. 


    Jag vet att nu är jag vuxen och måste försöka släppa det jobbiga som hänt. Jag jobbar på att skaffa vänner. Men det är lite tufft med tanke på mina tidigare erfarenheter. Några tips? 

  • Svar på tråden Har inga vänner
  • Anonym (social kameleont)

    Börja med en gemenskap- sjung i kör (finns för olika nivå och åldrar), gå en kvällskurs eller en universitetskurs, gå med i scouterna eller en bokcirkel?

    När du är bekväm i gruppen kommer det att gå lättare att tala med folk annars också, och du lär dig märka vilka som är sociala och vill tala med dig.

    Föreslå en fikaträff då eller nåt och ta det därifrån.

  • Anonym (J)

    Enklast vägen men ändå svår är om du hittar en kille så kommer hans vänner fatta tycke om dig och och de har vänner som du kommer komma kontakt med. Och sen utvecklas det till vänskap 

    Vill du inte ha pojkvän så är det typ på nån aktivitet 

Svar på tråden Har inga vänner