• Karl Alexander

    Bör staten ta över barn helt och hållet?

    Vi har ett kommande, enormt problem med lågt barnafödande. Ett sätt att lösa problemet är att låta staten ta över vårdnaden av barnen. Redan idag lämnar föräldrar bort sina barn till dagis och förskola så snabbt de kan, så att de har tid med vardagen.

    Om staten både tog över kostnaden och omhändertog barn direkt efter att de fötts, skulle det då födas fler barn? För då skulle folk både ha tid och råd att skaffa barn, och fler jobb skulle skapas i barnomsorgen.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör staten ta över barn helt och hållet?
  • Anonym (Eh?)

    För det vet man ju, att barn som har vuxit upp på institution blir harmoniska och produktiva vuxna...

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    En sådan åtgärd skulle leda till färre barn, inte fler. Många skulle avstå från att skaffa barn, eller lämna Sverige, om de tvingades lämna bort barnen vid födseln.

    Förskola och skola är en annan sak, då har du ju fortfarande bebistiden, samt kvällar och helger med dina barn.

  • Karl Alexander
    Anonym (Eh?) skrev 2024-04-11 09:29:38 följande:

    För det vet man ju, att barn som har vuxit upp på institution blir harmoniska och produktiva vuxna...


    Barn växer i praktiken upp på förskola och dagis idag. De lämnas tidigt på morgonen och hämtas sent på kvällen.

    Det jag säger är att staten borde gå all-in och ta över hela det ekonomiska ansvaret och tidsansvaret, så att föräldrarna kan fokusera på att jobba.

    Sedan ska naturligtvis mamma och pappa ha rätt att hälsa på barnen då de önskar, men huvudansvaret ska ligga på staten.
  • Kermit1561
    Karl Alexander skrev 2024-04-11 09:33:54 följande:
    Barn växer i praktiken upp på förskola och dagis idag. De lämnas tidigt på morgonen och hämtas sent på kvällen.

    Det jag säger är att staten borde gå all-in och ta över hela det ekonomiska ansvaret och tidsansvaret, så att föräldrarna kan fokusera på att jobba.

    Sedan ska naturligtvis mamma och pappa ha rätt att hälsa på barnen då de önskar, men huvudansvaret ska ligga på staten.
    Du har inte så mycket erfarenhet av barn (eller föräldrar) eller hur? 
    De flesta barn är på förskolan mindre än 8h 5 dagar i veckan, det innebär att de är med föräldrarna mer än 75% av tiden.  Det är alltså rätt stor förändring att plötsligt vara 100% på förskolan. 

    Läs lite anknytningsteori för att förstå hur barn/människor fungerar och lite historia för att se vilken katastrof det blivit när man varit dum nog att prova sådana här ideer förut så inser du hur vansinnigt verklighetsfrämmande din ide är. 

    Det man kan göra är öka det ekonomiska incitamentet, att ge mer finansiell stöd till föräldrar och öka ersättningen vid föräldraledighet t.ex. 
  • Anonym (M)

    Var det inte TS som skrev att om vi förbjuder abort så skulle barnafödandet öka?

    Jag tycker staten ska ta hand om de vars hästar inte stannar i stallet. 

  • enfunderandeman

    Du är precis lika frisk som vanligt 

    Och nej, jag vill inte att mina skattepengar går till folk som vill ha barn. Vill man ha barn, får man planera bättre. I den mån det går. Man sparar pengar för sådant. Barn kostar pengar, och de vet de flesta. 

    Dessutom vem fan vill ha barn,  i det som blivit av Sverige. En pappa blir skjuten ( mördad) , för att han säger till ett ungdomsgäng i Skärholmen.  Hans egen son blir vittne till detta. Det är helt åt..!

    På toppen av det, har vi problem med bostäder. Och det kommer bli värre. Vilken automatiskt kommer göra det svårare för fler att bilda familjer.
    Att ens ha någonstans att bo.

    Det är upp till politikerna och staten att fixa till Sverige, om de vill att folk ska bygga bo och bilda familj.Problemet är att det här mest drabbar vanligt folk.Och politikerna skiter i det. Ännu sämre odds nu, när en högerregering sitter. De är bara intresserade av höginkomsttagare och folk med pengar.

    Att säga att samhällsklyftorna inte ökar, är rätt naivt. Om du har det här i facit. Och den utvecklingen som sker. De kommer i princip bara vara rika som skaffar barn och har det bra i samhället. Blir ingen bra tillväxt. Då man borde förstå att alla samhällsklasser bygger ett samhälle. Men det är våra politiker för efterblivna för att fatta. Speciellt denna. Där bostadsminister inte alls tycker att det behövs något stöd för bygga lägenheter. Nej, förmodligen för att han tror att alla har råd att köpa sig bostadsrätter. 

    Detta kommer drabba alla , i längden.

  • Anonym (?)
    Karl Alexander skrev 2024-04-11 09:16:39 följande:
    Bör staten ta över barn helt och hållet?

    Vi har ett kommande, enormt problem med lågt barnafödande. Ett sätt att lösa problemet är att låta staten ta över vårdnaden av barnen. Redan idag lämnar föräldrar bort sina barn till dagis och förskola så snabbt de kan, så att de har tid med vardagen.

    Om staten både tog över kostnaden och omhändertog barn direkt efter att de fötts, skulle det då födas fler barn? För då skulle folk både ha tid och råd att skaffa barn, och fler jobb skulle skapas i barnomsorgen.


    Om man som förälder idag inte vill ta hand om sina barn är det bara att lämna bort. Möjligheten att staten tar över finns redan.

    Helt gratis är det också.
  • Anonym (6 timmar)

    Då är det bättre att införa 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön istället. Det tror jag skulle gynna hela samhället i längden. Sjukskrivningarna skulle sjunka, stressen minska, fler skulle orka träna och ta hand om hälsan och föräldrar skulle få mer tid med sina barn. 

  • Anonym (Inte bra)

    Jag har vuxit upp omväxlande på barnhem, i fosterfamilj och med min mamma. Inte i Sverige, då. En sak kan jag säga och det är att de som växer upp på barnhem inte direkt är kända för att skaffa barn.

    Känn er fria att fråga om ni undrar något om min uppväxt. 

  • Anonym (Ui)

    Men då finns det ju ingen poäng med att skaffa barn överhuvudtaget. 

  • Anonym (6 timmar)
    enfunderandeman skrev 2024-04-11 10:29:43 följande:

    Du är precis lika frisk som vanligt 

    Och nej, jag vill inte att mina skattepengar går till folk som vill ha barn. Vill man ha barn, får man planera bättre. I den mån det går. Man sparar pengar för sådant. Barn kostar pengar, och de vet de flesta. 

    Dessutom vem fan vill ha barn,  i det som blivit av Sverige. En pappa blir skjuten ( mördad) , för att han säger till ett ungdomsgäng i Skärholmen.  Hans egen son blir vittne till detta. Det är helt åt..!

    På toppen av det, har vi problem med bostäder. Och det kommer bli värre. Vilken automatiskt kommer göra det svårare för fler att bilda familjer.
    Att ens ha någonstans att bo.

    Det är upp till politikerna och staten att fixa till Sverige, om de vill att folk ska bygga bo och bilda familj.Problemet är att det här mest drabbar vanligt folk.Och politikerna skiter i det. Ännu sämre odds nu, när en högerregering sitter. De är bara intresserade av höginkomsttagare och folk med pengar.

    Att säga att samhällsklyftorna inte ökar, är rätt naivt. Om du har det här i facit. Och den utvecklingen som sker. De kommer i princip bara vara rika som skaffar barn och har det bra i samhället. Blir ingen bra tillväxt. Då man borde förstå att alla samhällsklasser bygger ett samhälle. Men det är våra politiker för efterblivna för att fatta. Speciellt denna. Där bostadsminister inte alls tycker att det behövs något stöd för bygga lägenheter. Nej, förmodligen för att han tror att alla har råd att köpa sig bostadsrätter. 

    Detta kommer drabba alla , i längden.


    Precis, vem fan vill ha barn? Mitt liv är perfekt och jag vill att det ska fortsätta vara det. 
  • Anonym (Mamma)

    Så jag ska må som fan i 40 veckor och sen ha bestående skador resten av mitt liv, men inte få ta del av det positiva som ändå kom ut av det? Det kommer ju många vara jättesugna på. Verkligen. 

  • Anonym (C)

    Har du läst Brave New World? Det känns lite som en sådan inställning till samhället. I verkligheten är människor inte bara en del av samhället, utan även individer med egna behov och viljor. Folk vill inte skaffa barn bara för att lämna bort dem så att de uppfostras på något statligt barnhem. 

  • Anonym (Korkat)

    Haha vilket lågbegåvat förslag, detta kan inte vara på riktigt. TS trådstart är nog det mest korkade jag nånsin läst. 

  • Xenia
    Karl Alexander skrev 2024-04-11 09:16:39 följande:
    Bör staten ta över barn helt och hållet?

    Vi har ett kommande, enormt problem med lågt barnafödande. Ett sätt att lösa problemet är att låta staten ta över vårdnaden av barnen. Redan idag lämnar föräldrar bort sina barn till dagis och förskola så snabbt de kan, så att de har tid med vardagen.

    Om staten både tog över kostnaden och omhändertog barn direkt efter att de fötts, skulle det då födas fler barn? För då skulle folk både ha tid och råd att skaffa barn, och fler jobb skulle skapas i barnomsorgen.


    Och varför skulle man då skaffa barn? 
  • Xenia
    Anonym (Ui) skrev 2024-04-12 14:59:38 följande:

    Men då finns det ju ingen poäng med att skaffa barn överhuvudtaget. 


    Nej, verkligen inte.

    Det får väl kombineras med propaganda över att föda barn, att det är det enda patriotiska. Kanske också att kvinnor kompenseras med pengar för det jobbiga med graviditet och förlossning.

    I framtiden kanske foster kan utvecklas i en slags kuvöser, då kan TS förslag bli allvar.

    TS har också fel i att alla barn stannar på förskolan till sena kvällar. Kanske med ensamstående mammor, men annars saxar föräldrarna så att en lämnar på morgonen och kommer senare till jobbet och går hem senare, och den andra hämtar på eftermiddagen, dvs kommer tidigare till jobbet och går tidigare hem.
  • Anonym (J)
    Karl Alexander skrev 2024-04-11 09:33:54 följande:
    Barn växer i praktiken upp på förskola och dagis idag. De lämnas tidigt på morgonen och hämtas sent på kvällen.

    Det jag säger är att staten borde gå all-in och ta över hela det ekonomiska ansvaret och tidsansvaret, så att föräldrarna kan fokusera på att jobba.

    Sedan ska naturligtvis mamma och pappa ha rätt att hälsa på barnen då de önskar, men huvudansvaret ska ligga på staten.
    Att vissa barn går på förskola mycket beror oftast på att föräldrarna måste försörja sig och inte på att de vill slippa sina barn så mycket som möjligt.

    Föräldrar som har råd / möjlighet går ofta ner i tid eller jobbar olika tider för att få vara med sina barn.
  • Xenia

    Så var det på kibbutzer i Israel förr. Barnen sov i barnsalar och togs om hand av särskild personal. Detta så att föräldrarna skulle kunna ägna sig åt att jobba i jordbruket och som soldater. Föräldrarna träffade sina barn en gång i veckan.

    Men när dessa barn växt upp så visade det sig att de unga flickorna inte ville leva så. De ville bo ihop med sina barn och om de inte fick det så hotade de med att lämna kibbutzen. Så systemet med att barnen skulle växa upp i barnsalar försvann.

Svar på tråden Bör staten ta över barn helt och hållet?