• Anonym (Granne)

    Olagligt att "stjäla" sina egna paket?

    Fick meddelande om att mina paket lämnats utanför min dörr, men det fanns inga där. Såg två paket utanför grannens och kollade på dem. De var mina, så tog självklart dem. Tydligen såg grannen eller någon annan det och har nu anmält mig för stöld 💆🏻?♀️ har inte hört av polisen än. När grannen sa att jag stulit från hen visade jag paketen och sa att de levererats fel, men hen stod på sig att jag inte har rätt att "gå igenom hens post" och att det var olagligt av mig att bara ta dem. Googlat, men hittar inget som stöttar grannens påstående.

    Vad händer nu?

  • Svar på tråden Olagligt att "stjäla" sina egna paket?
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Bob) skrev 2024-04-10 15:41:38 följande:

    Hur långt bort ligger grannens dörr? Min grannes dörr är 1,5 meter från min, och i ett trapphus, så ett paket utanför hennes dörr befinner sig utanför min dörr också. Men om du gått in på grannens tomt och fram till ytterdörren utan att ens försöka ge dig till känna så är det ju faktiskt rätt otrevligt och konstigt beteende. I lagens mening blir det kanske hemfridsbrott. Det hade lika gärna kunnat vara så att det var grannens egna paket och du har i så fall inget att göra med att snoka bland hens försändelser. 


    Ja, det är ju en viss skillnad på trapphus eller privat tomt.
  • Anonym (Q)

    Det verkar mer som om din granne håller på med olagligheter. Om hen anser att paket med ditt namn på tillhör hen, så verkar hen anse att mycket tillhör hen. Polisen kommer skratta åt anmälan och lägga ner den. Du kan inte stjäla dina egna paket. Där emot måste leverantören vara lite mer noggrann med att kolla vem paket levereras till.

  • Anonym (Casanova)

    Gör en motanmälan! Du återtog egendom som din granne stulit av dig.

    Grannens anmälan är ju ett bevis över att grannen tagit paketet. Postnord intygar ju att de lagt paketet hos dig.

  • Anonym (Grannfejden)

    Men herregud,  polisanmäla hit och dit, nä ts ska verkligen inte göra en motanmälan.

    Nu vet vi ju inte om det rör sig om lägenhet i ett trapphus eller om det är fristående hus, men jag gissar på det senare då "grannen eller någon annan såg" och är det lägenhet och det är dörren bredvid vi pratar om så måste man alltså ha glott i tillhålet. Det normala hade väl varit att ringa på och säga, "hej, postnord ska ha leverat 2 paket till mig, men det finns inget utanför min dörr, jag ser att det står 2 kartonger utanför din dörr, är det ok att jag kollar om de är mina?"

  • Anonym (...)

    Fast att polisen inte har resurser är inget skäl att lägga ner en anmälan. En formell anmälan ska ge uppföljning och om det läggs ner så man ska få ett brev om varför ärendet läggs ner. Finns ingen anmälan som läggs ner med motiveringen att polisen inte vill lägga resurserna på detta.

  • Anonym (...)

    Stöld tror jag inte det kan bli eftersom uppsåt saknas. Möjligtvis egenmäktigt förfarande. Men det finns ju inget förbud att gå in på andras tomter. Hemfridsbrott som nån nämnde gäller ju bara om man bett personen gå, och den vägrar.

  • Anonym (...)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-04-10 20:58:30 följande:

    Gör en motanmälan! Du återtog egendom som din granne stulit av dig.

    Grannens anmälan är ju ett bevis över att grannen tagit paketet. Postnord intygar ju att de lagt paketet hos dig.


    Fast då har i så fall TS också gjort fel, man får inte ta lagen i egna händer och återta stulen egendom. Stöldgods är dessutom bevismaterial som polisen ska ha.
  • Anonym (Man)

    Det är adressaten som avgör vems paket det är. Så står det ditt namn på paketen så stjäl du inte någon annans post.

    Jag fick ett paket levererat till grannen förut men då skrev jag bara ett meddelande till honom och berättade direkt efteråt då jag visste att han skulle se det på övervakningskameran och ville inte att han skulle få några misstankar.

    Så du får skylla dig själv lite att grannen blev upprörd även om hen har fel. 

  • Anonym (Bob)
    Anonym (...) skrev 2024-04-10 22:37:20 följande:

    Stöld tror jag inte det kan bli eftersom uppsåt saknas. Möjligtvis egenmäktigt förfarande. Men det finns ju inget förbud att gå in på andras tomter. Hemfridsbrott som nån nämnde gäller ju bara om man bett personen gå, och den vägrar.


    Nja, man ska vara där olovligen för att det ska bli hemfridsbrott. Håller med dig om att det inte är klockrent hemfridsbrott men det är definitivt i gråzonen. Att gå fram till någons dörr och knacka på, eller lämna post och paket, är det gängse sättet att vistas på andras tomt. Det är (pga sedvänja) underförstått att man har tillstånd att göra det om det inte sitter någon skylt som säger annat. 


    Att gå in på tomten utan att ge sig till känna och kika och pilla på grejer som står där är definitivt inte enligt sedvänjan och det kan inte förutsättas att tomtägaren gett sitt tillstånd till det. Precis som att man inte lägger sig och solar på någon annans tomt. Det är underförstått att tomtägaren inte gett sitt tillstånd till det och alltså är man där olovligen - hemfridsbrott. 


    Men, TS lyser med sin frånvaro så vi vet inte ens om de bor i fristående hus eller lägenhet.


     


    Vissa speditionsfirmor fotograferar paketet utanför dörren. Om TS fått sitt paket levererat med en av dem borde det synas där att budet gjort fel. 

  • Anonym (Bob)
    Anonym (Man) skrev 2024-04-10 23:08:06 följande:

    Det är adressaten som avgör vems paket det är. Så står det ditt namn på paketen så stjäl du inte någon annans post.

    Jag fick ett paket levererat till grannen förut men då skrev jag bara ett meddelande till honom och berättade direkt efteråt då jag visste att han skulle se det på övervakningskameran och ville inte att han skulle få några misstankar.

    Så du får skylla dig själv lite att grannen blev upprörd även om hen har fel. 


    Precis vad jag menade också. Det förnuftiga är ju att själv kontakta grannen. Det är gissningsvis att TS inte hört av sig som gjort grannen sur. Den som smyger med något fattar man nästan automatiskt misstankar mot. Har man inget att dölja ger man sig ju till känna. 
  • Anonym (Luke)

    Jobbig granne. Ingenting händer såvida inte grannen tar lagen i egna händer.

    Håller dock med grannen att man inte rotar igenom andras post. Skulle detta hända mig skulle jag prata med grannen. Så lär dig något av detta.

    Du agerade fel moraliskt, men inte enligt lag.

  • Anonym (Luke)
    Anonym (Luke) skrev 2024-04-11 07:08:53 följande:

    Jobbig granne. Ingenting händer såvida inte grannen tar lagen i egna händer.

    Håller dock med grannen att man inte rotar igenom andras post. Skulle detta hända mig skulle jag prata med grannen. Så lär dig något av detta.

    Du agerade fel moraliskt, men inte enligt lag.


    Tycker du kan passa på att ge grannen en ursäkt förövrigt och säga att det inte ska upprepas. 
  • Anonym (Granne)

    Gick inte in på någons tomt, det är i lägenhetshus. Fattar inte alls hur någon skulle ha kunnat se mig och ännu mindre så tidigt på dygnet. Paketen kom med premo tror jag det var och klockan var nog inte mer än 5.

  • Cereal Killer

    Det finns så många konstiga lagar så man ska aldrig säga aldrig. Möjligen skulle det väl kunna räknas som självtäkt, och i och med att inget brott begåtts gäller kanske inte 24-timmarsregeln (hade grannen _stulit_ ditt paket hade du kunnat ta tillbaka det inom 24 timmar, därefter blir det olagligt). Observera att inte är någon jurist utan spekulerar hejvilt här. 


    Däremot skulle det bli en intressant historia om det skulle bli rättegång av detta och du kan säkert sälja en intervju till kvällstidningarna för mycket mer än du får betala i dagsböter om du blir dömd. Folk älskar att läsa om galna grannar. Skrattande

  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Granne) skrev 2024-04-11 08:21:50 följande:

    Gick inte in på någons tomt, det är i lägenhetshus. Fattar inte alls hur någon skulle ha kunnat se mig och ännu mindre så tidigt på dygnet. Paketen kom med premo tror jag det var och klockan var nog inte mer än 5.


    Jag hade gjort exakt likadant som du. Och om en granne hade gjort så med ett paket som råkat hamna utanför min dörr så är det högst osannolikt att jag ens hade märkt det.

    Hur som helst lär du ju ha ryggen fri eftersom ett paket som lämnats i trapphuset inte räknas som levererat. Inte en chans att hon kan argumentera för att du stal paketet när det inte var vare sig adresserat eller levererat till henne
  • Anonym (Ui)

    Skit i grannen, ringer polisen så förklara läget. Leveranstiden matchar väl någorlunda tiden för anmälan?

Svar på tråden Olagligt att "stjäla" sina egna paket?