• Elisabet112

    Osköljd melon, rädd för listeria!

    Jag min dumbom skar upp en osköljd melon igår. Därefter skar jag kuber/klyftor med samma kniv. läste sen att det finns risk för listeria i skalet! Är jätterädd jag kontaminerat köttet med kniven som skurit igenom den otvättade melonen. 


    är i vecka 22. 


    ska givetvis ringa min barnmorska imorgon, men skäms så över min oro! 


     

  • Svar på tråden Osköljd melon, rädd för listeria!
  • callmepreggoornot

    Ja för hur logisk är den när Livsmedelsverket skriver detta:

    "Ja, det stämmer även om det är ovanligt. Listeria kan föröka sig i melon om fruktköttet förorenas av listeriabakterier från skalet när frukten delas.

    Melon är inte så syrligt
    Melon, främst söta varianter som cantaloupe, är mindre syrlig (har nära neutralt pH) än andra frukter. Det gör att listeria kan föröka sig om skuren melon förvaras för länge och för varmt.

    För att minska risken bör skuren melon förvaras i kylskåp och ätas upp inom några få dagar."


     


     

  • Themis

    Vanligen är det långlagrade livsmedel som gravad/rökt fisk och mat som pensionärer sparat för länge som ger listeriainfektion. Jag läste ett års svensk statistik om listeriafall för länge sen och det var då ca 70% pensionärer, resten spridda åldrar och bara en enda gravid kvinna som fått listeria det året.

    Här är statistiken för 2022-23 och den säger samma sak, detta är en pensionärssjukdom och dödfall i listeria beror vanligen på att man redan är nedsatt/ multisjuk.

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/utbrottsarkiv/listeria-sverige-september-2022-/

    Jag tror inte att du behöver vara orolig.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Elisabet112

    Ja! Problemet är väl att jag glömde tvätta den. Eventuellt bakterier kom inte bort från skalet. Inte att den legat länge. Tack för era svar ❤️

  • TL12

    Har aldrig sköljt en melon och andra exotiska frukter 
    käkat över 100st meloner garanterat 
    risken att du skulle bli sjuk är nog minde än ett promille 

Svar på tråden Osköljd melon, rädd för listeria!