• Anonym (Orolig)

    Hur långt kan man flytta och fortsatt ha växelvis boende?

    Vi står inför en eventuell separation. I dagsläget bor vi i en hyresrätt i mycket dyrt område. Jag har inga möjligheter att köpa mig en bostad i aktuellt område. Hyrestiderna är mycket långa. Jag är inte säker på att hyresvärden godtar min inkomst för att jag skulle få behålla lägenheten. Det är precis på gränsen.

    Det skulle innebära att jag måste flytta en bit bort. Jag är helt med på att jag inte blir boendeförälder i ett sådant fall, men vilka avstånd kan ställa till det när det kommer till växelvis boende? I mitt fall kan det komma att handla om mellan 35-50 minuters pendling till barnens skola om jag skulle kunna få tag på bostad med möjlighet att köpa.

    Skulle det kunna innebär att jag inte får ha barnen 50/50?

  • Svar på tråden Hur långt kan man flytta och fortsatt ha växelvis boende?
  • Tom Araya
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-07 13:35:19 följande:
    Det är Stockholms kommun. Det är stora avstånd mellan delarna. Vi bor idag i ena änden. Grannkommunen ger alltså kortare avstånd än att flytta till andra sidan kommunen. 
    Nej, det är inte stora avstånd mellan kommundelarna i Stockholms stad, de ligger väldigt tätt. Ett par, tre mil med väl fungerande kommunikationer borde inte vara ett problem och då har du i regel tagit dig tvärs över kommunen.
  • Anonym (C)

    Det är rätt stor skillnad på att ha 30 eller 50 minuters väg till förskolan/skolan.

    Vi bor i Solna och barnet går i skolan i stan. Det tar säkert 30 minuter för honom att komma till skolan. Helt okej resväg, tycker jag.

    50 minuter skulle jag däremot inte vilja att han hade. Det är alldeles för långt. 


    Tom Araya skrev 2024-04-08 16:31:40 följande:
    Nej, det är inte stora avstånd mellan kommundelarna i Stockholms stad, de ligger väldigt tätt. Ett par, tre mil med väl fungerande kommunikationer borde inte vara ett problem och då har du i regel tagit dig tvärs över kommunen.
    Det finns väl rätt många som har 1 timmes restid i Sthlm? Jag bor och jobbar i samma kommun och har ändå 45 minuter från dörr till dörr om jag åker kommunalt. Avståndet kanske inte är så stort, men restiden är helvetisk. Man kan inte bara titta på kartan. 
  • Tom Araya
    Anonym (C) skrev 2024-04-08 16:39:34 följande:

    Det är rätt stor skillnad på att ha 30 eller 50 minuters väg till förskolan/skolan.

    Vi bor i Solna och barnet går i skolan i stan. Det tar säkert 30 minuter för honom att komma till skolan. Helt okej resväg, tycker jag.

    50 minuter skulle jag däremot inte vilja att han hade. Det är alldeles för långt. 


    Det finns väl rätt många som har 1 timmes restid i Sthlm? Jag bor och jobbar i samma kommun och har ändå 45 minuter från dörr till dörr om jag åker kommunalt. Avståndet kanske inte är så stort, men restiden är helvetisk. Man kan inte bara titta på kartan. 
    Det är inte optimalt, men optimalt är svårt att få till när man separerar. Många tvingas flytta betydligt längre bort.
  • Hermis123

    Men bor du inte i hyresrätten nu? Sålänge du betalar den varför ska hyresvärden har problem med det? Dessutom är det den som har störst behov som får ta över lägenheten? Kolla lagen.

  • Anonym (Orolig)
    Hermis123 skrev 2024-04-08 18:20:24 följande:

    Men bor du inte i hyresrätten nu? Sålänge du betalar den varför ska hyresvärden har problem med det? Dessutom är det den som har störst behov som får ta över lägenheten? Kolla lagen.


    Hyresvärden har krav på att hushållet tjänar tre gånger årshyran. Jag gör inte riktigt det. 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-08 18:41:05 följande:
    Hyresvärden har krav på att hushållet tjänar tre gånger årshyran. Jag gör inte riktigt det. 
    Om du också står på kontraktet så kan de inte dra tillbaka det. Det räcker om exet säger upp sin del av kontraktet.
  • Hermis123
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-08 18:41:05 följande:
    Hyresvärden har krav på att hushållet tjänar tre gånger årshyran. Jag gör inte riktigt det. 
    Kommen nu bor du där ? Tänk om man får sänkt hyra i efterhand, man kan Väl inte bli av med sin hyresrätt då? Och du har barnen och stort behov av bostaden, ring hyresgästföreningen! säg inte upp hyresrätten innan du har kollat lagen. Du kan ha rätt att överta hyresrätten från ditt ex om du är den med störst behov av den, splinten du betalar!
  • Anonym (Orolig)
    Hermis123 skrev 2024-04-08 18:49:33 följande:
    Kommen nu bor du där ? Tänk om man får sänkt hyra i efterhand, man kan Väl inte bli av med sin hyresrätt då? Och du har barnen och stort behov av bostaden, ring hyresgästföreningen! säg inte upp hyresrätten innan du har kollat lagen. Du kan ha rätt att överta hyresrätten från ditt ex om du är den med störst behov av den, splinten du betalar!
    Det kommer inte att sänkas några hyror, det kan jag nästan lova. Och hyresvärden godkänner inte mig som hyrestagare, även om jag bedöms ha störst behov av bostaden eftersom min inkomst in når upp till deras krav.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-09 16:34:58 följande:
    Det kommer inte att sänkas några hyror, det kan jag nästan lova. Och hyresvärden godkänner inte mig som hyrestagare, även om jag bedöms ha störst behov av bostaden eftersom min inkomst in når upp till deras krav.
    Byt den till 2 mindre i samma område?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-04-09 16:38:47 följande:
    Byt den till 2 mindre i samma område?
    Då blir det tvåor och det skulle min sambo aldrig bo i med två barn.
  • Hermis123
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-09 16:34:58 följande:
    Det kommer inte att sänkas några hyror, det kan jag nästan lova. Och hyresvärden godkänner inte mig som hyrestagare, även om jag bedöms ha störst behov av bostaden eftersom min inkomst in når upp till deras krav.
    Jag menar tänk om man får sänkt lön i efterhand så kan man inte säga upp någon! jag skrev fel, men det är inte hans som bestämmer det det är tingsrätten, kolla Upp det för dina Barns skull.
  • Hermis123

    En snabb googling på hyresgästföreningens hemsida står det att hyresvärden måste acceptera den somrar över lägenheten vid bodelning oavsett vem som står på kontraktet! 

  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-04-09 16:47:53 följande:
    Då blir det tvåor och det skulle min sambo aldrig bo i med två barn.
    Stor 3a till sambon, mindre 2a till dig?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-04-09 17:24:08 följande:
    Stor 3a till sambon, mindre 2a till dig?
    Det är inte realistiskt att byta bostad eftersom vår lägenhet är de högst hyressatta i området. Jag får helt enkelt rikta in mig på att köpa en bostad så nära det går. 
  • Anonym (Mia)

    Ja,vad ska man göra liksom.Som det ser ut i bostadsmarknaden i Sverige,suck!!

Svar på tråden Hur långt kan man flytta och fortsatt ha växelvis boende?