• Livismittilivet

    Ni som blivit gravida efter 40! Berätta!

    Jag har en jättestor önskan att höra tips av er kvinnor över 40 som lyckas bli gravida:) jag är snart 44 och skulle så väldigt gärna vilja få ett syskon till min lilla kille:)
    Berätta gärna! Jag är otroligt tacksam för den hjälp jag kan få❣️

  • Svar på tråden Ni som blivit gravida efter 40! Berätta!
  • blomman 2

    Hej!

    Jag blev gravid vid 40+ vid första försöket och graviditeten gick fantastiskt bra!
    Inga komplikationer överhuvudtaget förutom liiiite illamående.
    Läkaren sade vid första ultraljudet att min ålder talade om högrisk men att allt annat tydde på en hälsa som hos en 30+,man tackar!

    Förlossningen gick från att vattnet gick till att jag hade bebis i famnen på ca 6 timmar.

    Så åldern behöver ej betyda sämre förutsättningar än för en yngre.

  • Livismittilivet

    Tack så mycket Blomman 2 för ditt svar❣️ och grattis till graviditeten😍 Fantastiskt!
    Du behövde inget extra progestron? (vilket jag hört ska hjälpa till)
    Vi har väldigt svårt att bli gravida denna gång tyvärr så vi ska ta hjälp av livio för att se vad som ev kan vara problem. Jag hoppas att vi lyckas. Hade varit så underbart med en liten knodd😊

  • Livismittilivet

    Jo jag vet baambaam och jag har funderat såå länge och mycket på detta. Tvekat har jag också men landat i att  jag vill detta så otroligt mycket. Men som sagt- jag har inte lyckats än och det är inte säkert jag gör det..

  • pandarinen

    Hur länge har du försökt med barn 2? Jag var 39 när jag fick mitt första barn, nu har jag försökt i snart 3 år att få en liten till. Men det är tufft. 


    Var har du hört om progesteron? 


    Det jag hittar är att läkemedelsverket avråder progesteronsalva: läkemedelsverket :Om progesteron tas upp genom huden till blodet, skulle detta kunna leda till menstruationsrubbningar, nedsatt fertilitet och trötthet. Läkemedelsverkets råd är att inte använda krämen och lämna tillbaka den till inköpsstället.


    Här står mycket bra om hur du höjer progesteron naturligt: womensync.se/blogs/blogg/sa-okar-du-progesteron-naturligt

    Har du symtom på lågt progesteron? 

  • Livismittilivet

    Tack för svar:) Jag har försökt i 5 år med nr 2.. Js det är jobbigt när man månad efter månad tror och hoppas...
    Jag vet inte om jag är låg på progestron och om det ens skulle hjälpa mig på traven.. Har en kompis som fick progestron vagitorer utskrivna och lyckades bli gravid. Vet inte om dom hjälpte till.
    Man blir lite desperat och greppar om allt tillslutSkäms
    Men det lät inge vidare om det du skrev om progestron. Vill ju inte få rubbningar i menscykelnFörvånad

  • pandarinen

    Om det blir utskrivet av en fertilitetsklinik så borde dom ju veta vad det handlar om, så du ska nog inte vara orolig. Jag förstår dig, vi har kämpat i över 3 år och det är olidligt. 


    Och ingen hjälp får vi heller eftersom vi har barn sedan tidigare. Är det samma för er? 


    Har ni varit i kontakt med någon privat klinik? Jag fick genom min bm ta prover på sköldkörtel bland annat som kan ställa till det. 


    Får du utslag på älstickorna. Jag har äl varje månad, utslag, och känner av den starkt. Pågår just nu i skrivande stund, molnande värk osv. 


    Men i början var det sjukt jobbigt varje månad mensen kom, nu känns det som jag börjar acceptera även om längtan är stor. Värst var nog för 1-2 år sedan då alla i min vänkrets som har barn i min sons ålder, började få sitt andra barn och vi redan då kämpat i 1-2 år men utan något plus. 


     

  • Maymom

    Q10, vitamin B,C,D och E. Magnesium Och folsyra.
    Jag drack knappt alkohol, pappan minskade sitt intag. ingen av oss rökte eller snusade. Jag hade innan fått två missfall. Hade lätt att bli gravid, typ varje gång vi hade sex. Fick pausa efter missfall 2 då jag blödde mycket.

  • Livismittilivet

    Pandarinen: Ja jag antar också att dom har koll på livio. Jag ska dit på koll snart så vi får se vad som sägs gällande progestron.Skulle önska att jag fick något sådant och att det funkade:) ag får inge större hjälp då jag redan har ett barn sedan tidigare + min ålder antar jag..
    Det känns varje månad som att jag vore gravid så det kan ju hända att det inte fäster. Kan väl även vara inbildning iom att jag vill det så mycketDrömmer
     Ägglossnings stickorna ger regäla utslag kring ägglossning så då antar jag att det funkar iaf:)

  • Anonym (Utomlands)
    Livismittilivet skrev 2024-04-27 22:54:14 följande:

    Det blir varken progestron eller ivf via livio..Är för gammal tyvärr...
    Ingen fler med erfarenhet? Annan klinik?


    Det blir nog till att söka sig utomlands för er där det är generösare åldersgränser för ivf.
  • Kronärtskocka

    Så länge ni har längtat och kämpat. Chanserna i din ålder är ju tyvärr väldigt små, även om enskilda kvinnor kan bli gravida och få barn vid 44. 


     


    Eftersom chanserna att bli gravid minskar drastiskt efter 40 har många privata svenska kliniker en åldersgräns på 42 eller 43 för IVF. De vill inte sälja vård som de vet har så liten chans att lyckas. Har man embryon eller ägg frysta sedan tidigare kan man dock få sätta in dem ytterligare några år. Elvia clinic verkar på sin hemsida ha lite mer generös inställning, så kanske kan ni kolla med dem? Oavsett om det gäller ivf eller ?bara? progesteron. ( De har å andra sidan nyss förlorat sitt avtal med Region Stockholm pga diverse felaktigheter enligt regionen. Men tar emot privatbetalande patienter.) 


     


    Utomlands är åldersgränserna högre och i vissa länder går det kombinera ivf med genetisk testning av blastocyster vilket kan minska tiden till ett levande fött barn. Men jag tror att många även kliniker utomlands kommer säga att era chanser är små. Vill ni öka chanserna bör ni fundera på att använda er av donerade ägg.

    Jag började göra mina ivf - försök när jag var 38år men hade dåliga värden. Gjorde fyra ägguttag med dåliga resultat, fick ut ägg men bara ett embryo per försök att sätta in, och jag fick aldrig till frysen. Tvingades därefter inse att skulle jag kunna bli gravid behövde jag donerade ägg. Efter tredje insättningen med donerade ägg är jag nu gravid.
    ( Men, jag är självstående och kan därmed omöjligt bli gravid i sänghalmen.)

Svar på tråden Ni som blivit gravida efter 40! Berätta!