• Anonym (TS)

    Tagit utskriven tablett vid senare tillfälle

    Vet inte om det var rätt att lägga det under missbruk men iallafall. Jag fick med mig några Oxynorm från sjukhuset efter en operation för ca ett halvår sen. Jag tog inte alla eftersom jag ammade då och ville ta så lite som möjligt, läkaren sa också att jag gärna skulle försöka klara mig utan om det gick pga amning.

    Nu ammar jag inte längre och hade två tabletter kvar , är sjuk och har haft helt fruktansvärt ont i halsen så jag tog en nu ikväll(när barnet sover). 


    Vet att man egentligen bara ska ta läkemedel för det som de är utskrivna för och att det jag gjorde kanske inte är det bästa .. men funderade på hur lagen ser ut.. Skulle det kunna räknas som narkotikabrott att ta medicin som man har fått utskriven (eller fått med från sjukhuset) vid ett senare tillfälle på grund av något annat än det man fick det för? Det borde väl inte vara så? 


    Någon som vet? Nu är det ju ändå inte troligt att polisen skulle storma in här nu när jag sitter dunderförkyld och dricker te och kollar på film men blev lite nyfiken ändå. 

  • Svar på tråden Tagit utskriven tablett vid senare tillfälle
  • Anonym (K)

    Tveksamt om det är olagligt om du fått det utskrivet. Isåfall borde jag fått konsekvenser för många år sedan. Har ADHD och åt concerta (innehåller typ amfetamin). Jag hade slutat med tabletterna med hade dom kvar hemma. En dag mådde jag väldigt psykiskt dåligt och tog en rejäl överdos av concerta. Jag kände först ett behag men sen trodde jag att jag skulle dö när medicinen höll på gå ur kroppen. Jag mådde så dåligt att jag letade mig upp till sjukhuset. Fick komma in på akutpsyk minns inte exakt vad dom gjorde mer än att jag var ärlig om vad jag gjort. Tror jag fick lämna prov, de kopplade upp mig med EKG och jag fick ligga kvar över natten och jag fick dricka kol. Jag fick inga som helst konsekvenser för det i efterhand mer än att det var lite svårt för mig att teckna en livförsäkring. Dock förändrade jag mig själv rejält efteråt och körde alla mediciner till apoteket. Så fort en läkare sagt åt mig att jag kanske borde testa medicin igen så säger jag nej direkt. Har istället utforskat mig själv och tagit reda på vart mina gränser går och vad jag klarar av och anpassar mitt liv efter det så det slutade bra här. 

    Men jag skulle aldrig rekommendera någon att ta receptbelagda mediciner utan att rådfråga först och att lämna in alla överblivna mediciner på apoteket. Tänker att det är viktigt att en läkare får bedöma vilken medicin som passar bäst just för varje unikt tillfälle. 

    Nu var det jag gjorde extremt och fullkomligt idiotiskt. Hade dessutom kunnat slutat väldigt illa då dosen var hög. 

  • Anonym (M)

    Nej det är inte olagligt. Vissa mediciner bör inte tas vid vissa sjukdomstillstånd eller kombineras med andra mediciner men är man osäker kan man alltid läsa vad det står om medicinen på FASS. 

  • Anonym (G)
    Anonym (K) skrev 2024-04-05 03:57:15 följande:

    Tveksamt om det är olagligt om du fått det utskrivet. Isåfall borde jag fått konsekvenser för många år sedan. Har ADHD och åt concerta (innehåller typ amfetamin). Jag hade slutat med tabletterna med hade dom kvar hemma. En dag mådde jag väldigt psykiskt dåligt och tog en rejäl överdos av concerta. Jag kände först ett behag men sen trodde jag att jag skulle dö när medicinen höll på gå ur kroppen. Jag mådde så dåligt att jag letade mig upp till sjukhuset. Fick komma in på akutpsyk minns inte exakt vad dom gjorde mer än att jag var ärlig om vad jag gjort. Tror jag fick lämna prov, de kopplade upp mig med EKG och jag fick ligga kvar över natten och jag fick dricka kol. Jag fick inga som helst konsekvenser för det i efterhand mer än att det var lite svårt för mig att teckna en livförsäkring. Dock förändrade jag mig själv rejält efteråt och körde alla mediciner till apoteket. Så fort en läkare sagt åt mig att jag kanske borde testa medicin igen så säger jag nej direkt. Har istället utforskat mig själv och tagit reda på vart mina gränser går och vad jag klarar av och anpassar mitt liv efter det så det slutade bra här. 

    Men jag skulle aldrig rekommendera någon att ta receptbelagda mediciner utan att rådfråga först och att lämna in alla överblivna mediciner på apoteket. Tänker att det är viktigt att en läkare får bedöma vilken medicin som passar bäst just för varje unikt tillfälle. 

    Nu var det jag gjorde extremt och fullkomligt idiotiskt. Hade dessutom kunnat slutat väldigt illa då dosen var hög. 


    Sjukvården har tystnadsplikt när det gäller ev narkotikabrott . Undantaget är om det motsvarar 1 års fängelse eller mer. 
  • Sanna43

    Finns ingen lag som specificerar detta. Men är såklart ej bra att ta medicin som är ämnat åt en viss åkomma på annan tid. Det rekommenderas att man lämnar in överbliven medicin. 

    Men Skulle du tex ta för mkt och gå runt påverkad på stan och polisen ser dig så skulle det nog Ej vara en acceptabel förklaring att du fick tabletterna utskrivna för 6 mån sedan.. 

  • Anonym (Gjort likadant)

    Det är inte olagligt eftersom du fått dem av vården du kan alltså inte åtalas men om ditt jobb skulle göra drogtest nu skulle du räknas som missbrukare och tvingas genomgå behandling. Om du drogtestades av vården nu skulle det påverka din behandling då du räknas som substansberoende (Fast du inte uppfyller kriterierna blir det i praktiken så) 

    Jag har också tagit oxynorm fast för mensvärk typ ett år efter jag gjort en operation så jag dömmer inte jag bara svarar på frågan.

  • Anonym (HmJ)

    Det är inte olagligt, läkemedlet är utskrivet av läkare på recept. 

  • klyban

    Ont i halsen kan en voltaren kanske fixa, för den var mycket effektiv när jag hade en halsfluss.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF

    Jag antar att du fick dem utskrivet mot smärta. Så nej, det är inget fel att ta en OxyNorm vid halsont. Smärta som smärta. Men det är lite i starkaste laget att ta mot halsont, men det finns inget lag som säger att du inte får det. .

Svar på tråden Tagit utskriven tablett vid senare tillfälle