• Bejje

    Nytt jobb?

    Jag jobbar inom IT och har gjort det nu i  typ 17 år.
    Jag är faktiskt lite less. Så less att jag tagit ett extrajobb på fritiden som inte har något alls med IT att göra och jag gillar det verkligen.

    Problemet är bara att det där extrajobbet skulle aldrig kunna vara mitt heltidsjobb för att det är för dåligt betalt. Jag gillar det mer men det är för dåligt betalt.

    Ska man bli tvingad att jobba inom IT hela sitt liv bara för att man kan det och för att det ger bra med pengar, men samtidigt vara olycklig?

    Jag vet inte. Pengar är viktigt för mig, så jag skulle inte byta bort mitt jobb mot ett lägre betalt jobb, men samtidigt har jag ett extrajobb som är mycket roligare, men som betalar ganska dåligt?

    Säg att jag skulle kunna bli direktör för en bank och tjäna massor av pengar, men bli ännu mer olycklig så skulle jag inte ta det jobbet.


    Det sägs att pengar är inte allt i livet och det är sant, men det är också sant att det är en mycket stor del av livet, utan pengarna så funkar inte livet som man vill.

  • Svar på tråden Nytt jobb?
  • OlgaElvira

    Ja, det är svårt att gå ner i lön, man har ofta anpassat sitt liv, boende och annat till den lön man har. Kan du gå ner i tid på ditt IT-jobb och öka arbetstiden på ditt nya jobb. Räcker dina inkomster då?
    Kan du ta tjänstledigt för studier försatt få ett lite mer välbetalt jobb inom det område du gillar.

  • Daisy28

    IT är rätt brett. Kan du byta inriktning på ditt jobb eller arbetgivare för att få något nytt? Sälj, ledarskap, upphandling, krav, test, utbildning, ny branch tex?

  • Anotherone

    Jag tänker också att IT ofta är brett. Inte alltid, beroende på roll, men ibland. 
    Så jag håller med ovan, kan du ta ditt IT-jobb och applicera det i en bransch som tilltalar dig?
    Som när jag jobbade med ekonomi, det är ju väsensskilt att sitta på byrå, jobba inhouse på ett mediebolag eller jobba med redovisning på regionen. Arbetsuppgifterna är i princip desamma men miljöerna och människorna väldigt olika. 

Svar på tråden Nytt jobb?